Adrenaline komt onder andere vrij bij pijn, dus het antwoord op je vraag is ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Alleen bij pijn die samenhangt met levensgevaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat er geen bron komt van amadea !!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ wavaria:
Heb je zelf uberhaubt een bron? Jij geeft immers het andwoord....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ en bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adrenaline
"Adrenaline komt in grote hoeveelheden vrij bij angst en stress, maar ook bij woede, kou, hitte, pijn en fysieke arbeid. " zelf bij het lezen van domme reacties komt al adrenaline vrij. (gelukkig bij de meesten maar een klein beetje)
Amadea
9 jaar geleden
a) Je kunt niet stante pede een bron geven als je niet online bent en dus niet ziet dat er iemand wat gevraagd heeft
b) Beweren dat iemand een domme reactie geeft en dat vervolgens met wikipedia proberen te bewijzen is bepaald geen slimme actie. Adrenaline is een hormoon dat wordt aangemaakt wanneer het er echt op aankomt. Dan spuit de adrenaline je bloedbaan in, waardoor je bloedvaten zich vernauwen, je hart sneller gaat kloppen, je pupillen wijder worden en je handen gaan zweten. Het is een zeer nuttig hormoon: wordt je ineens overvallen, dan ben je daardoor in staat razendsnel te reageren. Door de adrenaline werken je hersenen sneller, zodat je beter op de situatie kunt inspelen. Het spul zorgt er ook nog eens voor dat je *extreme pijnen* kunt verdragen. Wanneer je bijvoorbeeld hard onderuit gaat. Je strompelt naar huis, en daar blijkt pas dat je been gebroken is. Dan is de adrenaline uitgewerkt, en wordt het tijd voor morfine. http://ntracademie.nl/clips/clip/show/1427-wat-is-adrenaline.html Slechts op je tong bijten is absoluut onvoldoende om adrenaline aan te maken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg nergens dat een reactie in deze draad dom is (dat zou ook tegen de richtlijnen zijn ;-)
Wilde vooral zeggen dat het lezen van een reactie al voor adrenaline kan zorgen. Ik ben het met je bron eens, maar nergens in je bron staat iets over adrenaline (in kleinere hoeveelheden) bij kou, hitte, pijn en fysieke arbeid. Het geeft slecht beperkte informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bewering onderbouwen met een onjuiste aanname getuigt ook niet van veel intelligentie, overigens is Wikipedia even betrouwbaar als de Winkler Prince encyclopedie en dus niet per definitie een slechte bron. Maar goed, als je wilt gaan muggenziften over bronnen, hier nog een bron die precies hetzelfde zegt::
-http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/114123-adrenaline-in-het-bloed.html In jouw bron staat dat "het spul er voor zorgt dat je extreme pijn kan VERDRAGEN", niet dat adrenaline alleen vrij komt bij extreme pijn. Adrenaline is gewoon een stresshormoon dat vrijkomt wanneer je in een verhoogde stress situatie zit.