Kunnen je bloedvaten slechter worden als er vaak in wordt geprikt?

Ik krijg elke 6 weken een infuus, en daar had ik altijd een goed vat voor, maar dat doet het de laatste tijd minder goed. Kunnen bloedvaten slechter worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, dat kan, sommige patiënten hebben van zichzelf weinig bloedvaten, die ook nog eens moeilijk aan te prikken zijn. Ook afhankelijk van het soort infuus. Mijn man heeft door de verschillende chemo-therapieën ook slechtere - of slechter aan te prikken - bloedvaten. Sommige bloedvaten krijgen door de chemotherapie een harde wand waardoor zij niet meer aan te prikken zijn. Daarom denken ze bij een volgende chemo behandeling aan het aanbrengen van een canule. Het doel van deze canule is om meermalen bloed af te kunnen nemen bij een patiënt zonder hiervoor steeds opnieuw te hoeven prikken. Over het algemeen, echter, duurt het wel een poosje voordat er geen bloedvat meer is, wat goed te prikken is. Een tip: * Ben je slecht te prikken, laat je dan niet klakkeloos door iedereen aanprikken. Zeker in Academische ziekenhuizen worden alle co-assistenten op je afgestuurd om op je vaten te leren.

Bronnen:
http://www.hematoslife.org/nederland/dba/1...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100