wat kun je doen om je holle rug wat rechter te maken.

ik heb best wel last van mijn rug.. omdat er best wel grote holling in zit en doe ook wat oefeningen om mijn rug recht te houden maar die lukken niet echt alleen als ik mijn knieen buig..

Weet jij het antwoord?

/2500

(Veel) yoga helpt wel. Dat heb ik bij m'n broer gezien.

Een fysiotherapeut zal je hier wellicht mee kunnen helpen. Ga langs de huisarts en vraag om een verwijzing. Oefeningen moet je niet zomaar doen zonder professioneel advies, zo kan je je rug zelfs erger verknallen.

Een holle rug heb je en is per definitie niet te herstellen. Wel is het mogelijk om de evt. rugpijn door gerichte oefeningen te 'verzachten'. (zou het kunnen dat je niet genoeg voor jezelf opkomt?)

Niet te veel achter je computer zitten maar gaan wandelen! Als het erg is naar een Mensendieck therapeut gaan.

Als je een holle rug hebt is het belangrijk sterke bil- en buikspieren te krijgen om je houding te verbeteren.

Om je rug zo recht mogelijk te maken, is het nodig, dat je je bekken naar voren kantelt : alsof je een voetbal in je maag geduwd krijgt. Daarvoor is het nodig, dat je sterke buikspieren hebt, dus doe veel curl-ups, ook met je ellebogen naar de tegenoverliggende knie, voor je schuine buikspieren. Verder zo vaak mogelijk, als je staat, doen, alsof er een euro tussen je billen zit, die er niet uit mag vallen - als je dat zo hard mogelijk doet, zal je merken, dat je bekken vanzelf een beetje kantelt. Dit kan je de hele dag door oefenen, bij alles, waarbij je niet zit....Het wordt dan een soort 2e natuur, om dit altijd te doen. Belangrijk hierbij is wel, dat je evengoed met je buik ademt, anders ga je 'te hoog' en daardoor te oppervlakkig ademen, en dan leer je jezelf als het ware aan te hyperventileren, en dat is niet goed. Het is even héél erg nadenken om die beweging van aangetrokken spieren te combineren met het uitzetten van je buik om te ademen, maar het resultaat zal véél minder last van je rug zijn....

Besteedt aandacht aan een goede houding. Een goede werkplek zowel thuis als op school is belangrijk, waarbij de tafel en stoel op de juiste hoogte moeten zijn. Probeer met een rechte rug aan je bureau of tafel te zitten en zo weinig mogelijk onderuit gezakt in een stoel. Probeer zo goed mogelijk rechtop te staan door jezelf zo lang mogelijk te maken en je schouders naar achteren te doen. Oefen eens voor de spiegel, dan zie je hoe je houding verandert. Of leg eens een boek op je hoofd en loop hiermee rond door je kamer. Hierdoor ga je vanzelf rechtop lopen. Sporten is gezond, zeker voor je houding en dus ook voor je rug. Het houdt je rug soepel en maakt de spieren sterker. Een verkeerde houding kan ook opgemerkt worden door de schoolarts. Deze kan je het advies geven om naar een fysiotherapeut te gaan. Of zij stuurt je door naar een speciale therapie waar je oefeningen moet doen om je houding te verbeteren, zoals Mensendieck of Caesertherapie. Je kunt natuurlijk ook zelf naar de huisarts gaan als je denkt dat je houding niet goed is. Bezoek in ieder geval een arts als je rugpijn of vaak een stijf gevoel in je rug hebt.

De enige die je kan helpen (genezen) met de benodigde kennis en macht is de fysiotherapeut, of een vergelijkbaar persoon. Zorg er in ieder geval voor dat je zo comfortabel mogelijk door het leven gaat ;) Tip voor het slapengaan: 1. uitzoeken in welke houding je het lekkerste het langste kunt liggen, 2. ongeveer 10 centimeter in die houding naar het voeteneind schuiven (vergeet je hoofdkussen niet). Dan voelt je matras als nieuw. Tips voor banken: alle rugkussens eraf, steun voor je hoofd erop houden. Deze kussens kun je dan ergens anders weer neerleggen tot je daar geen zin meer in hebt, en dan varieer je weer verder. Variatie in zitten en liggen is belangrijk om te ontdekken wat je het fijnste vind. En erg leuk om te doen! Succes, beterschap ;)

Ik had ook een holle rug. Dat is enorm verbeterd door Mensendiecktherapie en paardrijden. Met de therapie leer je hoe je een goede houding kunt krijgen en met paardrijden krijg je vreselijk sterke buik- en rugspieren.

Mensendieck onder leiding van een therapeut in eerste instantie. Toegevoegd na 1 minuut: sorry, ik beantwoordde gelijk zonder de antwoorden van anderen te lezen. dus het is alleen maar bevestigend.

Een fysiotherapeut zal je hier wellicht mee kunnen helpen. Ga langs de huisarts en vraag om een verwijzing. Oefeningen moet je niet zomaar doen zonder professioneel advies, zo kan je je rug zelfs erger verknallen.

dan zijn je bovenbeen spieren wat verkort waarschijnlijk, deze hechten aan je bekken, die wordt dan waarschijnlijk naar voren gekantelt. verder kan ik mij herinneren dat ik mijn oderrug ook plat moest maken vroeger van de fysio, ik heb laatst bij anatomie geleerd dat dit een verkeerde aanname is , de onderrug is hol, alleen bij aziaten is deze platter.

Naar een fysiotherapeut gaan. Heb ik zelf ook gedaan. maar ik was nog wel heel jong toen. En als het goed is geeft hij/zij dan oefeningen mee. Als je die elke dag goed doet wen je er vanzelf aan.

naar fisiotherapie dat heb ik nu ook en het help egt ;)

Ontspanning : Neem in de loop van de dag gedurende een tiental minuten deze houding aan: de benen op een stoel of zitbank leggen in een houding van ongeveer 90°. Ontspan uw rugspieren. -------------------------------------------------------------------------------- 2. Bekkenkanteling : Maak uw rug hol en rond door uw buik- en bilspieren afwisselend op te spannen. 3. Rugspierstretching : Vanuit positie 2, plaats uw benen gestrekt tegen de muur, trek uw tenen naar u, kantel uw bekken en druk uw nek tegen de grond. U mag geen pijn voelen. Met enige ervaring kan u deze oefening uitvoeren zonder hulp van de muur. -------------------------------------------------------------------------------- 4. De kleine brug : Vanuit positie 2, druk u af op uw hielen, hef uw bekken van de grond, gevolgd door uw lage rug en uw schouderbladen en leg al uw gewicht op uw achterhoofd. Houd dit enkele seconden aan en ontrol in de omgekeerde richting. 5. Holle rug op handen en knieën : Laat de rug doorzakken en de buik ontspannen terwijl u inademt. Deze oefening rekt uw rug zonder hem te belasten. -------------------------------------------------------------------------------- 6. Ronde rug op handen en knieën : Trek uw buik in terwijl u uitademt, maak uw rug en nek rond en druk uw schouderbladen zover mogelijk naar buiten. 7. Strekoefeningen : Ga op handen en voeten zitten, strek handen naar voor uit terwijl u uitademt. De dijbenen moeten loodrecht op de grond blijven. -------------------------------------------------------------------------------- 8. Ophanging : Ga aan een deur hangen, of beter nog aan een staaf, ontspan u en voel uw lichaam uitrekken. De benen mogen gestrekt zijn zonder steun, of geplooid met de voeten rakend aan de grond. Nooit springen om een oefening te beëindigen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100