Is dreigen en schelden na een relatiebreuk een kenmerk van narcisme?

Mijn dochter heeft een nieuwe vriend sinds enkele maanden. Zijn ex, waarmee hij tien jaar samen was maar waarmee het al uit was voordat hij met mijn dochter een relatie begon, maakt ongelofelijk scènes. Zij noemt mijn dochter "een slet", wil precies weten of ze er is (dus belt om de haverklap naar die vriend met "is ze er nog"), dreigt dat er iets ergs gebeurt als ze ooit zouden samenwonen en kinderen hebben, en dreigt ook vaak met zelfmoord als de man niet terug naar haar komt.
De vriend gaat hierin mee, zegt idd als mijn dochter daar is, troost zijn ex dat ze "bijna weg is", gaat nog met zijn ex petanquen enz.
Het is zo erg dat mijn dochter nu besloten heeft afstand te nemen zodat haar vriend en zijn ex het verder kunnen uitklaren.
Ze vroeg me hierover raad maar dit is niet evident.
Ik zoek vooral naar een verklaring voor dit gedrag, die extreme jaloersheid en dreiging.
Het past volgens mij nog het meest in het beeld van "narcisme" maar ik wil nu ook niet te snel oordelen.... andere dingen die ik lees onder narcisme kloppen dan weer (voor zover me bekend) niet.
Ik hoef als antwoord dus zeker geen "goede raad" of dergelijke, gewoon een antwoord of mijn denkpiste juist is.

liveisgreat
4 jaar geleden
in: Psyche
5.3K
tinus1969
4 jaar geleden
Diagnoses stellen via internet is gevaarlijk. Dit klinkt niet als narcisme, eerder als borderline gedrag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind dit veel te weinig informatie om te denken aan een persoonlijkheidsstoornis.
Zoals je het verhaal nu beschrijft klinkt het als een jaloerse ex die spijt heeft dat de relatie beëindigd is.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
@Tinus: waarmee je dus ook een diagnose stelt......
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969 ?! Of we zeggen dat diagnose stellen via internet niet kan (iig niet via een anonieme site als GV), en dus alles wat op een diagnose lijkt, eerder een soort insinuatie is, die zowel van leek als deskundige kan komen. (dan is er geen diagnose, en kunnen we niks zeggen over het gevaar ervan)
Of
Je kan beweren dat die insinuaties via internet zelfs nog gevaarlijk kunnen zijn. In dat geval werk je daar met die reactie zelf aan mee. (maar ik neem niet aan dat je iets gevaarlijks wil doen) Dus ik snap je reactie niet, (behalve als hij bedoelt is als een paradoxale opmerking, een soort zelfbewuste pot-verwijt-de-ketel-reactie, in de hoop dat liveisgreat in gaat zien dat alles wat hier gezegd wordt niet serieus genomen moet/kan worden)

Het beste antwoord

Dreigen en schelden na een relatiebreuk komen helaas vaker voor. Het kan een uiting van narcisme (gekrenkt ego) zijn, maar dat hoeft niet.
Zij lijkt meer iemand die veel pijn heeft en niet de zelfbeheersing en het normbesef heeft zich als een volwassen vrouw te gedragen.
In het artikel ‘Hoe een gevoel van machteloosheid toen je partner jou dumpte je leven onnodig kan beheersen’ wordt als een fase genoemd: “Of je bent een stap verder gegaan door je ex-partner steeds te stalken, regelmatig lastig te vallen, te bedreigen, of geweld te gebruiken.” Daarvoor hoef je dus geen persoonlijkheidsstoornis te hebben.
De narcistische persoonlijkheidsstoornis komt overigens vaker voor bij mannen (70% of meer) dan bij vrouwen. Vrouwen blijken meer geneigd te zijn om een Borderline-stoornis te ontwikkelen.
SimonV
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
Interessante artikels, dank.
Mijn dochter heeft de relatie intussen definitief verbroken omwille van het stalkgedrag van die ex. Dit was niet meer leefbaar. Ik hoor nu dat ze een bipolaire stoornis zou hebben en hiervoor ook behandeld te worden. Het lijkt me echter niet in het beeld te passen van een bipolair iemand.
Soit, de relatie is uit, dus case closed.