Een open breuk is een breuk waarbij het bot niet langer volledig omgeven is door de omliggende weke weefsels (als spieren, vet en huid), maar waarbij het bot rechtstreeks aan de buitenwereld bloot staat en dus kans heeft op infectie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit heeft tot gevolg dat een open breuk rechtstreeks in contact kan komen met kiemen die een infectie kunnen veroorzaken. Bijkomend probleem is dat het botweefsel maar weinig bevloeid wordt en dus slecht bestand is tegen besmetting. Het kan niet rekenen op de goede humorale verdediging vanuit het bloed. Een open breuk loopt dus een groot risico op infectie en dient dus steeds preventief behandeld te worden met antibiotica. Nog een laatste bijkomend probleem bij open botbreuken is de tragere botheling omdat er zich geen bloeduitstorting kan vormen ter bevordering van de vorming van wondweefsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een open of gecompiceerde breuk wil zeggen dat het gebroken bot door de huid naar buiten steekt.

Toegevoegd na 3 minuten:
sorry, gecompliceerde moet het natuurlijk zijn :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Bij open botbreuken is er een wond op de plaats van de breuk. Hierdoor kan infectie ontstaan.