Hoe zorg je dat je tijdens het afvallen alleen vet verbrandt en geen spier- en orgaanweefsel?

Het idee achter 'minder eten en meer bewegen/niet boven een X aantal calorieën aan voedsel innemen' is dat je afslankt doordat je lichaam voor zijn caloriebehoefte (ofwel energie) als het ware zichzelf opeet. Maar als je geen aanvullende richtlijnen hebt (WAARVAN minder eten? HOE meer bewegen?) waarom zou je lichaam dan heel netjes alleen de vetcelletjes er tussenuit selecteren om te verbranden? Hoe werkt het mechanisme hierachter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wanneer je gaat sporten, verbrandt je lichaam eerst zijn glycogeenvoorraad, doorgaans uit je lever. Hier is de hoogste concentratie glycogeen opgeslagen. De suikers uit koolhydraten worden opgeslagen als het glycogeen in je lever. Als je echter geen of te weinig koolhydraten eet, wordt er dus geen of onvoldoende glycogeen aangemaakt in je lever en daardoor gaat je lichaam z'n tweede bron van glycogeen aanboren: je spieren. Hierdoor vindt afbraak van spiermassa plaats (je hoeveelheid getrainde spieren). Door onvoldoende koolhydraten te eten en wel (veel) te sporten, gaat je lichaam dus spieren 'verbranden' in plaats van vet. Zodoende, is het bij het verliezen van vet dus juist wel belangrijk om koolhydraten te eten. Echter, in ons huidige westerse voedingspatroon eten we veel te veel koolhydraten. En de koolhydraten die wij eten zijn ook vaak nog eens vrijwel altijd enkelvoudig, wat betekent dat de suikers uit deze koolhydraten allemaal tegelijk vrijkomen. Hierdoor krijg je enorme glucosepieken na inname, die het lichaam vervolgens zelf moet herstellen door idioot veel insuline aan te moeten maken. In deze verwerkingstijd is het lichaam hier zo druk mee bezig, dat het even geen mogelijkheid ziet jou optimale energie te leveren (after-dinner-dip). Plus dat zulke idiote insulinepieken ook helemaal niet goed zijn voor je lichaam natuurlijk. En door de overdaad aan koolhydraatinname kom je ook nog eens, omdat je glycogeenvoorraad beperkt is: de rest van de ingenomen suikers wordt omgezet in vetreserve, met mogelijke gewichtstoename tot gevolg.

Dus: als je effectief vet wil verbranden dien je dagelijks een beperkte, maar wel aanwezige, hoeveelheid meervoudige koolhydraten (= goede koolhydraten) te eten en dit te combineren met voldoende eiwitinname. Eiwitten zorgen ervoor dat je een vol gevoel hebt en houdt, waardoor je niet tussen twee hoofdmaaltijden een hongergevoel krijgt én zorgt voor behoud van je hoeveelheid getrainde spieren (actieve spiermassa).

Wat betreft bewegen: de meest effectieve manier om vet te verbranden is eerst minimaal 20 minuten je spieren te trainen en (meteen) daarna minimaal 40 minuten te gaan cardioën (lopen, fietsen, steppen, crosstrainer, etc.), waarbij je hartslag gedurende die periode tussen de 55% en 70% van je persoonlijk maximale hartslag ligt. Je persoonlijke maximale hartslag is voor een man 220 minus zijn leeftijd, voor een vrouw 226 minus haar leeftijd. En van dat getal dus 55% en 70% nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een aanvulling: die spieroefeningen worden nog al eens overgeslagen door velen. Echter, tijdens deze spieroefeningen verbrand je juist je glycogeenvoorraad, waardoor je daarna bij je cardio-oefeingen meteen vet gaat verbranden. Als je meteen start met cardio, verbrand je daarmee je glycogeen waardoor je de eerste 20 min. van je cardioworkout niet met vetverbranding bezig bent. Zodoende wordt wel gezegd dat je dan de eerste 20 min. van je cardio voor niets doet. Het doen van spieroefeningen is nog om andere redenen belangrijk: ten eerste je ziet het meteen. Een maandje fanatiek spieroefeningen doen en je hebt een broekmaat minder. Dit stimuleert natuurlijk enorm om er mee door te gaan. Zodoende kan je de eerste maand(en) van (fanatiek) vetverbranding beter je resultaat meten in centimeters, dan op de weegschaal: door de opbouw van spiermassa kan je gewicht tijdelijk toenemen. Let wel: je gewicht, niet je vetpercentage! Een andere belangrijke reden om spieroefeningen te gaan en blijven doen is dat het je verbranding, ook je vetverbranding, naar een veel hoger plan tilt, waardoor je daarna, ook wanneer je niet aan het sporten bent, veel gemakkelijker afvalt/op gewicht blijft. Succes!

Andere antwoorden (1)

Het mechanisme is dat je lichaam verbrandt wat er te verbranden is. Het doel van meer bewegen is dan ook meer spieren opbouwen dan dat je lichaam verbrandt, zodat je netto geen spiermassa verliest, maar wel vet.
Afvallen zonder een richtlijn in eten en bewegen is niet slim. Een dikmaker is bijvoorbeeld te weinig eten. Als je (nog) geen richtlijn in deze dingen hebt is het goed hierin begeleiding te zoeken, zodat je leert wat goed is voor je lichaam als je de wens hebt om af te vallen.