Hoe vaak kan je een stoffen mondmasker gebruiken?

Een wegwerpmondmasker moet je logischerwijs meteen weggooien na gebruik. Ik draag zelf de wegwerpmondmaskers, maar twijfel om over te stappen naar een stoffen mondmasker omdat ik daarmee waarschijnlijk kosten bespaar. Hoe vaak kan je een stoffen mondmasker gebruiken voordat je 'm in de was moet gooien?

3 jaar geleden
1.3K
SentWierda
3 jaar geleden
Eerder is al geantwoord (door SimonV, 9 mei 2020) dat een wegwerpmondmasker wel kan worden hergebruikt. Die regel bestaat nog steeds. Wel is het advies dat er minimaal 48 uur zit tussen het hergebruik.

Het beste antwoord

over het algemeen raaden ze aan een stoffen masker niet langer dan 3 a 4 uur te gebruiken (gebruikstijd totaal), en tussendoor te plaatsen in een afzonderlijk zakje (plastic). een regulier stoffen masker kan meestal rond de 30 x gebruikt worden na het elke maal te hebben gewassen in de wasmachine MET WASMIDDEL! en ze raaden aan om het op 60 graden te wassen, maar ook kom ik 30 graden tegen als argument hiervoor is dat het wasmiddel (zeep) voldoende afdoende is.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Het is wel veiliger papieren mondmaskers te blijven gebruiken. Stoffen maskers werken niet (goed).
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/veel-mondkapjes-voor-consumenten-houden-virusdeeltjes-niet-tegen