hoe ga ik om met afgunst en jaloezie van anderen?

Hallo, ik lees overal op internet hoe je met je eigen jaloezie en afgunst om kan gaan. Mijn vraag is echter, hoe ga je met de afgunst en jaloezie van een ánder om? Het gebeurt me zo af en toe dat (verschillende) mensen me keihard omlaag halen op momenten dat ik het duidelijk naar mijn zin heb (als ik bijvoorbeeld muziek maak met anderen in het openbaar, en het merendeel van de mensen vindt het geweldig, en ik geniet er van). Blijkbaar vinden sommige mensen het dan nodig om me omlaag te halen. Verstandelijk weet ik dat het met die ander te maken heeft, en niet met mij (in deze situaties), maar gevoelsmatig haalt het me volledig onderuit en kan ik het rotgevoel maar moeilijk van me afschudden. Soms lijkt het alsof door andermans actie de gevoelens worden omgeruild: de ander voelt zich beter, terwijl ik me rot voel. Hoe kan ik hiermee omgaan? Want hoe meer ik naar buiten treed met mijn muziek en mijzelf als persoon (hoe beter en gelukkiger ik me voel), hoe vaker dit gebeurt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Hallo Maartje,

als iemand anders jou afkraakt, betekent dit meestal dat hij of zij een probleem heeft. Je inschatting dat het meer met de ander dan met jou te maken heeft, lijkt me juist. Toch word je erdoor geraakt, dit soort opmerkingen is een vorm van pesten. Tegelijk kun je er ook de erkenning in zien, dat de ander iets niet kan wat jij wel kunt. Door tegen jou aan te schoppen probeert zij of hij zich minder zielig te voelen. Misschien dat je de ander kunt laten weten dat hij of zij zelf vast dingen kan die jij niet kunt en haar of hem aanspreken op dit gedrag. En misschien kun je de mensen waarmee jij samen muziek maakt, vragen om die anderen ook te benaderen met opmerkingen als 'rustig aan een beetje'. Pas wel op dat het niet verzandt in een welles-nietes ruzie.
En tenslotte, probeer te genieten van de erkenning van die anderen, ook al wordt die in een minder leuke vorm gegeven!
Wat ook kan helpen: nodig ze uit om in plaats van vervelend te zijn, mee te doen. Dan zien ze wellicht dat muziek maken helemaal niet zo makkelijk is, en tegelijk haal je de angel uit hun gedrag. veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede tips als hierboven van Maartje.
Wat je ook kunt doen: heel rustig ademhalen, even niks zeggen. En dan nadenken over hoe je wilt reageren op zo iemand.

Dus eigenlijk creëer je dan in je hoofd een ruimte tussen actie en reactie. Het ziet er zo uit in een schema:

Actie van de ander ->> stilte, nadenken ->> reactie van jou.

Dat is een stuk beter dan direct te doen wat als allereerst in je opkomt (zoals je door de ander slecht voelen).

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen aandacht aan schenken. Het is immers hun eigen neurose, niet die van jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik beter ben in iets zeggen ze tegen elkaar ,waar ik bij ben ,maar zij is obsessief bezig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom: geen aandacht of energie aan spenderen. Gewoon bij jezelf blijven.
Vraag die mensen gewoon waarom ze steeds zo reageren als jij het naar je zin hebt, en dat je vermoedt dat ze zich niet prettig voelen en het niet kunnen hebben dat jij dat wel voelt. Dan weten ze dat jij hen doorziet en is het effect van hun actie weg. Ook als ze het onbewust doen zal je vraag hun remmen. Soms is een stevige confrontatie nodig om tegenwicht te bieden. Ik ga er hierbij van uit dat je de mensen kent....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoi Maartje dan is het inderdaad een ander verhaal. Mijn eigen ervaring is echter minder zwart wit. Ieder mens heeft alle kanten in zich, ook jaloezie dus. Ook mijn vrienden dus, en ikzelf als de omstandigheden daarnaar zijn. Maar jezelf beschermen tegen willekeurige onbekenden die mij willen afbreken doe ik door me er een beetje bllnd en doof voor te houden. Ze zijn mijn moeite (die inderdaad vergeefs zou zijn) niet waard.En de positieve reacties, die er vast ook zijn, groter te maken. En er met anderen over praten..Succes, groet Diny