Spreek jij R met je gerolde tong? Zo ja, als je R niet goed gerold hebt met je tong, dan gaat het L klinken. Je kunt ook R met je huig in je keel doen, hiermee maak je wel dan minder fouten.

Of andersom, je wil met je tong een L uitspreken, maar je begint per ongeluk te rollen daardoor gaat het R klinken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als dit probleem echt vervelend is voor je, dan kun je altijd een verwijzing naar een logopedie aanvragen bij je huisarts. De logopedist(e) kan je probleem dan verhelpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer je tong vlak onder je ondertanden te houden bij het uitspreken van de r.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je een l maakt ipv een r dan heb je 't puntje van je tong omhoog tegen je gehemelte aanzitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een documentaire over taal heb ik het volgende geleerd:
Bij bijv. Chinezen heeft men ontdekt dat, wanneer in de eerste gesproken taal geen 'r' voorkomt, het vermogen ook niet ontwikkelt wordt in de vroegste kinderjaren. Deze vroege jaren leggen de basis voor alle letters. In het Chinees komt geen 'r' voor. Doordat er geen oefening was, is het gebiedje in de hersenen niet op deze letter ontwikkelt. Men probeert het wel, maar de letter die het dichtste bij de 'r' komt is dan de 'l'.
Ik heb geen idee hoe het komt dat jij moeite hebt met de 'r'. Praat er eens over met je huisarts. Misschien zijn er mogelijkheden om je te laten doorverwijzen en wellicht valt het aan te leren.

Toegevoegd na 1 dag:
Er schiet me nog iets te binnen: ooit eens een verhaal gelezen van iemand die een hersenbloeding o.i.d. had gehad. Daarna sprak deze persoon met een Frans accent. Terwijl er nooit eerder Frans was geleerd of gesproken. Hoe dit precies kwam weet ik niet meer, maar apart was het wel.