"Charisma kan je aanleren"... klopt dat?

Een aanbieder van cursussen, waarbij ik geabonneerd ben op de nieuwsbrief, geeft nu een cursus over charisma en dat "tikje extra". Volgens hem kan je dit aanleren. hij zegt ook dat je charisma kan aan- en uitzetten.
Het lijkt me raar dat je charisma zou kunnen aanleren...
Men zegt van mijn dat ik charisma heb, maar ik merk dat dit enkel bij sommige mensen een positief effect geeft. anderen worden veeleer onzeker van mijn uitstraling. Nochtans heb ik helemaal niets geleerd of gedaan om charisma te ontwikkelen. En dat "tikje extra", dat heb ik dus al helemaal niet.
Mij lijkt "charisma aanleren" zoiets als "intelligentie aanleren" of een "talent aanleren".
De cursus gaat erover wat je moet doen (en net niet moet doen) om charismatisch over te komen.
Kan dat? En zo ja... is er een soort charisma dat iedereen in positieve zin "prikkelt", dus waar iedereen vatbaar voor is?

9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Charisma komt van het Griekse kháris (= gunst) of het werkwoord kharízesthai (= begunstigen). Maar in de kern zit ook de woordbetekenis 'vreugde'. Deze term vond vooral opgang door apostel Paulus die eerst christenen vervolgde en dan plots met het hart op de tong begon te spreken en mensen te begeesteren (in het Grieks ook, waar Jezus eerder Aramees sprak) en het betekent dan ook in die zin 'geestvervoering'.

Maar de Duitse socioloog bracht het begrip naar onze contreien en bedoelde ermee 'gezag ontleend aan een bijzondere uitstraling' (hij benoemde het dan niet als een christelijke geest die aan de oorsprong daarvan zou liggen, ook in het Zuid-Afrikaans is het gelinkt aan God overigens). Denk aan de daartuitvolgende term "charismatisch leider" dat even zelfs voor Hitler ook werd gebruikt trouwens.

En natuurlijk is er een evolutie daarin. Niemand heeft als baby charisma, je verwerft het vooral als je naast ouder vooral 'wijzer' wordt.

Nu kan ik dan best voor de ene mensen door mijn bijzondere levenservaringen charismatisch overkomen, voor andere mensen zal ik net afstotelijk overkomen en bedreigend door dezelfde directe taal die ik verwijs, en door het dikwijls gebruiken van 'sterven' als 'zingevend doel' in dit leven.

In dit soort zielsdansopleidingen tegenwoordig, benoemt men mensen die zeer veel positieve energie uitstralen, mensen die charismatisch zijn. Maar daar zitten zoveel ego-trippende bedriegers tussen, waarvan je een paar jaren later al hoort dat ze een depressie hebben (sommigen noemen zichzelf charismatisch terwijl ze zelfs een depressie hebben of 'het moeilijk hebben').

Charisma is wat je automatisch krijgt, als je in het leven door hebt, dat er een cyclus is van goede en minder goede periodes en dat die zaken ook aan elkaar gelinkt zijn. Als je door hebt dat tegenslagen groeikansen zijn, als je het minder belangrijk vindt dat je zelf leeft, dan dat je anderen bewuster kunt laten leven. Echt charisma voel je bij mensen die zoals Paulus de naastenliefde prediken als leefwijze, of als Mozes die de 10 geboden als leefregels meegaf, of bepaalde boeddhisten die onverstoorbaar blijven als ze uitgemoord worden, of Jezus die aan het kruis zegt: "Heer, vergeef hen, want ze weten niet wat ze doen."

In gewone omstandigheden hebben mensen charisma die jou uit jezelf kunnen halen en je je eigen groeimogelijkheden tonen. Verwar dit niet met mensen die je flatteren en enkel dingen zeggen die je NU graag hoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
je hebt een beschrijving gegeven die getuigt van veel menselijk inzicht. jammer dat je soms een negatief bijklankje hebt in je uitleg, bv in je beschrijving van zieledansopleiding. maar ik denk dat je het wel goed bedoelt : er wordt van mensen verwacht dat ze spiritueel en blij zijn e.d. en ze doen dan voor zichzelf alsof dat zo is. Het is belangrijk dat mensen leren houden van hun demonen, dus ook van hun niet blije kant...
bedenk dat iedereen onderweg is, en iedereen naar best vermogen doet. ik geef toe, ik kan dat ook niet altijd, zeker niet bij geweld etc., maar in feite is het wel zo.
maar heel mooi wat je zegt over levenssituaties die groeikansen zijn. niet alleen tegenslagen trouwens, ook positieve dingen. Er zijn mensen die geen positieve dingen aankunnen, die het dan direct verknallen voor zichzelf, of bang worden of zelfs gaan drinken/automutuleren enz... Dus voor hen is omgaan met het positieve een absolute leerkans.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat klopt. Vaak is de charisma tot op zekere hoogte aangeboren, maar kan daarnaast sterk ontwikkeld worden.

Je kunt anderen inderdaad leren hoe zij...
- graag en gemakkelijk op de voorgrond kunnen treden;
- zelfvertrouwen uitstralen, opdat zij een positieve uitstraling hebben en met hun houding overwicht kunnen te creëren;
- goed uit hun woorden komen, opdat zij hun verhaal of redenering eenvoudig en kort kunnen uitleggen;
- hun publiek kunnen te boeien met een inspirerend verhaal, goede raad of humor;
- hun uiterlijk beter kunnen verzorgen.

Met wat oefenen achter de spiegel helpt ook vaak bij de ontwikkeling van je charisma. Je kunt met de spiegel je eigen houding, spraak en uitstraling leren verbeteren, daarnaast kun je ermee ook je uiterlijk goed verzorgd worden. Hier wil het niet zeggen dat je ontzettend knap moet te zijn, maar een verzorgd uiterlijk is onontbeerlijk.

Een cursus charisma kan handig zijn voor mensen met weinig charme.

Helaas zijn er nog altijd mensen die ervan overtuigd zijn dat charme iets is waar je mee geboren wordt. Dit klopt maar voor een deel, vooral voor talentvolle charmante mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Charisma kun je niet aanleren. Het is een karaktereigenschap die hebt of niet. Je kunt wel een aantal technieken proberen aan te leren die charismatische mensen vanuit zichzelf hebben maar dat wil niet zeggen dat je daarmee charismatsch wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb twee linker handen. Als ik naar huis en tuin kijk zie ik regelmatig hoe je zaken in elkaar kunt knutselen. Ik weet uit ervaring dat ik het nooit krijg zoals ze het daar maken, om dit maar even als parallel te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"ik weet uit ervaring dat ik het nooit krijg..." is een aanzet om het niet te proberen. Ik gaf in 2006 bijv. les aan 153 leerlingen 3de graad (technisch en beroeps, 16 à 18 jaar) en daar merkte ik: "ik weet dat ze met ervaring het allemaal krijgen zoals het moet zijn". Meestal worden we echter opgevoed op dezelfde wijze als onze voorouders onze ouders opvoedden, en dat maakt de verwarring nog groter: dan denken we dat het erfelijk is, maar meestal zullen wij later ook onze kinderen opvoeden zoals onze ouders ons ook opgevoed hebben. Dat heeft niets te zien met kunnen of niet. Kinderen uit grote gezinnen kunnen bijvoorbeeld beter met tegenslagen om en zijn assertiever, een aantal uit zo'n gezinnen hebben ook groter charisma. Idem voor psychopaten die de kunst geleerd hebben om altijd maar mensen voor hun kar te spannen en te manipuleren om hun zinnetje te krijgen (zie boek "Destructieve Relaties" van Jan Storms). Die hebben ook charisma, maar een kwalijke vorm ervan die veel slachtoffers maakt keer na keer.
liveisgreat
9 jaar geleden
ik vind de vergelijking met twee linker handen wel grappig...
Soit, inderdaad worden narcisten vaak als "charismatisch" beschreven omdat ze goed weten hoe ze mensen moeten manipuleren. Maar goed, een narcist is ook niet als narcist geboren, het is een afweer omdat hij zo breekbaar is. Dus vaak met een geschiedenis die niet direct getuigd van warmte en liefde in zijn vroegere opvoeding.
interessante boektitel, die haal ik eens uit de bib.