Verslaafd geworden aan roken?! Wat doen als ik moet leren ?

Ik ben nog maar 17jaar en zo dom geweest om op school gezelligheidsroker te worden (2jaar) en kan nu geen 2lesuren achter elkaar meer zonder. Dat is ambetant maar niet heel erg ik kan en mag roken dan
Maar van mijn ouders mag ik niet roken en als ik moet studeren heb ik er echt zware nood aan (gewoon in situaties waar ik stress heb, moet concentreren...)
Wat moet ik doen om s avonds minder zin te hebben in roken of wat kan ik nemen daarvoor? En de zin ernaar is bijna ondraaglijk en gaat echt niet over zoals ik soms lees (Kom aub niet af met stop met roken staat op planning zomervakantie, ja is nog lang maar enige moment waarbij ik mijn studies dan niet verstoor)
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koop een zak lolly's en 1 in je mond als je moet leren.
Vraag je huisarts om hulp, als je echt gaat stoppen, die heeft goede hulpmiddelen, die echt helpen. Nicotinevervangers helpen zelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nicotinevervangers werken juist vaak wel. Je moet ze alleen op de goede manier gebruiken en dat gebeurt vaak niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
E-sigaret?
Of mag dat ook niet
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Je kan toch gewoon naar buiten lopen en een peuk opsteken?

Antwoorden (4)

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn.
1. Je hebt volgens jouw lichaam te weinig nicotine en dan wil jouw lichaam een sigaretje hebben, daar kun je wel van die pleisters of kauwgom voor kopen. Dan hoef je niet te roken maar het je wel nicotine. Of van te voren veel roken, maar dat is niet echt het beste.
2. Je bent gewent geraakt aan het uitkijken naar de sigaret in stressvolle situaties. Dit lijkt me hier het meest waarschijnlijk. Tijdens een saaie les helpt het om aan de pauze te denken met een sigaret. Dan wordt je als het ware geestelijk verslaafd. Daar kun je helaas niet zoveel tegen doen (ook na het stoppen met roken kan je hier nog een maand of 2 last van hebben).
Wat misschien helpt is om een andere soort beloning voor jezelf af te spreken ipv die sigaret. Bijvoorbeeld dat als je 1 uur heb geleerd dan mag je daarna in een pauze even gamen of iets lekkers eten.

Nog een tip voor als je in de zomer gaat stoppen: probeer zo spontaan mogelijk te stoppen en zeg niet in de zomervakantie. Mensen die vaak zeggen dat ze over een half jaar gaan stoppen hebben nog niet voldoende motivatie om echt te stoppen, want waarom zouden ze anders nog een half jaar door willen roken.

Toegevoegd na 11 uur:
Stoppen met roken ivm studie is helemaal niet onmogelijk. Als je echt wilt, dan is dat goed te doen. Ik ben zelf ook gestopt in een stress volle situatie. En een heleboel andere mensen zijn ook ooit gestopt en dat echt niet allemaal in de zomervakantie. Maar als je bij voorbaat al zegt dat het je niet gaat lukken tijdens de studie dan gaat het ook niet lukken.
Met stoppen met roken komt het aan op motivatie en doorzettingsvermogen. En als je daar genoeg van hebt kun je elk moment stoppen.

Maar als je echt iets wilt waarmee je je kan concentreren kun je ritalin gebruiken, dat doen wel meer studenten. Ik heb er persoonlijk niets mee en gebruik het niet te vaak want het heeft bijwerkingen (zoals eetlust verdwijnt en daardoor kan je gewicht verliezen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verslaving aan nicotine is de belangrijkste reden waarom mensen blijven roken.
Stoppen met roken is moeilijk. Daarom is het belangrijk dat u dit goed voorbereidt.
Kies een stopdatum.
Bedenk wat u gaat doen bij moeilijke situaties.
Bedenk hoe u omgaat met ontwenningsverschijnselen.
Kies een manier die bij u past. Praat en lees erover. Gebruik ondersteuning en eventueel hulpmiddelen en medicijnen.
Uw huisarts kan u hierbij begeleiden.
Als u contact houdt met de huisartsenpraktijk, is de kans dat het stoppen met roken lukt veel groter.

ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad maar dit heb ik gevonden
op deze manier bereid je je zelf er op voor,
probeer zoiezo te wachten tot het écht niet meer gaat voor je er weer een pakt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankuwel al voor de antwoorden! Zal ik nog herlezen
Maar is er echt niemand die zo iets heeft wat ik tijdens studeren kan doen om mujn concentratie terug te winnen? Want nu tijdens scjooljaar stoppen is onmogelijk voor mijn studies
Mvg
Als je echt wil roken, doe het dan achter hun rug.. Als dat niet lukt zouden nicotinepleisters en een zak lolly's je misschien even uit de nood kunnen helpen.

Daarnaast wens ik je veel succes toe bij het stoppen volgende zomervakantie. Hopelijk stribbelt het gewoontebeestje in jezelf niet te hard tegen. Sporten lijkt me een goede motivatie om het stoppen vol te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn genoeg cursussen die je kan volgen, zodat je geen trek meer in een sigaret krijgt. Maar dat moet je wel echt willen! Succes!