waarom hoort men tegenwoordig zo weinig van blindedarmontsteking?

Vroeger hoorde ik regelmatig dat iemand naar het zieken huis moest om geopereert te worden aan zijn blinde darm,maar tegenwoordig hoor je daar bijna niets meer van . Is dit suggestie of is dit waarheid? en wanneeer er minder blindedarmoperaties worden uitgevoerd,zijn hier dan pillen voor om deze ontsteking tegen te gaan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De diagnose "blindedarmontsteking" is soms eenvoudig, maar niet zelden ook zeer lastig te stellen. De diagnose-mogelijkheden zijn de afgelopen jaren heel wat verbetert. Zo kan men tegenwoordig met behulp van echoscopie de diagnose van "blindedarmonsteking" bevestigen.

Bij twijfel gaat men in de regel alsnog over tot verwijdering van de appendix, omdat het veel erger is een ontstoken appendix niet te opereren (met risico op perforatie, gevolgd door een levensgevaarlijke buikvliesontsteking, en abcesvorming) dan een gezonde appendix er (achteraf) onnodig uit te halen.

Zelfs met onze huidige geavanceerde diagnose-mogelijkheden blijkt ongeveer de helft van de verwijderde appendices achteraf niet ontstoken. Vroeger echter, toen deze technieken nog niet voorhanden waren, was dit percentage van 'onnodige' operaties veel groter. Dit is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van de afname in het aantal blindedarmoperaties.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een andere factor is:
De operatie kan beter, sneller en met veel minder (praktisch geen) risico worden uitgevoerd dan vroeger. Minder mensen zullen het dus te horen krijgen omdat het toch niet gevaarlijk of langdurig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hihi dit is toeval dat ik deze vraag tegenkom hier
Mijn pa is gisterenochtend opgenomen met verschijnselen van een blindedarmontsteking.
Het ene onderzoek wijst uit dat het wel een blindedarmontsteking is, en de Ct-scan en Echo wijzen weer uit van niet.

De arts zei: Als ik je blinde darm verwijder en hij is niet ontstoken ben ik een sukkel volgens mijn collega's , maar als ik je naar huis stuur en je komt over een dag of 2,3 weer terug met de buikpijn rechtsonder ben ik ook een sukkel...
Zojuist is er weer bloed afgenomen bij hem, en blijft het afwachten.
Hij heeft al een nachtje mogen doorbrengen in het ziekenhuis.
De verpleegster vertelde gister dat een blinde darmontsteking ook kan afnemen en dat je daar meerdere ontstekingen kan krijgen, als ze de blindedarm daadwerkelijk een keer echt verwijderen, dan zien ze zelfs litekenweefsel zitten op de blindedarm.

Mijn vader heeft al wel minder pijn als gisteren, maar het is en blijft allemaal maar raar en vaag zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou het goed in de gaten! Als de arts bang is voor gezichtsverlies kan hij ook te laat ingrijpen! Een doorgebroken blindedarm en buikvliesontsteking is vreselijk. Als hij koorts houdt, vraag dan om een tweede arts.
paulus811
14 jaar geleden
Met een colonoscopie kunnen ze in de darm de aanhechting van de blinde darm onderzoeken. Vraag eens of men dat kan doen als er niets in het bloed gevonden kan worden. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de ontsteking bijzonder pijnlijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de reactie's Ja die arts(en) zijn bang voor gezichtsverlies bij collega's
Hij is inmiddels naar huis getsuurd, we houden hem indd goed in de gaten.
Bij mij is hij 13 maanden geleden na gesprongen te zijn verwijderd. 7 dagen in ziekenhuis gelegen, 14 dagen thuis..

Daarvoor had ik last van een slepende blindedarm.. ook geen pretje!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik beweer ook niet dat er geen blindedarm ontstekingen meer zijn, maar ik vind het vreemd dat ik in verhouding van het aantal mensen zo weinig over hoor .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké je hebt gelijk. In dat geval sluit ik ma aan bij het antwoord van Etab.. Mijn broer bijvoorbeeld lied na 12u weer thuis en na 48u zat hij weer op school.. Als het in het weekend gebeurd heeft niemand het door :)
Omdat de ingreep veel kleiner is dan vroeger.
Je bent na een dag al weer thuis met 2 of 3 kleine gaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een paar jaar geleden ben ik opgenomen geweest voor een blinde darm operatie waar de chirurg na afloop heeft gezegd dat ik niet een dag langer had moeten wachten met naar het ziekenhuis te gaan,want danwas het niet goed geweest .
anderhalve week in het ziekenhuis met een open wond waar viezigheid uitkwam .

maar inderdaad valt het wel op dat je er tegenwoordig minder over hoort
en volgens mij weten ze nog steeds niet waar de blindedarm voor dient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk omdat de meeste mensen 'm al kwijt zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden is dat men vroeger de blindedarm bij een ontsteking direct verwijderde met het idee dat deze geen functie had. Tegenwoordig opereert men alleen als er een echte noodzaak is. Vaak zie je dat de ontsteking ingekapseld wordt en de klachten vanzelf verdwijnen. Ik heb zelf 3 jaar geleden voor deze ontsteking in het ziekenhuis gelegen (een week) en ben niet geopereerd. De klachten zijn sindsdien volledig verdwenen.