Kun je gehoorschade oplopen in je slaap?

Bijvoorbeeld als je slaapt in een ruimte met een relatief luide vriezer, computer of koelkast.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Theoretisch gezien wel, maar in de praktijk zal het wel meevallen.
Voordat geluid het gehoor kan beschadigen moet het luider zijn dan 80dB; hoe luider hoe sneller de beschadiging optreedt. Daarbij maakt het niet uit of het geluid 'gehoord' wordt tijdens waken of tijdens slapen.
Nu is 80dB echt al wel erg luid (ongeveer het geluid van een stationair draaiende vrachtwagen) en de meeste mensen zullen van zo'n geluid al snel wakker worden, of überhaupt niet in slaap vallen.

Aan de andere kant: geluiden van boven de ongeveer 100dB (het geluid van een drilboor, direct naast het oor) kunnen ook acuut gehoorbeschadiging geven. Als je ligt te slapen en er treedt zo'n geluid op dan kan de gehoorbeschadiging dus optreden nog voordat je kunt reageren op het geluid.

Het moge duidelijk zijn dat ik het hier wel heb over geluiden die duidelijk harder zijn dan een luide vriezer of computer. Die geluiden komen niet boven de 80dB uit (kan ik me in ieder geval niet voorstellen) en zijn dus veilig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zou het aantal decibels heel hoog moeten zijn. Pas vanaf 80 decibel kan geluid op den duur gehoorschade geven, boven de 100 decibel zelfs acuut.

En een vriezer, computer of koelkast die ZO veel lawaai maakt, lijkt me ernstig aan vervanging toe. Het is ongeveer het geluidsniveau van een fluitketel of grasmaaier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jawel, vanaf rond de 75-80 dus. Dat is over langere tijd schadelijk of kan schadelijk zijn. Bij acute gehoorschade praat je over geluiden boven de 100 decibel. Een zoemend elektrisch apparaat zal de 50-60 niet snel overstijgen. Geluiden onder de 75 decibel zijn veilig - al kunnen ze natuurlijk wel op je zenuwen gaan werken, maar dat is een ander verhaal. http://www.cm.be/gezond-leven/lichaam/oren/decibelschaal.jsp
Wat wel kan als het wat hard is, is dat je slaapkwaliteit minder is, ook al merk je dat niet. Windmolens dichtbij huis bijvoorbeeld laten mensen slechter slapen. Bij TNO vind je daar wel wat over.