Eigenlijk zou ik moeten vragen naar de achtergrond van de vraag voor ik een poging doe tot beantwoorden want ik heb geen idee wat je eigenlijk wilt weten, maar vooruit:

Ja, in zekere zin wel. De opbouw van de huid, de wijze waarop de huid zich continu vernieuwt en de functies van de huid bij een kat zijn vergelijkbaar met die van ons. De huid speelt een belangrijke rol bij de regulering van temperatuur, bescherming tegen allerlei schadelijke stoffen en het immuunsysteem.

Belangrijk verschil is natuurlijk dat een kat een vacht heeft en wij niet. De huid zit ook net wat anders in elkaar: de huid van een kat is dunner en flexibeler (rekbaarder) dan bij mensen. Door hun dunne huid lopen ze gemakkelijk kleine wondjes op. Die lossere huid heeft voordelen wanneer ze zich in allerlei bochten willen wringen, maar soms ook nadelen. Wondjes zullen snel sluiten maar juist ook daarom zijn katten wat gevoeliger voor het ontwikkelen van een abces wanneer ze een klein en relatief vies wondje hebben, bijvoorbeeld van het vechten met een andere kat. Juist doordat de flexibele huid zich sneller sluit boven zo'n wondje, lopen ze het risico dat zich meer in de diepte een infectie kan ontwikkelen.

De huid van katten heeft ook een andere zuurgraad dan die van mensen, dat is één van de redenen dat het wassen met shampoo voor mensen niet goed is voor de vacht en huid van de kat. Daarnaast kunnen katten niet over hun gehele lichaam zweten zoals wij, maar zweten ze alleen via de kussentjes van hun voetzolen. Verder scheiden katten meer geur af, die ze onder meer bewust afzetten door middel van klieren in hun huid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus! Met geur bedoel je feromonen denk ik?