Hoeveel extra magnesium en calcium moet je nemen bij 'hoog' gedoseerde vitamine D supplementen?

Ik heb gelezen dat als je extra vitamine D neemt dat je dan moet oppassen om een magnesiumtekort te hebben (en misschien ook calciumtekort). Hoeveel extra magnesium moet je nemen als je bijv. een vitamine D supplement van 5000IE (1250% adh) dagelijks (of bijv. wekelijks) neemt?

P.s. Adviezen dat supplementen meestal niet nodig zijn nu n.v.t.....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Utrecht
9 jaar geleden
Weet dat je van vetoplosbare vitamines (ADEK) ook teveel kan innemen. Ook van vitamine D zijn hoge innames schadelijk. Ik kan me niet voorstellen dat 12,5 x de ADH ergens goed voor is.
Pas op!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik, overdaad schaadt. Ben ik bekend mee. 12,5x adh kan echter weldegelijk nut hebben. Sowieso is lijkt de huidige adh inmiddels achterhaald, veel landen (bij mijn weten) hebben dat opgehoogd naar tot wel 1.5x de huidige nl-adh, lijkt niet veel, maar is toch 50% meer. De adh van vitamine D is m.i. te laag als je ziet hoeveel mensen (en echt niet alleen de risicogroepen) een tekort hebben. Maar goed, over het hoe en waarom ik dit vraag ga ik even niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit zal je dokter je kunnen vertellen. Als je zo'n hoge dosis moet nemen, zal hij je ook moeten inlichten over de gevaren. En of bijwerkingen. Zelf medicateren is erg gevaarlijk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Meer dan 12 keer zoveel nemen als je nodig hebt, is sowieso onverstandig. Dat staat los van adviezen over het wel of niet nodig zijn van supplementen... Je moet echt een gediagnosticeerde en bevestigde stofwisselings-stoornis hebben voordat zulke belachelijk hoge hoeveelheden zinnig zouden kunnen zijn. 12 keer zoveel innemen als je nodig hebt, is alleen zinvol als jouw darmen bijvoorbeeld maar 1/12e van de vitamine kunnen opnemen. Maar als jouw darmen toch maar 1/12e deel kunnen opnemen, hoef je ook geen extra mineralen (calcium of magnesium) te nemen. Het merendeel (11/12e) van de vitamine D verdwijnt dan ongebruikt in het toilet, en daar is geen mineraal voor nodig. Die 12 keer zoveel als je nodig hebt, ALS jouw lichaam het al kan opnemen (en je dus geen stofwisselingsstoornis hebt), daarvan wordt het merendeel uitgescheiden. Dat betekent dan een onnodige belasting van je lever en/of je nieren. Maar goed, dat wil je niet horen, dus daar zal ik niet verder op ingaan. Wat wel van belang is: als jouw lichaam het overschot toch weer afscheidt, heb je ook nog steeds geen extra mineralen nodig. Immers, waar zouden die voor moeten dienen? Voor het "helpen" bij de activiteiten van vitamines die intussen zijn afgebroken en uitgescheiden? Dat kan niet. Als je dus calcium en/of magnesium gaat slikken, belast je je lichaam niet alleen met een belachelijke overdosis vitamine D, maar ook met een belachelijke overdosis calcium en/of magnesium. Gezond is anders, lijkt me...

Antwoorden (1)

Een voordeel van magnesium is dat je eigenlijk niet teveel kan nemen, je lichaam stopt gewoon met het opnemen van magnesium. Bij een overschot zal je daardoor diarree krijgen, magnesium kan daarom ook als laxeermiddel gebruikt worden, dat zal normaal pas ruim boven de 1000mg zo gaan.

400 mg is een veel gebruikte dosering als supplement.
Uitgaande van magnesiumcitraat tabletten. (het veel gebruikte magnesiumoxide neemt je lichaam slecht op, bewaar dat maar als laxeermiddel)

Fanatieke magnesium gebruikers gebruiken de opname grens als waarde waar ze net onder gaan zitten:
Verhoog je inname van een goed opneembare magnesium totdat je het niet meer opneemt en ga dan net iets minder gebruiken.
Wees niet verbaast, zeker als je nog nooit magnesium hebt gebruikt als je lichaam veel kan gebruiken, als je een tekort weggewerkt hebt zakt je opname grens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijke dank voor je reactie. Het wordt mij alleen niet duidelijk welke hoeveelheid bij welke hoeveelheid magnesium gaat. Als je 2500IU neemt, hoeveel magnesium moet je dan minstens innemen om een tekst aan magnesium te vermijden?
Cryofiel
9 jaar geleden
Teveel innemen is niet goed. Het feit dat je diarree krijgt geeft dat al aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat je er dus om hoeveel magnesium er verbruikt wordt door de vit D.
Daar ben ik nog nooit wat er tegengekomen en ik kan er nu ook niks over vinden. Je zou het kunnen testen:
zonder extra vit D je bovengrens zoeken en met extra vit D je bovengrens zoeken, dit zal echter nogal onnauwkeurig zijn. Hier staat dat het niet bekend is:
https://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/vitamin-d-and-other-vitamins-and-minerals/#
ook de moeite waard:
https://www.vitamindcouncil.org/newsletter/newsletter-vitamin-d-questions-and-answers-2/#
Cryofiel
9 jaar geleden
Een site die speciaal bedoeld is om ons "voor te lichten" over de beweerde tekorten aan vitamine D. Een site die daar supplementen voor aanraadt. Een site die de (waarschijnlijk wettelijk verplichte) melding toont dat "The statements on this site have not been evaluated by the Food and Drug Administration". Volgens mij was jij degene die steeds zo hard riep dat we de melkproducenten niet mogen geloven als ze zeggen dat melk gezond is, en dat we de suikerunie niet mogen geloven als ze zeggen dat suiker geen kwaad kan. Waarom geloof je deze knakkers nu wel zomaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar niet de moeite genomen om even verder te kijken, via de 2e link kom je hier:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9140864 en op de site zelf:
(regulier) testen is weten.
http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/testing-for-vitamin-d/# Waar zie je dat ze verkopen/produceren?
(ze verkopen tests, maar dat is niet hun 1e keus)
Cryofiel
9 jaar geleden
a) Wat is je boodschap van die pubmed-pagina?
b) die test is bedoeld om zoveel mogelijk omzet te genereren. Ik blijf dus een commerciële site zien. Net zoals de sites die ik noemde - waar je (wijselijk?) niet op in bent gegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stuk positiever dan jouw boodschap. nogmaals: ze zien hun test als 2e keus. via arts heeft de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties en discussie. Ik wil inderdaad niet teveel en te weinig innemen (dus bijvoorkeur ook niet zolang testen totdat ik diaree krijg ;) ). Ik ken de site niet (de eerst), ik ga die later even kijken. Ik zal even kijken of ik via mijn bibliotheken toegang heb tot het pubmed artikel (ik verwacht van wel, als dat uberhaupt nodig is) en ga het dan lezen. Journalarticles vertrouw ik toch meer dan gewone sites. Alle informatie die jullie hebben blijft uiteraard welkom.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat pubmed-artikel is een stukje regulier onderzoek over de interactie tussen verschillende stoffen. Zo zijn er veel stukken onderzoek te vinden. Allemaal prima, maar het heeft weinig te maken met het innemen van (te veel) vitamine. Als een arts mij zou aanraden vitamines te gaan slikken, zou ik daar geen problemen mee hebben. Maar een website die enkel en alleen is gericht op het "ons bewust maken" van ons massale tekort aan een vitamine? Dat is twijfelachtig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag en mijn antwoord gaan ook niet over vitamine,
maar over de extra inname van een mineraal vanwege een mogelijk hogere behoefte.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan is het dus zinloos te verwijzen naar een site die probeert iedereen aan de vitamine D te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve dan dat die site het tot nu toe enige antwoord op de vraag geeft.
Commentaar zonder te lezen, goed bezig hoor.
Cryofiel
9 jaar geleden
Er is geen reden om zo negatief te gaan doen. Je constateert dat de site "een antwoord op de vraag geeft". Ja, da's nogal wiedes... het is een site die supplementen promoot... Geen wonder dat ze een (hoge) dosering bedenken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar is het nodig nog negatiever te doen:
Ga eerst de vraag eens lezen, want zelf dat heb je blijkbaar niet eens gedaan voordat je hier commentaar begon te leveren. Om toch enigszins on topic te blijven:
Die site adviseert een redelijk lage dosis magnesium.
(magnesium??? Ja magnesium, dat is waar de vraag over gaat..) @aaabc123:
Calcium is trouwens in een gemiddeld Nederlands voedingspatroon in overmaat aanwezig.
Cryofiel
9 jaar geleden
Terug naar de kern. Je raadt hoge doses magnesium aan. Dat is niet nodig, sterker nog, het is nadelig. Om jouw stelling te onderbouwen verwijs je naar een promotie-site voor supplementen. Een site met een eigen agenda... Dat lijkt me geen betrouwbare bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had iemand het niet ooit dat je er een handje van hebt woorden te verdraaien. Dat dus of je kan niet lezen. Ik geef opties. Die laatste zin is jouw mening. Zonder ook maar op één punt in te gaan. Zeer zwak.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je wordt steeds negatiever. Dit ondanks al mijn pogingen constructief te blijven. Ik wil graag voorkomen dat je nóg dieper de negativiteit induikt. Daarom stop ik bij deze de "discussie".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanaf je 2e reactie is er niks constructiefs gekomen.
Ik zie vooral het proberen een website af te breken, zonder de boodschap te bekritiseren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik ben waarschijnlijk niet geheel duidelijk geweest. Daarom doe ik nogmaals een poging. Wat ik met mijn laatste zin bedoelde, is dat ik deze "discussie" graag wil stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je wilt stoppen dan doe je dat toch, maar je kan niet iets beweren en dan zeggen dat er gestopt moet worden door anderen, helemaal niet bij een antwoord van iemand anders. Met deze laatste reactie, spreek je je vorige reactie trouwens al tegen, daar claim je dat je stopt, maar je gaat toch door.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ja hoor, je hebt helemaal gelijk. Ik spreek mezelf continu tegen, jij hebt het helemaal door, en mega-doses vitaminen is het beste dat de mens kan overkomen. Echt, alles wat je zegt klopt honderd procent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
grappig hoor, copy-paste van mezelf:
De vraag en mijn antwoord gaan ook niet over vitamine,
maar over de extra inname van een mineraal
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor je compliment. En je hebt natuurlijk opnieuw volkomen gelijk.