Wat gebeurt er precies bij een klap op je hoofd?

Vb: Ik doe aan MMA en Kickboksen. Daarnaast studeer ik aan de universiteit. Kunnen de klappen invloed hebben op mijn leerproces?

Ik vraag al een tijdje af wat voor effect die klappen nou hebben bij het kickboksen en MMA. Eén ding is zeker: het is zeker niet lekker en zeker niet gezond voor je. Maar dan, vraag ik me af of het daadwerkelijk blijvende schade kan verrichten. Dan bedoel ik niet zozeer na blijvende letsel of dat je in coma wordt geslagen, maar puur klappen die je wel even voelt of na een knockoutje. Ik hoor van verschillende kanten dat hersencellen zich vernieuwen of nieuwe cellen aanmaken (ik weet niet of hier wel een verschil in zit). De een zegt dat de enige cellen die niet vernieuwen in je lichaam, de hersencellen zijn. En uit het voorbeeld: kan het eigenlijk zo zijn dat je kortweg slimmer bent als je de vechtsporten niet oefent (zelfde persoon ofcourse). Graag uitleg of toelichting.

Toegevoegd na 35 minuten:
Oja, en is het zo dat je informatie nog kan vergeten na de klap of alleen voor de klap?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ja, dat kan wel degelijk hersenschade geven, en geen beetje ook. Een helm dragen beschermt daar maar gedeeltelijk tegen. Het is een feit dat veel ex-(prof)boksers op hun oude dag behoorlijk van het padje af kunnen raken door opgestapelde kleine en minder kleine hersentrauma's. Het zijn feitelijk steeds maar weer kleine hersenschuddingen. Uiteindelijk kun je er motorische en cognitieve schade aan oplopen.

Hersencellen, weten we de laatste jaren, kunnen zich inderdaad wel vernieuwen. Maar daarmee verdwijnt niet de opgelopen schade. Vergelijk het maar met een litteken : dat vervelt ook gewoon net als de rest van de huid, maar het wordt nooit meer een glad onbeschadigd huidje. De totale structuur is groter dan de individuele cellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij geheugenverlies na een klap, heb je door het trauma niet de tijd gehad gegevens van je kortetermijngeheugen op te slaan in je langetermijngeheugen. Alleen informatie van ' voor de klap' is dan weg.

Als je informatie van NA de klap vergeet, is er vermoedelijk al meer schade aangericht. Dan verdwijnt er dus blijkbaar informatie zonder dat daarvoor een traumatische aanleiding is, zoals bij de ziekte van Alzheimer of korsakov.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Licht traumatisch hersenletsel is het gevolg van een klap of een stoot tegen het
hoofd, een abrupte beweging van het hoofd of een ongeval. De hersenen worden
korte tijd door elkaar geschud, waardoor kortdurende bewustzijnsverlies en/of
geheugenverlies en/of duizeligheidsklachten kunnen optreden.
Van het ongeval en enige tijd daarvóór kunt u zich soms niets herinneren.
Ook kan het zijn dat u zich niets herinnert van een bepaalde periode na het ongeval.
Omdat de hersenen gedurende deze tijd geen informatie opslaan, verdwijnt dit
geheugenverlies achteraf meestal niet. Het heeft dan ook geen zin te blijven zoeken
naar deze herinneringen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hersenkneuzing / Contusio Cerebri
Hersenbloeding (bloedophoping in de hersenen)
Hersenoedeem (vochtophoping in de hersenen)
Herseninfarct (vastzittend bloedstolseltje in een hersenader)
Ernstige hersenbeschadiging (evt. met epilepsie tot gevolg)