waarom had ik overal kramp nadat ik flauw viel?

Afgelopen week viel ik flauw tijdens het sporten.
Het was de eerste keer dat ik flauw viel en wist niet wat me overkwam..

Ik zag allemaal witte en zwarte vlekken, had kotsneiging, hoorde alles alsof ik onderwater was, begon steeds sneller/dieper te ademen en toen werd alles zwart.

Een vriend (die erbij was) vertelde later dat ik een minuut nadat ik niet meer reageerde, op mijn sport lerares viel en zij heeft mij toen op de grond gelegd.

Hij vertelde me ook dat mijn ogen draaide en ik heel hard begon te huilen..

Toen ik later weer "bij kwam" was ik aan het hyperventileren, zag alles wazig, had overal pijn en kramp.

De kramp was vooral in mijn armen/handen en benen/voeten en was zo erg dat ik mijn vingers niet kon bewegen/kon strekken.
De kramp in mijn handen bleef nog zo'n 15 minuten nadat ik flauw gevallen was.

Hoe komt het dat ik zo erge kramp had en waarom vooral heel erg in mijn handen?

Ik zou ook graag willen weten waarom ik zo aan het huilen was?

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toen ik weer bijkwam was ik nogsteeds aan het huilen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Spierpijn en spierkrampen kunnen heel goed komen door het hyperventileren.

Maar het lastige aan de hele beschrijving is dat je niet vertelt wat (mogelijk) de reden is dat je flauwviel, en dat zou ook een verschil kunnen maken in de verklaringen waar je nu naar zoekt. De reden van dat huilen daar kan ik eigenlijk maar een beetje naar gissen, zeker als de oorzaak van het flauwvallen niet bekend is. Ik kan me wél voorstellen dat als je je even heel beroerd voelt - voorafgaand aan het flauwvallen - en je vervolgens de controle even helemaal kwijtraakt omdát je flauwvalt, het een vrij natuurlijke reactie is om te gaan huilen. Nu heb ik wel eens gehad bij een wegraking dat mijn ogen heel erg traanden zonder dat ik het idee had echt aan het huilen te zijn, maar dat én de wegraking werden achteraf zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat een arts op de spoedeisende hulp waar ik op dat moment was, een injectie niet helemaal goed gezet had zodat de geïnjecteerde stof direct in de bloedbaan terecht kwam - wat dus niet de bedoeling was. En dat illustreert eigenlijk ook dat zonder een oorzaak voor het flauwvallen het moeilijk is om je andere klachten in een kader te plaatsen.

Als je trouwens vaker flauwvalt en daar is geen bekende oorzaak voor, dan is het verstandig om je huisarts eens te bezoeken.

De symptomen die je beschrijft van vlak vóór je flauwviel, passen daar trouwens helemaal bij, maar kunnen wel verschillende oorzaken hebben. Net als het flauwvallen zelf.