Mijn dochter van 3 heeft 2 dagen geleden een antibiotica kuur gekregen. Ze heeft nog steeds 38.5. Moet ik weer naar de dokter?

Ze had al een week koorts voor ze bij de dokter kwam. Deze constateerde een keelontsteking en gaf een antibiotica kuur. Deze moet na 48 uur werken. De 48 uur zijn om. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot een ander antwoord: een antibioticum moet na twee dagen bij een klein kind beslist verbetering geven, anders is het antibioticum niet goed gekozen of zijn er andere dingen aan de hand. Alhoewel 38.5 geen hoge koorts is, moet je geen enkel risico nemen en de arts raadplegen. Wacht daarmee niet tot de Paasdagen voorbij zijn, kinderen kunnen zowel heel sterk als ook heel kwetsbaar zijn.
Als het een virus is , helpt antibiotica niet en vormt het slechts een extra belasting voor je kleine.
Paniek is niet nodig, zorgzaamheid en waakzaamheid echter wel!!
Beterschap gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

misschien verstandiger om de huisartsenpost te bellen en deze vraag stellen
die weten precies hoe te handelen in deze situatie
wij kunnen alleen maar denken en zeggen wat goed is
ga met dit soort vragen NOOIT op antwoorden van andere af maar vraag het aan de specialisten
beterschap ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin zeg je gaat met een kind van drie toch naar de arts toe en toch niet hopen hier een juist antwoord te krijgen
Onmiddellijk de huisartsenpost bellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volg je moeder gevoel, kijk goed naar je kind, kleur, zweten, drukke bewegingen en onrustig en veel ademen, slaapt ze veel, veel jammeren en drijnen, uitstraling van de ogen.
Is je indruk op 1 of meerdere gebieden veel anders dan normaal en je vetrouwd het niet dan gewoon de arts of huisartsenpost bellen.
In het algemeen kun je wel stellen dat voor dat je ziet dat de kuur aanslaat hij van binnen al wel veel werk verricht heeft maar dat dat niet meteen hoeft te betekenen dat de temparatuur meteen daald. Wel kan het van belang zijn te weten dat de lichaamstemparatuur aan het eind van de dag gewoonlijk wat hoger ligt.
De temparatuur is ook nog niet extreem hoog dus overweeg eventueel het nog even aan te kijken en voor je eigen gemoedsrust (ja je wilt toch het beste voor je kind en niet zeurderig overkomen bij de arts hoewel deze dat wel begrijpt en anders pech) kun je na een paar uur de temparatuur nog eens nakijken en tot die tijd de kleine meid goed in de gaten houden, vochtbalans op pijl houden en als ze wakker is kijken of je goed contact met haar hebt en haar een beetje verwennen met lekker drinken en alert te blijven op de bovengenoemde signale of veranderingen.
Meer dan dit kun je zelf niet doen maar vooral rustig blijven en die rust uitstralen naar je kind en nabijheid tonen steeds als er een signaal komt maar ook daarbuiten blijven checken totdatde temparatuur daald en je de frequentie kunt aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel laten drinken, inderdaad zelf kalm blijven, dat ervaart je kind als prettig en heeft een positief effect maar wel even met de dokterpost overleggen voordat je de nacht ingaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet waarom je die vraag hier stelt. Jij bent moeder/vader en weet heel goed of je dochter beter wordt van de medicijnen of niet. Niet aan je oudergevoel twijfelen, maar actie ondernemen. Wij kunnen je dochter hier niet zien en we weten ook niet of ze er nu beter of slechter aan toe is als voorheen.

Beter een keer te veel naar de dokter dan een keer te weinig. Antibiotica kan ook niet aanslaan, daarom zegt een dokter ook dat het binnen 48 uur moet werken. Zo niet, dan slaan ze niet aan en moet je als de wiedeweerga terug!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste antibiotica heeft pas effect na 3 dagen. Houd je kind in de gaten, blijft ze allert of wordt ze suf en/of apathisch. Let op of ze huilt zonder traantjes en niet meer
plast. Dit zijn uitdrogingsverschijnselen. Het is niet erg als een kind koorts heeft, dit betekent dat het lichaam weerstand aan het opbouwen is. Kleine kinderen kunnen soms snel hoge koorts hebben, vaak `s morgens laag en
`s avonds weer hoog. Als de temperatuur na 3 dagen nog niets gezakt is, zou ik toch maar weer de dokter bellen.
amc
14 jaar geleden
dan was het waarschijnlijk geen virus , maar een bacteriële infectie. aangezien antibiotica alleen tegen virussen werkt. maar , is 38,5 alarmerend hoog ? nee toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze huisarts geeft aan dat als het boven de 38 is dat ik je dan weer contact moet opnemen.Hoe je is je dochter verder reageert ze goed op alles eet ze wel wat speelt ze wel of hangt ze de hele dag op de bank?En hoe is de ontlasting.

Ik zou contact met de huisarts opnemen of naar de huisartsenpost gaan als je het niet vertrouwt of bellen en dan overleggen wat je moet doen.Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelijk huisartsenpost bellen.

Als jij ziet dat het niet beter gaat moet je gelijk volgende stappen nemen!!!