Waarom heb ik meer energie terwijl ik minder heb geslapen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Normaal ben ik best wel snel moe, ik slaap normaal van 12 tot half 8 (ik ben 16). Ik heb de laatste tijd iets van 2 uur minder geslapen maar toen had ik ineens de hele dag energie!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet niet dat slapen ook energie kost. Zo'n 1 kcal per minuut

Antwoorden (2)

Vermoedelijk heb je meer gegeten, en misschien was dat zelfs ook nog gezonder dan je voorheen deed. Goede voeding heeft net zo'n energie gevend effect als goede slaap. Het een kan het ander tot op zekere hoogte compenseren.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk niet dat ik meer gegeten had
Een verklaring kan zijn dat je in je nieuwe slaapgewoonte nu wel aan het einde van een slaapcyclus wakker wordt, daar waar dit in je eerdere slaaproutine niet gebeurde, bijvoorbeeld omdat toen je slaapcyclus bruusk werd afgebroken door een wekker.

Even een lesje over slapen: een slaapcyclus bestaat uit vijf fasen. Deze vijf fasen (één slaapcyclus dus) doorloop je in vijf kwartier tot twee uur, met een gemiddelde van 1,5 uur. Drie slaapcycli is het absolute minimum om te kunnen functioneren (je kernslaap). Bij vier slaapcycli word je doorgaans meer uitgerust wakker, tenzij je een slaapstoornis hebt. Vijf slaapcycli wordt als het ideaal gezien om optimaal te kunnen functioneren op een dag. Hier komt ook het fabeltje vandaan dat je acht uur slaap per dag nodig hebt: 5 x 1,5 uur + een beetje doezelen kom je op 8 uur slaap. Maar, je hebt geen acht uur slaap nodig, je hebt - het liefst - vijf VOLLEDIGE slaapcycli nodig om optimaal uitgerust wakker te worden. Bij de een is dat dus: 5 x vijf kwartier = 6 uur en een kwartier. Bij dan ander is dat dus: 5 x 2 uur = 10 uur.

Het woord 'volledige' heb ik in hoofdletters getypt en niets voor niets: hier zit de crux tussen wel of niet uitgerust wakker worden. Als je midden in een slaapcyclus wakker wordt, word je heel onrustig en onuitgerust wakker. Daardoor kan je door wakker te worden na vier, desnoods na drie, VOLLEDIGE slaapcycli meer uitgerust en energiek wakker worden, dan wanneer je halverwege je vijfde cyclus wakker wordt. Het moment van wakker worden is dus veel meer belang voor je energie door de dag heen, dan het aantal uur dat je slaapt. Vandaar dat experts ook zeggen dat in het weekend (lang) uitslapen, uitzonderingen daar gelaten, onverstandig is.