je hebt de naam Niels en Nils maar spreek je Nils ook als Niels uit? net als Marieke en Marike die je als Marieke uitspreekt?

Vroeg mij dat gewoon af.
want ken twee dames die beide Marieke heette maar de ene heet Marieke en de andere Marike
Zo kwam ik de naam Nils en Niels ook tegen

9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken een Nils met een korte i, maar Nils kan ook lang uitgesproken worden, te zien aan de vorige antwoorden

Het beste antwoord

Het is een van origine Skandinavische naam die daar met een i als Niels wordt uitgesproken. Voor Nederland hebben we een e toegevoegd voor de uitspraak. Maar tegenwoordig zijn er niet meer zulke strikte regels voor namen, dus als iemand zijn kind Nils wil noemen en dat ook met een korte i wil uitspreken, dan mag dat.
Maar dat is dus een nieuwe variatie ; de originele naam klinkt echt als Niels met een IE ,waarbij zij toegevoeg dat de Zweede IE weer net effe korter is dan de onze.
In de link hoor je de originele uitspraak -wat je echter in het Nederlands wellicht wat kunstmatig zal klinken. Van origine buitenlandse namen zullen altijd een beetje vernederlandsen, met of zonder correctie van de spelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan maar hoeft niet. 't Is maar net waar de naamgever voor kiest of de naam klinkt als Nils of als Niels.
Amadea