Tot welke leeftijd kun je geopereerd worden?

Ik las net dat je vanaf je 85ste niet meer geopereerd wordt, klopt dit? En waarom dan niet? http://www.telegraaf.nl/s/23096354

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
mijn oma heeft op haar 88ste nog een nieuwe heup gekregen
kierkegaard47
9 jaar geleden
Òf het zo is (of daar echt regels voor zijn), kan ik niet zo snel vinden. Wel kan ik de vraag naar het waarom beantwoorden, àls het zo zou zijnis. Er zit dan nl een (cynische maar realistische) kostenoverweging achter. Als je 90 bent, is de verwachting niet zo groot dat je nog meer dan een paar jaar leeft. Maar een operatie is wel erg duur. Dus is het dan de vraag: willen we 10.000 euro in een operatie 'investeren' als we verwachten dat die persoon toch over 2 jaar dood is ?
nounka
9 jaar geleden
Misschien speelt het type operatie ook wel een grote rol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die kostenoverweging is een kwestie voor ethici en onderzoekers die de politiek en het CVZ adviseren, niet voor de individuele arts die besluit of iemand al dan niet geopereerd moet worden. Daarbij gaat het echt om een afweging van risico's en baten voor de patiënt, niet om de kosten voor de samenleving. Die discussies spelen zich - gelukkig - af búiten de spreekkamer.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Lies, dat had ik ook niet verwacht (gelukkig), daarom had ik het ook over 'regels', niet over beslissingen van de arts. Maar is het een reëel scenario dat bv. er op een gegeven moment het advies komt om geen blindedarmoperaties meer uit te voeren bij 90-jarigen, en dat dan de handen van de arts daaraan 'gebonden' zijn (tenzij de patient het persoonlijk betaalt ? )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt gekeken naar de situatie van de patiënt op dat moment. En er wordt gekeken of een operatie het leven daadwerkelijk verbeterd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een acute, levensreddende operatie zal altijd wel gedaan worden, zolang de patiënt het maar aan kan. Daarbij is zo'n operatie niet de meest dure behandeling. Bij adviezen van het CVZ moet je denken aan die uitgelekte concept- adviezen zoals waar twee jaar geleden (zoiets?) zoveel over te doen was, om de hele dure medicatie bij de ziektes van Pomp en Fabry niet meer te vergoeden. Het gaat dan om miljoenen euro's per QALY, een maat die gebruikt wordt om een gewonnen levensjaar in redelijke tot goede gezondheid uit te drukken (quality adjusted life year). Uit onderzoek blijkt dat in de samenleving draagkracht is voor ongeveer 50.000 euro per QALY. Daar kun je heel wat blindedarmoperaties van uitvoeren. Ik vind het een beetje een koude maat hoor, zo'n QALY, en ook binnen de gezondheidseconomie en verwante wetenschappen (ik ben geen econoom) is daar kritiek op. Daarbij is het dus - op dit moment - niet een standpunt van een adviescommissie om een soort afkappunt te nemen bij 50.000 euro voor één QALY, maar is dat wat uit maatschappelijk onderzoek blijkt gemiddeld voor veel mensen een acceptabel bedrag te zijn. Bij dit soort adviezen gaat het vooral over echt belachelijk duur klinkende behandelingen, die uiteindelijk weinig opleveren. Zo kun je een vorm van kanker wel heel agressief gaan behandelen bij iemand van 90, en misschien win je daar wel een paar maanden mee, maar de kwaliteit van leven die iemand dan nog hooguit een paar jaar zal hebben, is om treurig van te worden. Als het dan zou gaan om een heel specifiek middel dat alleen bij die specifieke vorm van die kanker wort gebruikt en dat daardoor pak-'m-beet 2 miljoen kost voor een behandeling van een half jaar, dan zou het kunnen dat er op den duur geadviseerd wordt dat alleen nog maar te vergoeden aan patiënten die na behandeling een minimale levensverwachting van meer dan een jaar hebben. Ik zeg maar wat hoor, de bedragen en afkapgrenzen zijn volkomen uit de lucht gegrepen en vooralsnog spelen de kosten voor de individuele patiënt juist heel weinig mee bij beslissingen voor de zorg in ons land, maar uiteindelijk zullen dat soort adviezen er misschien wel komen. Maar dat gaat dan echt niet om die paar duizend euro van een vaak uitgevoerde operatie, dat is bijna niets in die sector.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitstekend antwoord en uitstekende reacties Lies12!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind het schandalig als het echt zo gaat. Wat geeft iemand het recht om voor God te gaan spelen. Een ieder heeft recht op zorg, ongeacht de leeftijd. En een ieder mag zelf bepalen of hij/zij geopereerd wil worden. Iedereen betaald daar voor.

Het beste antwoord

Daar is geen leeftijdsgrens voor. Het hangt af van de noodzaak van de operatie, de gevolgen bij niet-opereren, hoe zwaar de operatie is, de conditie van de patiënt en ja, ook iemands leeftijd.

Hoe ouder de patiënt, hoe groter de risico's zijn van zowel de operatie als de anesthesie. Alleen al het van huis zijn kan bij kwetsbare ouderen grote gevolgen hebben. Een kleine wijziging in de medicatie of een simpele infectie kan dan bijvoorbeeld een delier veroorzaken, een acute verwardheid waarbij mensen vaak heel angstig zijn. Dat kan grote gevolgen hebben. Een operatie waarbij de gevolgen van niet-opereren niet heel groot zijn, zal dan ook niet worden uitgevoerd bij een oudere, zwakke patiënt. Maar een oudere die een heup breekt, zal wanneer dat nodig is vaak wél geopereerd worden: niet ingrijpen wanneer de breuk niet stabiel is, is vaak geen optie. Tenzij een patiënt al terminaal is en snel zal komen te overlijden, dan zal soms gekozen worden voor een behandeling die alleen de pijn verlicht en verder worden afgewacht.

Het hangt echt af van de verdere omstandigheden. Een kwetsbare 80-jarige met een zwak hart, hoge bloeddruk en COPD die eigenlijk een bypass nodig heeft, zal niet snel geopereerd worden omdat hij dat lichamelijk simpelweg niet aan kan. Een fitte 85-jarige die een hartinfarct kreeg terwijl hij met zijn dagelijkse fietstocht van 10 kilometer bezig was en die verder geen andere aandoeningen heeft, zal misschien wél worden geopereerd. Een langzaam groeiende tumor bij iemand van 75 wordt in overleg met de patiënt misschien wel helemaal niet behandeld omdat de patiënt in kwestie liever nog wil genieten van de jaren die hij nog heeft, terwijl een erg agressieve kanker bij iemand van 80 wellicht wél wordt geopereerd en verder behandeld.

Het zijn allemaal dingen die afhangen van iemands algehele gezondheid, medische voorgeschiedenis, maar ook van de wens van de patiënt en natuurlijk de noodzaak van de operatie. Bij iemand van 95 weeg je risico's anders af dan bij iemand van begin 70, en een staaroperatie onder lokale verdoving is heel wat anders dan een grote buikoperatie waarbij iemand minimaal twee weken in het ziekenhuis zal liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord Lies12 plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang van hogerhand maar niet bepaald wordt of een oudere persoon het niet waard is om geopereerd te worden.
Hoe dan ook, iedereen bedankt!

Andere antwoorden (2)

dat ligt helemaal aan de aandoening en de conditie van de patiënt. Ik vind de informatie in dit artikel veel te summier om er een oordeel over te geven. Wellicht is zijn aneurysma niet levensbedreigend, en heeft opereren op dit moment meer risico's als voordelen. Wellicht is de patiënt in dergelijke conditie dat hij een operatie heel slecht doorstaat, en dus enorm inlevert op zijn kwaliteit van leven. Ook dan zijn de risico's groter dan de beoogde voordelen.
Mijn ervaring is dat ook mensen op hoge leeftijd nog geopereerd worden, op moment dat het beoogde resultaat opweegt tegen de risico's. Dat geldt trouwens ook bij jongere mensen, maar die herstellen over het algemeen makkelijker van een ingreep als ouderen.
Je kunt dus geopereerd worden zolang je leeft. Technisch is dat mogelijk. De vraag is echter of de risico's opwegen tegen het beoogde resultaat. Die afweging kan een arts maken op basis van je medische status, je aandoening en het te verwachten resultaat van een operatie/behandeling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, je kunt op hoge leeftijd nog wel geopereerd worden, maar er wordt gekeken of je de operatie wel aankan en of je er fit genoeg voor bent. Is dit het geval, dan kun je gewoon een operatie krijgen.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1879466/2011/04/23/Borst-75-met-tumor-Opereren.dhtml
Er is geen leeftijdgrens, wel een grens voor de patiënt, het gaat er om of de gezondheidsrisico's die een operatie met zich mee kan brengen, voor de patiënt mogelijk maken op een prettige manier door te kunnen gaan met leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is toch wat Lies 12 ook zei?
Jouw toegevoegde link is m.i. ook geen referentiekader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij waren we ongeveer tegelijk aan het typen, TX. Overkomt mij ook wel eens, zeker omdat ik wel eens wat dingen nazoek, of eindeloos m'n formulering moet aanpassen om onder de 2500 tekens te blijven zonder dat ik teveel zinvolle informatie weglaat. Dan staat er soms al een gelijkaardig antwoord als dat van mij tegen de tijd dat ik klaar ben. Soms haal ik het weg, maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was inderdaad begonnen met typen toen er nog geen antwoorden gegeven waren, maar ik ben om de een of andere reden wat traag vandaag, het antwoord komt overeen met dat van Lies inderdaad, maar dat was geen opzet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had een goede link, maar die blijkt uit België te komen, daar moest ook nog een nieuwe voor komen:
http://www.maguza.be/medisch/p/artikel/diagnose-te-oud