Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat de gaswisseling zo snel plaatsvindt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor gaswisseling? Waar???? In je darmen?? of in de aarde???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuses voor de onduidelijkheid van mijn vraag. Ik bedoel de stofwisseling in je longen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ga er even vanuit dat je de gaswisseling in je longen bedoelt...

Dat kan zo snel gaan doordat het oppervlak in je longen zo enorm groot is. Je luchtwegen, de bronchiën, splitsen zich een groot aantal keer totdat ze eindigen in een microscopisch klein blaasje, de longblaasjes oftewel alveoli. Één zo'n longblaasje heeft dus maar een heel klein oppervlak, maar het zijn er vele miljoenen. Dat kleine oppervlak per blaasje maal hun aantal resulteert in een erg groot oppervlak. Op deze manier zit er een oppervlakte van ongeveer een badmintonveld in elke long opgevouwen.

De zuurstof moleculen hebben dus een erg groot oppervlak tot hun beschikking om over te diffunderen. De diffusie per vierkante centimeter is dus helemaal niet zo groot, maar een langzame diffusie per vierkante centimeter maal een groot aantal vierkante centimeters resulteert dan dus is een erg groot aantal gediffundeerde moleculen per seconde.
Uiteraard geldt dit zelfde ook voor de andere gassen, ongeacht welke richting ze op diffunderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad de stofwisseling in je longen. Excuses voor de onduidelijkheid. En bedankt voor het antwoord

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding