Wat kan de oorzaak zijn van de blauwe huid op de rug van mijn broer?

Beste mensen,

Mijn broer zit in een RIBW instelling en tijdens een bezoek aan hem kwam zijn hulpverleenster ons waarschuwen dat de halve rug van mijn broer blauw ziet. Het lijkt een enorme blauwe plek en zo groot dat de hele onderkant van zijn rug blauw ziet.

Ze zijn met hem naar de huisarts geweest en die had gezegd dat mijn broer gevallen moet zijn. Echter mijn broer zegt van niets te weten dat hij gevallen is. Ik geloof niet dat hij geslagen is of iets van dien aard.

Ik kan me ook niet voorstellen dat hij niet weet of hij gevallen is. Ik weet wel dat hij vorige week klaagde dat zijn rug zeer deed.

Hij slikt rispedal en ik vraag me af of het van de medicijnen komt. Echter dan zou het toch al vaker te zien zijn en dat is niet het geval.

Kan het ook zijn dat het een stollingsprobleem is van zijn bloed? Maar waarom dan alleen op zijn gehele onderrug. Ik vind het ook een vreemde plek als hij werkelijk gevallen zou zijn. Meestal is het de schouder of de heup die een opdonder krijgen bij vallen. Maar bij hem is het de hele onderkant van de rug van links naar rechts en ongeveer 20 centimeter hoog. Een enorme plek dus en het ziet er angstwekkend uit.

Moet ik zomaar aannemen dat het vallen is of zou het ook nog iets anders kunnen zijn?

Misschien dat iemand van goeie vraag zoiets meegemaakt heeft zelf of in zijn of haar omgeving?

vr gr Gonna

9 jaar geleden
16.3K

Antwoorden (1)

De Risperdal zou hierin een factor kunnen zijn: trombocytopenie, dus een verlaging van het aantal bloedplaatjes, is een bijwerking van dit soort middelen (en trouwens van heel veel middelen). Het kan dan gebeuren dat iemand heel snel een enorme blauwe plek krijgt, ook als iemand zich nauwelijks heeft gestoten. Strak zittende kleding kan bij sommige mensen al blauwe plekken geven in zo'n geval, maar een klein ongelukje zoals stoten of ergens een beetje langs schampen - zonder dat het echt pijn doet - kan dat natuurlijk ook veroorzaken. Als dit de oorzaak is, zou ik bij een bloeduitstorting op de onderrug denken aan het leunen tegen een - misschien net te lage - rugleuning van een (harde, zoals houten) stoel, een strak zittende hoge broek of riem, of gewoon ergens tegenaan leunen met de rug.

Nu kunnen er natuurlijk ook andere oorzaken zijn: je vertelt niet of je broer pijn heeft in zijn rug, of bij het indrukken van de blauwe plek. Dat zou je een aanwijzing kunnen geven.

Ik heb nog even de bijwerkingen van risperidon (Risperdal) nagezocht in het farmacotherapeutisch kompas, om te zien of er andere mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn in relatie tot dat middel. Daar stond ook nog een verkleuring van de huid bij als bijwerking. Niet wát voor verkleuring dat zou kunnen zijn, maar op Engelstalige sites kom ik vooral een donkere verkleuring tegen. Of dat hier aan de hand zou kunnen zijn weet ik natuurlijk niet. Maar als de huisarts aan een val denkt, ga ik er vanuit dat de plek eerder een bloeduitstorting is.

Ik ga er vanuit dat als je broer Risperdal slikt, er ook een psychiater betrokken is bij de behandeling. Ik zou je aanraden om ervoor te zorgen dat daar ook contact mee wordt opgenomen. De huisarts kan zo'n blauwe plek beoordelen en ook aangeven of het waarschijnlijk is dat de medicatie ermee te maken heeft, maar de psychiater kan beter uitzoeken of - áls het inderdaad door de medicatie komt - er eventueel een alternatief middel gegeven kan worden of dat de dosering aangepast moet worden. Daarbij heeft de psychiater meer ervaring met dit specifieke middel. Het lijkt me dus verstandig om naast de huisarts ook de psychiater in elk geval op de hoogte te stellen van dit symptoom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een trombocytopenie lijkt me nou juist niet zo waarschijnlijk. Voordat dit echt stollingsproblemen geeft moeten de trombocyten beneden de 10 gedaald zijn, echt laag dus, en dat geeft dan weer andere klachten. Bij een trombocytopenie zou je toch op zijn minst nog andere blauwe plekken verwachten; de rug is daarvoor niet de meest gevoelige plek. Maar goed, heeft iemand echt goed naar zijn onderbenen gekeken? Als die onder de blauwe plekken zitten stijgt dit wel in waarschijnlijkheid. De verkleuring van de huid door risperdal is inderdaad een donkere verkleuring; de hoeveelheid pigment neemt er van toe. De verkleuring kan inderdaad lokaal optreden. Het gaat dan meestal om een licht bruine, vlekkerige verkleuring. Als het om veel pigment gaat kan de huid ook een wat meer grijzige verkleuring krijgen. Ikzelf heb dat ook wel aangezien voor een blauwe plek. Als voormalig arts van een RIBW kan ik je ook vertellen dat agressie onderling (in de meeste instellingen althans) niet zeldzaam is. Toegeven dat je dit overkomen is plaatst je weer onderaan de pikorde; de drempel om hierover te praten is dan ook vaak erg hoog.
Of iemand anders hem dat aangedaan heeft kan ik natuurlijk nooit beoordelen, maar het lijkt me verre van uitgesloten.