Kan ik als laatbloeier nog groeien?

Dag iedereen

Het is algemeen geweten dat je stopt groeien ongeveer op je 21ste. Maar ik weet niet of dit ook ook toegepast kan worden op mij. Want ik ben namelijk nogal een laatbloeier.

Ik ben bijna 22 (nog 4 maanden) en zie er nog 18-19 jaar uit. Ook heb ik geen echte zware stem zoals mijn vader maar eerder meer licht. (erg irritant want aan de telefoon noemen ze me 'mevrouw'.)

Dus het komt erop neer dat ik fysiek (en mentaal) minimum 2 jaar achterop sta in vergelijking met leeftijdsgenoten.
Maar kan ik nog langer worden? (mijn vader is een stuk langer dan mij)
Zelf meet ik 175 cm. (21 jaar)

Is het dan ook zinvol om groeihormonen te kopen bij de drogist (bv. Kruidvat), mocht het antwoord negatief zijn?

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
De drogist verkoopt geen hormonen, ga hiermee naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kleine nuance: de drogist mag 1hormoon verkopen, melanomine, maar goed groeihormonen worden niet inderdaad niet verkocht bij de drogist of in de vrije handel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuus, melatonine moet t zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Klopt, maar alleen in hele lage dosering

Het beste antwoord

Je kan tot je 27/28e nog doorgroeien, maar de kans dat je 1.90 wordt is echter heel klein. Overigens is 1.75m is een normale lengte en valt net onder het gemiddelde van de gemiddelde Nederlandse man (binnen de eerste standaardafwijking uit mijn hoofd). Groeihormonen bestaan wel, maar die kan je niet los kopen bij de drogist, enkel op recept. Overigens hebben die nogal een effect op je lichaam en verkeer gebruik van hormonen is levensgevaarlijk, zeker met groeihormonen (en vrij enge bijwerkingen). Mocht je denken dat het wel kan helpen, ga dan langs je huisarts, die kan je verder doorverwijzen naar een specialist mocht dat nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag aaabc123 Erg fijn dat je antwoord. Maar kan je ook je bronnen bevestigen? Net las ik op Goeievraag.nl dat jongens rond hun 18de stoppen met groeien, en op een forum 21. En nu zeg jij 27,28.. Of is die leeftijd enkel en alleen voor laatbloeiers? Liefst een bronvermelding als bewijs. Bedankt ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen harde grens. Het is dus onzin om te beweren dat je na je 18e of 21 niet meer zult groeien. Echter, de kans dat je groeit na je 21e is een stuk kleiner dan na 13e. Er zijn leeftijden van 27/28 jaar gerapporteerd, dus het KAN, maar OF het gebeurt is een heel ander verhaal. Dat kan alleen een dokter vaststellen. Sommige botten, zoals die bij je heupen groeien in de breedte (zie unc of discovery.com) helaas geldt dat niet door de hoogte. Maar er is geen harde grens, de kansen nemen gewoon per jaar steeds meer af, maar het is niet onmogelijk dat je na je 21e of 25e jaar nog groeit, de kans daarop is echter klein. Mocht je het echt willen laten uitzoeken, dan zul je langs de dokter moeten. Die kan je doorverwijzen naar een specialist, die kan kijken of uitgegroeid bent of niet.... http://www.healthguidance.org/entry/13393/1/Can-You-Grow-Taller-After-the-Age-of-21.html
http://www.buzzle.com/articles/tips-to-grow-taller-naturally.html
http://www.answers.com/Q/To_what_age_does_a_boy's_height_increase
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens heeft het ontbreken van een lage stem weinig te maken met je lengte. Je kunt 2.10m zijn en een piepstemmetje hebben hoor, stemverlaging wordt veroorzaakt door testosteron voornamelijk. Dus je kan eventueel proberen testosteron te verhogen op natturlijke wijze, veel zink, eiwitten, beetje krachttraining (maar krachttraining verhindert mogelijk de groei). Tja, je kan je er uiteraard ook in berusten, maar wellicht gebruik je stem verkeerd nu? Of heb je veel overgewicht of ondergewicht? Te veel of te weinig vlees? Te weinig zink? Praat je te zacht wellicht, waardoor t vrouwelijker overkomt? Het kan duizenden redenen hebben, die lage stem. 2 jaar achterlopen? Eigen diagnose of heeft een dokter dat vastgesteld? Ga langs een huisarts bij twijfel, die kan je verder helpen. Dat kunnen wij niet en jij bij jezelf al helemaal niet....Zelf heb ik een lage stem, echte mannenstem, maar zie ik er wat jonger uit, heel vervelend toen ik 21was, nu ik ouder word is het prima, geloof me als je 40 bent vind je t niet erg om 30-35jaar geschat te worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide antwoord en de bronnen. Ik gebruik mijn stem normaal hoor.
- Ben net niet onder mijn BMI, dus niet echt ondergewicht.
- Ik eet elke dag vlees
- Of ik te weinig zink binnenkrijg, weet ik niet
-> ik zal mannelijker proberen te spreken :D Ja, 2 jaar --> eigen diagnose. Ook iedereen schat me 2-3 jaar jonger in. Dus het is mogelijk om langer te worden. Moet ik dan elke dag melk drinken en heel veel melkproducten binnenkrijgen zoals kaas, yoghurt, room .. :) ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het mogelijk is om langer te worden weten wij dus niet en kan je niet stellen, dat kan een arts wel zien als die een scan maakt, daarop valt te zien of je groeischijven dicht zitten of niet. In theorie kunnen de groeischijven op je 14e dicht zitten maar ook op je 28e pas. Bij de meeste mensen mannen stopt de groei rond het 21e jaar, bij sommige op hun 16e al bij anderen op hun 27e pas. Dat kan een arts met speciale apparatuur nagaan, wij niet. Overigens, hoef je geen groeispurt meer te verwachten te verwachte, maar wellicht zou je een lengte als 1.78 cm nog wel kunnen halen. Groeihormonen worden tijdens de slaap aangemaakt, dus veel slapen helpt zeker (heb ik me laten vertellen).
Overigens, je hebt 1.75, dat is een keurige lengte! Je valt net ietsjes onder het gemiddelde. Het gemiddelde is, anders dan vaak wordt beweerd, volgens het CBS, 180.9 cm. Je zit er dus 6 cm onder. Als je de wijdere rang val je gewoon binnen de normale verdelingen (voorzover ik kan na kan gaan , ik heb geen bellcurve geworden gevonden helaas). Over je stem: dat valt los van je groei. Je kunt, zoals ik al aangaf boomlang zijn en een hoogpiepstemmetje hebben. Lange vrouwen (boven de 1.80m) hebben vaak ook gewoon een normale vrouwenstem en geen mannenstem. Overigens, is ondergewicht niet zo problematisch daarvoor, maar overgewicht wel. BMI is een aardige ruwe indicator maar je vetpercentage meten heeft meer zin. Hoe meer vet je hebt hoe lager je testosteron is, dus hoe meer kans je hebt dat dat ervoor zorgt da thoge uitschieters hebt. Echter, bij de meeste mensen, als ik het goed heb begrepen (maar ik weet hier te weinig van). Bij twijfel: naar je huisarts (en houd ons op de hoogte ;) ). Verder: misschien moet je sporten, dat is goed voor je zelfbeeld en daardoor kom je mannelijk over....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je uitleg. Erg sympathiek!