Werkt 5-htp echt als anti-depressiva?

5-htp wordt op verschillende sites aangeboden als natuurlijk antidepressivum. Maar werkt dit ook echt en heeft het ook effect na wat langer gebruik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dat echte Saffraan (door crocine en safranal erin) een natuurlijke antidepressiva is? Waroom probeer je die ipv 5-htp? En interessant genoeg, crocine brengt je hartslag ook omlaag, dus een antidepressiva zonder enorme hartkloppingen... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19787421
http://www.saffronlove.com/index.php?icerik=1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Safranal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
caglarozer: Weet je hoe duur echte saffraan is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saffraan is helemaal niet duur qua gebruikshoeveelheid... wij kunnen met 1 gram poeder (die rond 10 euro kost) 20 keer mee, het is letterlijk een 'drug' met gezondheidsvoordelen, en wij zijn het waard ik vind bier duurder, iets wat 1,5 euro kost en uiteindelijk misschien 15 cents waard is... maar toch drinken die ongelooflijk veel mensen!? weet je dat 1 gram saffraan 150 bloemen betekent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet helemaal waarom je er bier bijhaalt, maar goed.
Ja, je hebt weinig saffraan nodig om te kleuren, en de crocine is een deel van het kleurende bestanddeel.
Ik weet hoeveel bloemen je nodig hebt om die draadjes te oogsten.
Tip: je kunt de saffraankrokus ook gewoon op je eigen vensterbank kweken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mens bier zowel voor de gezelligheid als voor de vrolijkheid drinkt (zonder verder vragen te stellen hoe onnodig, ongezond en duur het is)
Wij hebben Saffraan niet nodig om te kleuren, omdat er veel andere mogelijkheden zijn om alleen maar te kleuren. Wij gebruiken Saffraan omdat het lichamelijk en geestelijk goed voor ons is...
http://www.facebook.com/saffraan
dank voor de tip, maar hoe kun je op je eigen vensterbank 150 bloemen (voor 1 gram Saffraan) kweken!? misschien wel voor de schoonheid van Crocus Sativus...

Antwoorden (1)

Googlen heb je vast al gedaan,
dus dan weet je dat je er mee op moet passen in combinatie met sommige medicijnen, zeker met antidepressiva.

Daaruit kan je meteen opmaken dat het iets doet,
dat klopt, het is een stofje dat een rol speelt bij de aanmaak van serotonine.
Extra inname maakt de aanmaak van serotonine makkelijker, echter raakt je lichaam daar aan gewend, dus ermee stoppen is vergelijkbaar met stoppen met een antidepressiva. (het effect is wel een stuk minder, zowel de werken als ermee stoppen)

5-htp slikken vind ik trouwens niet natuurlijk. Het komt in voedsel niet of nauwelijks voor. Lees je dus goed in of ga naar een (natuur)arts.

ps. doe mij maar magnesium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine aanwijzing: een antidepressivum, meervoud is antidepressiva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, of ik had "een" moeten weglaten. "de werken" in de volgende regen, moet trouwens "de werking" zijn. Die fout vind ik persoonlijk erger, de zin klopt ook niet helemaal, maar duidelijk genoeg, hoop ik.