Ik ben ziek, wat moet ik hieraan doen?

Ik moet veel naar de wc om te plassen sinds maandag en sinds gisteren heb ik ook last van veel voorvocht. Ik heb geen blaasontsteking.
Wat kan ik hieraan doen vooral het voorvocht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fremar
9 jaar geleden
Ben je bij de dokter geweest?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar de dokter gaan, daarvoor zijn ze er!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn moeder denkt dat ik alleen maar plas. Dus zij begrijpt het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ik kan niet naar de dokter ermee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom niet? Je moeder hoeft echt niet precies te weten waarom je naar de dokter gaat en de dokter heeft geheimhoudingsplicht en de dokter kijkt ook nergens van op als je het soms raar vindt met die vragen naar de dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat ik niet zelf kan gaan en wie garandeert mij dat hij zich eraan houd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artsen hebben gezworen om zich aan de geheimhoudingsplicht te houden; het (ongegrond) doorbreken wordt gezien als zeer ernstig medisch falen.
Daarbij komt dat je huisarts tuchtrechtelijk aansprakelijk is als hij zijn zwijgplicht doorbreekt. Dat zal hij/ zij echt niet doen. Een van de weinige uitzonderingen is als je jonger bent dan 16 jaar, dan hebben je ouders ook het recht te weten wat je met de huisarts hebt besproken. Maar dan moeten ze er wel van op de hoogte zijn dat je daar geweest bent en niemand zegt dat je je ouders daarvan op de hoogte moet stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou best een blaasontsteking kunnen zijn, je bent tenslotte niet bij je arts geweest om je urine te laten onderzoeken. Kan het misschien zijn dat je een soa hebt oid? Ik zou toch je arts bellen voor een afspraak. Zou je niet op de fiets kunnen? Of met een broer/zus? Artsen hebben 100% zwijgplicht zolang jij inderdaad 18 jaar of ouder bent. Ben je jonger dan 18 jaar zullen ze alleen actie ondernemen mocht je bijv. in levens gevaar zijn. De "kleinere" dingen bespreken ze echt niet met je ouders. Je kunt je arts hier ook altijd na vragen, hij of zij zal hier over dan ook echt eerlijk zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen 18, maar 16 jaar. Voor de Nederlandse wet ben je op medisch gebied vanaf 16 jaar volwassen genoeg om daar zelf over te mogen beslissen. Het kan wel handig zijn om je huisarts te laten weten dat je niet wilt dat je ouders hiervan weten. Hoewel een arts nooit willens en wetens de geheimhouding zal schenden, komt het in de praktijk wel eens voor dat artsen er vanuit gaan dat gezinsleden wel bekend zijn met elkaars problemen. Zo komt het wel eens voor dat een huisarts vraagt hoe het gaat met je ouder(s) of kind, en zeker bij broers en zussen kan het natuurlijk ook gebeuren dat een huisarts zich even vergist en bijvoorbeeld vraagt "had je zoiets een paar jaar geleden niet ook?" - terwijl dat over je broer gaat. Maar waarom zou je moeder dit niet mogen weten? Je zegt dat ze de klacht niet begrijpt; dan lijkt het me juist wel handig als de huisarts het nog eens kan uitleggen. Maar los daarvan: waarom zou je niet zelf naar de huisarts kunnen? Je zult minimaal 16 zijn (dat is tenminste de richtlijn van goeie vraag voor aanmelding) en als je niet kunt fietsen - of dat nu is omdat de afstand vrij groot is of omdat je daar te ziek voor bent - kun je vast wel een bus nemen. En als dat echt niet lukt: bel dan je huisarts en overleg wat je hiermee moet doen. Als de huisarts vindt dat je beter nog een keer langs kunt komen, neem ik toch aan dat je moeder je wel wil brengen als dat nodig is. Als er trouwens alleen in de praktijk met zo'n dipstick urine is getest, wil het soms voorkomen dat je negatief test maar er toch een infectie zit. Als de urine dan op kweek wordt gezet, blijkt dat dan alsnog. En soms test je bij een beginnende infectie negatief en een paar dagen later alsnog positief - dat heb ik zelf tenminste vaak genoeg meegemaakt. Heb je nog andere klachten trouwens, zoals pijn in de onderbuik, of juist tussen je anus en balzak, of in je liezen of je onderrug? En doet het pijn als je plast; heb je een normale urinestraal? Kun je je plas ook moeilijker ophouden? Ik neem aan dat de huisarts dat ook zal vragen of al gevraag heeft trouwens, en ik heb veel liever dat je moeite doet om voor het weekend je huisarts te bereiken dan dat je tijd gaat steken in het beantwoorden van mijn vragen hier. Als er toch een infectie ziet, kan dat snel verergeren en dan zit je in het weekend toch wat minder prettig met dienstdoende artsen die je niet kent en vaak een grotere afstand tot de huisartsenpost dan de eigen praktijk.

Het beste antwoord

Een blaasontsteking kan in sommige gevallen ook symptoomloos verlopen, dus je kunt pas met zekerheid zeggen dat je geen blaasontsteking hebt wanneer je je urine bij de huisarts hebt laten testen. Er zijn ook enkele SOA's die een verhoogde afscheiding geven, bijvoorbeeld gonorroe. Heb je onlangs onbeschermde seks gehad en zou het kunnen zijn dat je daarvan een SOA hebt opgelopen, dan raad ik je aan een SOA test te laten doen. Dit kan bijvoorbeeld bij de GGD in de buurt of bij een centrum voor seksuele gezondheid Sense. Ook bij je eigen huisarts kun je om een SOA test vragen.