Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn man en zoon niet meer in de huiskamer roken?

Ik rook minder en later op de dag. Het liefst zou ik stoppen met deze vieze verslaving . Ik vind t vervelend constant in hun rook te moeten zitten.
We wonen sinds 2,5 jaar samen en nu ben ik ben ik t echt vervelend aan t vinden. Zij vinden t normaal om maar overal te roken. Hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar rook je zelf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteindelijk ook in de huiskamer, ik rook ook en dan zit ik toch al in hun rook. maar ik zou liever later op de dag roken , of in de keuken zodat er een vertrek rookvrij kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja je kan hun moeilijk iets verbieden wat je zelf ook doet. Je kan het toch voorstellen, "Jongens we roken vanaf nu alleen nog in de keuken"
En hierbij uitleggen waarom je dit liever hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De pot verwijt de ketel dat hij zwart is . Geef zelf het goede voorbeeld . Zet als er gerookt wordt gewoon het raam open ook bij koud weer ! Zeg simpel en duidelijk ik wil niet dat er nog gerookt wordt hier ! En niet iets stoms na een bepaalde tijd mag het wel ! Ja zo werkt het niet omdat jij laat wil roken moeten de anderen dat ook .
Ivana
9 jaar geleden
Je kunt een ander niet verwijten wat je zelf niet kunt laten.
Zelfs als je nu zelf zou ophouden heb je nog het recht niet hen het roken te ontzeggen. Je kunt ze vriendelijk verzoeken....maar niet meer dan dat.
Geen grotere ergernis dan een gestopte roker, die dan plotseling anderen dwingt tot óók ophouden, nadat zij/hij zelf jarenlang iedereen in de stank heeft gezet. Zelf ophouden en de anderen vriendelijk vragen de huiskamer te vrijwaren van rook is het enig redelijke.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat jullie dan ook geen rookmelder in de kamer hebben? Zeg dat je dat graag voor de brandveiligheid wil plaatsen en dat er dan buiten gerookt moet worden. Natuurlijk moet je zelf eerst stoppen met roken voordat je anderen erop aanspreekt! Misschien kunnen jullie gezamenlijk stoppen en met het geld wat je bespaart iets leuks gaan doen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Verf de kamer opnieuw en besluit dan om in de keuken te gaan roken.
Ik rok zelf, en we zijn net verhuisd. In de flat heb ik flink zitten dampen. Nu in het nieuwe huis sta ik in de tuin of in de schuur als het regent. Vind het zonde van het stucwerk en ik heb gezien hoe goor de flat werd van het roken.

Antwoorden (2)

Misschien kun je ze vertellen dat je aan het stoppen/minderen bent met roken en dat je het zou appreciëren als er alleen nog 's avonds in de woonkamer gerookt wordt of vragen of ze even onder de afzuigkap of buiten kunnen gaan roken.

Ik heb in mijn studentenhuis een beetje dezelfde waarden, 's avonds is het prima om in de huiskamer een paar peuken te roken, overdag en 's ochtends liever niet omdat het gewoon niet echt lekker wakker worden is.

Lijkt me niet zo lastig om daar begrip voor op te brengen en ik gok dat ze je daarin alleen maar steunen. (uiteraard hoort er natuurlijk hier en daar wel een stiekeme peuk bij, maar ach)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst: mijn andtoord is NIET bedoeld als kritiek. Het kan zo over komen, maar is niet als zodanig bedoeld!

Goed, nu we dat hebben vastgesteld: ik denk dat je pas eisen aan anderen kunt gaan stellen als je eerst zelf enige tijd het gewenste voorbeeld hebt gegeven.

Ik zou zeggen; begin zelf, ook als de anderen er niet bij zijn, met op de gewenste rookplaats te gaan roken. Na enige tijd (dus niet dezelfde dag) zou je eens kunnen informeren of zij dit ook zouden willen gaan doen. Maak ook duidelijk dat dit jou zou helpen met stoppen; als de verleiding niet steeds aanwezig is heb jij immers meer kans om sucsesvol te stoppen en dit vol te houden!

Ik weet niet welke rol jij hebt in het huishouden, maar als jij degene bent die doorgaans alles schoonmaakt kun je naar voren brengen dat het jou erg veel werk zou schelen wanneer er één vaste rookplaats zou zijn, het liefst een kleine ruimte waar niet zoveel schoonmaakwerk in zit.

Uit hygiënisch oogpunt gezien is de keuken overigens niet ideaal als rookplaats. Daarbij heeft een keuken heel veel dingetjes (potjes, pannetjes, losse dingetjes, moeilijke hoekjes, machines, etc.) die allemaal nicotinevrij gemaakt moeten worden, en dat is veel werk dus uit practisch oogpunt zou ik een andere ruimte kiezen.

Ik zou het schoonmaak-argument zonder meer accepteren als legitime reden om ergens anders te gaan roken (en ik heb gerookt dus ik weet uit ervaring hoe vies alles wordt. nogmaals, dit is geenzins bedoeld als kritiek op jouw huishouden).

Zo heb je niet alleen een morele stok achter de deur (geen verleiding onder jouw neus), maar ook een practisch argument (heel veel schoonmaakwerk).

Enfin, als iedereen eenmaal is gewend aan de rookruimte kun je beginnen met minderen en/of stoppen, omdat er -als het goed is- niet meer pal onder je neus gerookt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Stoppen met roken moet je nooit laten afhangen van anderen, dat werkt niet. Gewoon ophouden en de anderen ZWIJGEND tot voorbeeld zijn, dat werkt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is moeilijk om te stoppen met roken. Het is EXTREEM moeilijk om te stoppen als iedereen pal onder je neus gaat zitten paffen. Je zult dus eerst de verleiding (je rokende huisgenoten in dit geval) uit je buurt moeten zien te krijgen -wanneer ze roken althans- voor een optimale kans. Mij is het gelukt 'gewoon' op te houden, maar ik had dan ook geen huisgenoten. En zelfs toen was het lastig...