Kunnen je bloedvaten slechter worden als er vaak in wordt geprikt?

Ik krijg elke 6 weken een infuus, en daar had ik altijd een goed vat voor, maar dat doet het de laatste tijd minder goed. Kunnen bloedvaten slechter worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan, sommige patiënten hebben van zichzelf weinig bloedvaten, die ook nog eens moeilijk aan te prikken zijn.
Ook afhankelijk van het soort infuus.
Mijn man heeft door de verschillende chemo-therapieën ook slechtere - of slechter aan te prikken - bloedvaten. Sommige bloedvaten krijgen door de chemotherapie een harde wand waardoor zij niet meer aan te prikken zijn.
Daarom denken ze bij een volgende chemo behandeling aan het aanbrengen van een canule.
Het doel van deze canule is om meermalen bloed af te kunnen nemen bij een patiënt zonder hiervoor steeds opnieuw te hoeven prikken.

Over het algemeen, echter, duurt het wel een poosje voordat er geen bloedvat meer is, wat goed te prikken is.

Een tip:
* Ben je slecht te prikken, laat je dan niet klakkeloos door iedereen aanprikken. Zeker in Academische ziekenhuizen worden alle co-assistenten op je afgestuurd om op je vaten te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik word sowieso nooit door Co- assistenten aangeprikt, omdat het zo lastig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Latrogeen: Zeker!
En mijn man vond het ook altijd heel lang goed dat ze het op hem oefenden.
Tot de ellende te groot werd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom vind ik het ook niet hoed dat de mensen die het moeten leren zo maar bij iedereen mogen doen om te oefenen want de gevolgen kennen we nu,en de reden om dat niet meer toe te laten ook.
Mijn vrouw is ook af vaak aangeprikt om bloed af te tappen voor analyse en bij de laatste keer kwam er geen bloed meer uit de ader en moest er een andere ader worden gezocht en De Dokter zei zo iets van "Tja,ze is al vaak aangeprikt en dit is nu het gevolg" Is wel zeer veel zeggend hé?