Klopt de redenering dat je de verbrandingsgassen van een houtkachel zal ruiken als/voordat er CO in de kamer terechtkomt?

Zou dit ook de reden zijn waarom meer CO-ongelukken gebeuren met geisers, omdat verbrand gas minder ruikt dan verbrand hout?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de verbrandingsgassen gaat ruiken, dan is de afvoer en/of verbranding blijkbaar onvoldoende. De kans dat er CO vrijkomt is dan ook uiteraard aanwezig, dus in dat geval een 1e alarmering.
Maar niet iets om blind op te vertrouwen als "veiligheid". Daarom misschien de vraag herformuleren: Kan er bij een houtkachel CO vrijkomen in de ruimte waar de kachel staat, zonder dat je verbrandingsgassen ruikt ? NB
Aangezien aanwezigheid van verbrandingsgassen bij geiser of gaskachel qua geur veel minder waarneembaar is, zal het inderdaad in dat geval minder snel opvallen dat er iets niet goed functioneerd, met alle nare gevolgen van dien...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
CO komt vrij bij een onvolledige verbranding en dan komt er bij hout veel meer zooi vrij wat goed te ruiken is.
Als je wakker bent bent kan je daarop vertrouwen.
Als je in slaap valt is dat een ander verhaal, dan zou je wel eens te laat kunnen zijn.
(en in slaap vallen gaat juist zo makkelijk bij een vuurtje..) Een CO melder kost bijna niks.

Antwoorden (3)

De oorzaken van ongelukken met CO (koolmonoxide) zijn: onvolledige verbranding, onvoldoende ventilatie en het reukloos zijn van koolmonoxide. Verbrandingsgassen die je ruikt zijn dus absoluut GEEN koolmonoxide (CO).

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom, de redenering klopt niet per definitie.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Akkoord, maar ik bedoel eerder: als er CO in de ruimte komt, dan gebeurt dit samen met de onvolledige verbrandingsgassen, en dan zal je dit in geval van een houtkachel toch altijd ruiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verbrandingsgassen die je ruikt kunnen wel degelijk koolmonoxide bevatten, echter de CO-component hierin ruik je niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat hij bedoelt te zeggen is dat wanneer je rooklucht ruikt je rookkanaal wellicht lekt en kans bestaat dat hier ook CO bij zit, bij geisers ruik je bijna niks als het rookkanaal lekt en daarom heb je dat minder snel door waardoor je meer verrast wordt door CO?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of nog anders: met een houtkachel ruik je het altijd voordat je CO-vergiftigd wordt? (niet de CO zelf, weliswaar)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ofwel:
Kan er bij een houtvuur CO ontstaan zonder roet e.d.?
Ik denk het niet.
CO ontstaat door een onvolledige verbranding van koolstof. In de praktijk, doordat er iets staat te verbranden, maar er eigenlijk te weinig zuurstof is voor de verbranding. (maar wel weer genoeg om de vlam te laten voort branden).

Dit kan met ELKE brand gebeuren.

Maar wat is het verschil dan tussen een haardvuur en een geiser? Kort gezegd, de verontreiniging. Huisgas (ben even kwijt of het butaan of een mengsel is) heeft heel weinig verontreiniging (zwavel, stikstof, fosfor, etc) en brandt heel schoon op. Er zijn bijna geen bijproducten die je zal kunnen ruiken. De temperatuur van een geiservlam is ook veel hoger, 600+ graden (blauwe vlam)

Bij een houtkachel is het anders. Daar gaat hout in en dat zit vol met verontreining. Op moleculair niveau zit het vol met allerlei organische elementen die je goed kan ruiken als het verbrand. Daarbij brandt een houtkachel zelden zodanig warm dat alles volledig verbrand en heb je eigenlijk per definitie al CO in de rook zitten, 200 - 300 graden (rough estimate), gele vlam.
Een gele vlam geeft al per definitie aan dat er een onvolledige verbranding is.

Als je een allesbrander hebt, en ook alles er in gooit, weet je zeker dat er veel verontreiniging aanwezig is.

Zo'n houtkachel zal je ALTIJD ruiken. Let er wel op dat als je het ruikt er dus ook al CO tussen zit en dat dit dus schadelijk kan zijn / is.
Dus nee, je beredenering klopt niet in de zin dat je al de rook ruikt voordat eer CO de kamer binnen komt. Je ruikt de rook en dan weet je dat er ook CO tussen zit.

Als je het gaat ruiken, ventileren! Gezond verstand zegt dat ook, dat je niet lekker in de rook gaat zitten... Maar weet dat je CO in ademt zodra je de rook ruikt. Het zal wellicht niet veel zijn en ook niet (echt) schadelijk als je dat maar niet dagelijks doet, maar je zal wel CO inademen.

(Dit geldt natuurlijk ook voor een kampvuur. Maar als je midden in de rook zit, blijf je ook geen uur zitten. Bij een kampvuur ruik je de rook eigenlijk ook altijd).
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus kan er CO in de kamer komen zonder geur? Het lijkt van niet...
En als je je gezond verstand gebruikt en bij de minste geur de deuren openzet, hoe kunnen er dan CO-slachtoffers vallen met houtkachels?
Mochten ze bovendien die CO-richtlijnen eens uitbreiden met "CO is geurloos, maar als je wel iets ruikt moet je nog veel meer opletten"....
Thecis
9 jaar geleden
Ik heb nooit gezegd dat CO de ruimte in komt zonder dat je het ruikt bij een houtkachel
"Je ruikt de rook en dan weet je dat er ook CO tussen zit." Ook heb ik nooit gezegd dat er CO-slachtoffers vallen met houtkachels.
Ik heb juist gezegd dat als je wat ruikt met houtkachels, je moet ventileren:
"Als je het gaat ruiken, ventileren!" Wel is een feit dat als je rook ruikt, dat je ook CO inademt. Alleen is dat niet genoeg om er schade van te ondervinden. Dus wat is dan precies je punt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst en vooral bedankt voor je antwoord.
Ik ben helemaal akkoord met je, mijn punt is: kan ik me veilig voelen dat ik en mijn gezin niet plots dood zullen liggen als we niets ruiken? Iedereen lijkt te bevestigen dat dit met een houtkachel nooit kan gebeuren, dus ben ik een pak geruster. Mijn eertste opmerking terzijde is dat het heel vreemd is dat er dan toch CO-slachtoffers vallen met houtkachels (toch volgens deze bron: http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag179.php). Hoe kan dit? De tweede opmerking terzijde: vreemd dat ze in de CO-richtlijnen niet waarschuwen voor wél geur. Dit verklaart misschien mijn eerste opmerking terzijde.
Thecis
9 jaar geleden
Houtkachels hebben wel een gevaar en dat is (zoals iemand al zei) dat ze zuurstof gebruiken. Dat wordt onttrokken aan de ruimte. De nieuwere kachels hebben een aparte aan- en afvoer. Dus de lucht die nodig is voor het verbranden wordt van buiten gehaald. Daar ontstaat dus ook trek omdat de lucht naar binnen gezogen wordt naar het vuur en via de afvoer weer naar buiten gaat. Het is gesloten systeem. Bij de ouderwetse open haard is de luchtinlaat gewoon je woonkamer. Als het huis verder héél goed geisoleerd is, kan je een probleem krijgen. De zuurstof vanuit de totale ruimte wordt gebruikt en niet aangevuld. Het vuur gaat dan ook zachter branden...
Veel mensen hebben de neiging om het vuur aan te laten (smeulen) als ze naar bed gaan. Zoals gezegd, met de nieuwe houtkachels is dat geen probleem omdat het een gesloten systeem is. Met een open haard kan dat dus wel problemen vormen als niemand er voor zorgt dat er aanvoer is (bijv door een raam open te zetten). Een kachel gaat meestal aan in de winter en dan vinden mensen het te koud om een raam open te laten op de slaapkamer. Zo kunnen er tegenwoordig nog steeds slachtoffers vallen. Dit zal wel erg langzaam gaan omdat CO beneden ontstaat en eerst naar boven moet komen (en het is maar heel klein beetje lichter dan zuurstof / lucht, dus dat duurt even). In de CO richtlijnen concentreren ze zich op CO alleen. Niet een haardvuur. Op het moment dat je aangeeft dat je het bij een haardvuur zou moeten ruiken door de andere stoffen gaan mensen er waarschijnlijk van uit dat je het ALTIJD zou moeten ruiken (bot gezegd, mensen zijn dom en denken niet graag na. Komt niet aardig over, maar daar komt het wel vaak op neer. Nederlanders denken o.h.a. al meer na dan (bijv) Amerikanen, maar het gaat om internationale richtlijnen).
Je kan dus alleen informatie geven over CO vergiftiging door het echt puur over CO te hebben. Bijna iedereen heeft een CV / geiser, niet veel mensen (in verhouding) hebben een open haard / houtkachel. Bij gaskachel loop je er weer tegen aan dat je het niet ruikt... Beantwoord dit je aanvullingen?
Beste Liekes,
Wanneer je hout stookt en dan verbrandingsgassen ruikt, betekent dit niets meer of minder dan dat de trek in je schoorsteen (nog) onvoldoende is, dus dat er gassen in je kamer komen. Koolmonoxide is reukloos en ontstaat, los van andere verbrandingsgassen, als de verbranding onvolledig is. Het wel of niet ruiken van vervrandingsgassen zegt helaas niets over de aanwezigheid van koolmonoxide (kolendamp). Wel is het zo dat als je, ook als de kachel al een tijdje brandt (10 a 20 minuten) en je nog steeds ' rook' in de kamer ruikt, je eens de schoorsteen moet laten vegen of ervoor mlet zorgen dat de trek verbetert. Een slecht werkende schoorsteen is een bron van veel ongelukken, inclusief kolendampvergiftiging. Het is wel normaal dat de trek in je schoorzteen ' even op gang moet komen', een koude schoorsteen trekt minder goed. maar als je jouw vuur aanmaakt met wat kranten, een aanmaakblok of met behulp van een beetje lampolie e.d. moet de schoorsteen in enkele minuten goed gaan trekken. Gebruik nooit spiritus of benzine om je haard aan te steken!!

Om het risico van kolendamp te beperken:
(1) zorg voor voldoende ventilatie naar de ruimte waar gestookt wordt toe. Een vuur verbruikt zuurstof en die moet worden aangevuld.
(2) onderhoud je rookkanaal/ de schoorsteen goed, laat dit doen door een vakman
(3) zet de smoorklep helemaal open als je de kachel aansteekt en doe deze pas (gedeeltelijk) dicht als je alleen nog gloeiende houtskool in de haard hebt liggen. Je kunt makkelijk controleren of je de smoorklep te snel dicht doet, dat zie je als de vlammen in de haard donkerder worden wanneer je die klep (deels) sluit. Elk vuur produceert enige koolmonoxide, maar dit verbrandt tot kooldioxide als er genoeg zuurstof bij je vuur kan. Die gassen verdwijnen vervolgens door de schoorsteen.

Ik heb een uitgebreid artikel geschreven over houthaarden en brandhout, zie de bronnen. Over de gevaren van slecht trekkende schoorsteen en kolendamp zie ook Van Ledden Hulsebosch (bronnen).