Kun je een stukje van een melanoom er af halen?

Bijvoorbeeld als er een velletje op de plekje zit en je dat er af haalt/het los laat? Ik heb een moedervlek waar gisteren een velletje van losging. Op het velletje zat een donker gedeelte (pigment?) en de moedervlek zelf is sindsdien een beetje lichter. Kan het een stukje van een melanoom zijn? Of anders van de moedervlek zelf. Ik ben heel bang dat het een melanoom is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle moedervlekken waar wat mee is, zijn een aanleiding voor nader onderzoek. Niet gaan googelen of rondvragen an leken dus, maar het zekere voor het onzekere nemen (waarbij het overigens in heel veel gevallen niks ernstigs is, maar onderzoek is altijd nodig). Dat geldt voor alle moedervlekken die ineens groter worden, dikker, donkerder, van kleur veranderen, bloeden, kapot gaan, jeuken, alles wat buiten het normale valt. Vervellen lijkt me daar zeker ook onder vallen. In de link een heleboel beeldmateriaal waaraan je melanomen kunt herkennen, maar laat je er niet door gek maken noch geruststellen. Gewoon even langs de dokter; meestal is het niks. Liever een keer teveel dan een keer te weinig, liever te vroeg dan te laat.

Bronnen:
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlan...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100