Hoe beweegbaar is een fibroadenoom?

Hoe beweegbaar is een fibroadenoom? Wordt met beweegbaar bedoeld dat je er over heen kunt rollen, de huid erover kunt bewegen? Dus dat ie wel een beetje vastzit? of kun je hem doorgaans door je borst heen bewegen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.8K

Antwoorden (2)

Een fibroadenoom is het meest voorkomende goedaardige ‘knobbeltje’ in de borst. Het is een gladde, ronde of ovale knobbel die meebeweegt met het borstweefsel. Het bevindt zich vaak in de buurt van de tepel. De grootte varieert van een halve tot vijf centimeter. Over het algemeen wordt een fibroadenoom echter niet veel groter dan 2 à 3 centimeter. Het is opgebouwd uit klier- en bindweefsel en voelt aan alsof het van rubber is.
Wanneer het knobbeltje tussen twee vingers wordt vastgehouden, kan het heen en weer worden bewogen. Het zit dus niet vast aan de huid of aan een diepere laag van de borst.
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt hem niet door je hele borst heen bewegen, maar wel echt vastpakken en een beetje heen en weer bewegen. Of hij schiet juist weg als je hem probeert tussen duim en wijsvinger te pakken. Je kunt hem vaak wat 'rollen' inderdaad. Een beetje vergelijkbaar met een gezwollen lymfeklier, die kun je ook een beetje vastpakken en licht heen en weer bewegen. Bij een fibroadenoom kun je vaak ook de huid boven het knobbeltje er overheen schuiven of 'rollen', terwijl de kans op een kwaadaardig gezwel juist groter is als de huid boven het knobbeltje gerimpeld of ingetrokken is en vast lijkt te zitten aan het knobbeltje.

Ze noemen het 'beweegbaar' omdat dit een belangrijke aanleiding is om te veronderstellen dat het een fibroadenoom of ander goedaardig knobbeltje is. Een kwaadaardig knobbeltje zit vaak echt vermengd met het weefsel, heeft geen duidelijke grens zoals een fibroadenoom of cyste dit meestal juist wél heeft. In die zin voel je bij zo'n bindweefselknobbeltje dat hij 'los' ligt van de ondergrond. Vaak is het een mooi, min of meer rond knobbeltje, in tegenstelling tot kankergezwellen. Zie onderstaande afbeelding ter verduidelijking: de goedaardige knobbeltjes zijn meestal duidelijk begrensd, je kunt goed voelen waar het knobbeltje begint en eindigt en ze zitten niet vast aan het borstweefsel. Een kwaadaardig knobbeltje zit vaak echt ín het borstweefsel, waardoor je ook niet goed kunt voelen waar het begint en eindigt. En zit dus ook vaker wat aan de huid vast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Lies, dank je wel! (heb jij een medische achtergrond?)
Mijn dokter voelde mijn knobbeltje (echt mini) en gaf aan dat het een fibroadenoom is. Kan de huid er over heen bewegen, hem vastpakken, beetje aan trekken, hij is glad en mooi rond. maar de onderkant kan ik niet voelen. Is dat gek, hoort hij altijd helemaal los te liggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, die onderkant voel je niet. Je kunt je vingers nu eenmaal niet door je borstweefsel heen steken ;-). De onderkant van je normale klierweefsel kun je ook niet voelen, dat is niet anders. Je kunt vaak voelen dat hij een beetje los ligt van de ondergrond, doordat je hem een beetje heen en weer kunt rollen. Ik ben geen medicus trouwens. Mijn vakgebied is de psychologie, maar ik heb een nieuwsgierige aard, een wetenschappelijke instelling en een goed geheugen. Dan doe je onderweg wel eens wat kennis op. En in mijn geval komt daar nog wat persoonlijke ervaring bij vanaf "de verkeerde kant van het bureau" ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Lies,
Weer bedankt voor je reactie!
Poeh, ik vind het best fijn om te horen dat je de onderkant van een fibroadenoom niet voelt. Vanwege het woordje 'losliggen' dacht ik: je kunt 'm in zijn geheel vastpakken. Dat is bij mij niet het geval namelijk. Ik kan het gladde bolletje vastpakken en de huid er over heen rollen, hem tussen twee vingers omhoog trekken. Maar niet volledig: hij schiet op een gegeven moment wel terug naar zijn plek en zit in die zin dus niet helemaal los.
Maar kan hem dus niet helemaal rondom vasthouden/bevoelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig trouwens. Ik ben ook nieuwsgierig ingesteld en vind het erg leuk om meer en meer te weten. Daarnaast ben ik nogal hypochondrisch (je meent het...) en daardoor zoek ik een heleboel dingen uit. Die opgedane 'kennis' onthoud ik dan weer en daardoor heb ik anderen al meerdere malen dingen uit kunnen leggen.
Ik vind het fijn dat jij niet meteen roept 'ga naar de dokter' maar ook echt je best doet om uitleg te geven! Daar heb ik veel aan. En andere mensen die zich dit afvragen vast ook.