Hoe zorg je dat je tijdens het afvallen alleen vet verbrandt en geen spier- en orgaanweefsel?

Het idee achter 'minder eten en meer bewegen/niet boven een X aantal calorieën aan voedsel innemen' is dat je afslankt doordat je lichaam voor zijn caloriebehoefte (ofwel energie) als het ware zichzelf opeet. Maar als je geen aanvullende richtlijnen hebt (WAARVAN minder eten? HOE meer bewegen?) waarom zou je lichaam dan heel netjes alleen de vetcelletjes er tussenuit selecteren om te verbranden? Hoe werkt het mechanisme hierachter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wanneer je gaat sporten, verbrandt je lichaam eerst zijn glycogeenvoorraad, doorgaans uit je lever. Hier is de hoogste concentratie glycogeen opgeslagen. De suikers uit koolhydraten worden opgeslagen als het glycogeen in je lever. Als je echter geen of te weinig koolhydraten eet, wordt er dus geen of onvoldoende glycogeen aangemaakt in je lever en daardoor gaat je lichaam z'n tweede bron van glycogeen aanboren: je spieren. Hierdoor vindt afbraak van spiermassa plaats (je hoeveelheid getrainde spieren). Door onvoldoende koolhydraten te eten en wel (veel) te sporten, gaat je lichaam dus spieren 'verbranden' in plaats van vet. Zodoende, is het bij het verliezen van vet dus juist wel belangrijk om koolhydraten te eten. Echter, in ons huidige westerse voedingspatroon eten we veel te veel koolhydraten. En de koolhydraten die wij eten zijn ook vaak nog eens vrijwel altijd enkelvoudig, wat betekent dat de suikers uit deze koolhydraten allemaal tegelijk vrijkomen. Hierdoor krijg je enorme glucosepieken na inname, die het lichaam vervolgens zelf moet herstellen door idioot veel insuline aan te moeten maken. In deze verwerkingstijd is het lichaam hier zo druk mee bezig, dat het even geen mogelijkheid ziet jou optimale energie te leveren (after-dinner-dip). Plus dat zulke idiote insulinepieken ook helemaal niet goed zijn voor je lichaam natuurlijk. En door de overdaad aan koolhydraatinname kom je ook nog eens, omdat je glycogeenvoorraad beperkt is: de rest van de ingenomen suikers wordt omgezet in vetreserve, met mogelijke gewichtstoename tot gevolg. Dus: als je effectief vet wil verbranden dien je dagelijks een beperkte, maar wel aanwezige, hoeveelheid meervoudige koolhydraten (= goede koolhydraten) te eten en dit te combineren met voldoende eiwitinname. Eiwitten zorgen ervoor dat je een vol gevoel hebt en houdt, waardoor je niet tussen twee hoofdmaaltijden een hongergevoel krijgt én zorgt voor behoud van je hoeveelheid getrainde spieren (actieve spiermassa). Wat betreft bewegen: de meest effectieve manier om vet te verbranden is eerst minimaal 20 minuten je spieren te trainen en (meteen) daarna minimaal 40 minuten te gaan cardioën (lopen, fietsen, steppen, crosstrainer, etc.), waarbij je hartslag gedurende die periode tussen de 55% en 70% van je persoonlijk maximale hartslag ligt. Je persoonlijke maximale hartslag is voor een man 220 minus zijn leeftijd, voor een vrouw 226 minus haar leeftijd. En van dat getal dus 55% en 70% nemen.

Het mechanisme is dat je lichaam verbrandt wat er te verbranden is. Het doel van meer bewegen is dan ook meer spieren opbouwen dan dat je lichaam verbrandt, zodat je netto geen spiermassa verliest, maar wel vet. Afvallen zonder een richtlijn in eten en bewegen is niet slim. Een dikmaker is bijvoorbeeld te weinig eten. Als je (nog) geen richtlijn in deze dingen hebt is het goed hierin begeleiding te zoeken, zodat je leert wat goed is voor je lichaam als je de wens hebt om af te vallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100