Hoe kan de menstruatie ineens maar twee dagen duren?

Mijn vriendin heeft al van meet af aan een hele regelmatige cyclus. Normaliter is zij vijf dagen ongesteld; de laatste keer was zij dit echter maar twee dagen.
Verder geen (extra) pijn, abnormaal bloedverlies of andere afwijkingen.
Ze is niet zwanger, maar wat zou hier wél aan de hand kunnen zijn?

Ze gebruikt overigens verder geen medicatie, maar slikt wel de pil (Mylan 0,03/0,15 mg).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Je zet het meest voor de hand liggende antwoord al in de vraag : de pil. Die heeft invloed op je cyclus. De bloeding met de pil is ook geen menstruatie, maar een zogenaamde onttrekkingsbloeding door het stoppen met de toevoer van hormonen. Met de tijd kan die minder worden. Met sommige voorbehoedsmiddelen, zoals de prikpil en het hormonen-spiraal, kan die zelfs op den duur helemaal of vrijwel helemaal wegblijven.

Ook zaken als stress kunnen invloed hebben op de maandelijkse bloeding, ook als die ' nep' is. Evenals bijvoorbeeld vermoeidheid, een virusje of wat gebrek aan regelmaat.

Natuurlijk kan ze ook tegen de overgang aan zitten te hikken - je zet er geen leeftijd bij. Als het patroon blijvend veranderd, kan het verstandig zijn het eens te vragen aan de huisarts, maar ernstig is het maar zelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top!
Weer wat geleerd over dit maandelijkse mysterie. ;)
Van overgang zal voorlopig nog geen sprake zijn in ieder geval.
Wel zou stress een factor kunnen zijn (ze werkt gemiddeld 70 uur per week).
In ieder geval goed te lezen dat we ons (vooralsnog) geen zorgen hoeven te maken; dit was inderdaad de eerste keer, dus gewoon even aankijken en iets van stressreductie zien te bewerkstelligen. ;)
Dank voor je antwoord! Alvast een plus (want sluiten lukt nog niet). ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist +
Slikt ze de pil misschien al vrij lang? De pil zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies bijna niet wordt opgebouwd. Er is dus gewoon minder wat afgebroken en afgevoerd moet worden na verloop van tijd. Zeker als je de pil wat langer doorslikt of als je de pil al langere tijd gebruikt, dan kan het zelfs gebeuren dat er helemaal geen bloeding meer optreedt: de onttrekkingsbloeding die je krijgt wanneer je stopt met de pil, is een reactie op de plotselinge schommeling van het hormoonniveau. Maar hoe langer je de pil slikt, hoe meer je lichaam daar ook aan went. Het is dan niet zo vreemd dat een vrouw die toch een keer een stopweek houdt (of misschien wel na elke strip een stopweek houdt) een veel lichtere bloeding heeft. Het kan inderdaad ook stress of iets dergelijk zijn, maar ik vermoed dat dat een heel stuk minder effect heeft wanneer een vrouw de pil slikt. Dat stress of bijvoorbeeld weinig eten van invloed kan zijn op de eigen cyclus is bekend, maar of dat nog zo sterk aanwezig is bij het gebruik van de pil, durf ik zo niet te zeggen. In elk geval zou ik me er inderdaad niet al te druk over maken. Mocht ze er andere symptomen bij krijgen, dan is dat een ander verhaal natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12
Dank voor deze welkome aanvulling. ;) @Marleen
Nogmaals bedankt. :)