Kan ik tetanus krijgen van de volgende situatie ?

Ik had aan mijn grote teen een soort van bruin kleurig ding zitten ; nu was ik te nieuwsgierig om te weten wat dat was dus heb ik met een roestige stanly mes het beetje open gedaan met vervolging van alleen maar bloed . Hij is niet diep gegaan .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"bruin kleurig ding"
Hoewel dat vast ook niks bijzonders is, zou ik me daar meer zorgen over maken dan over de gevolgen van het snijden.
Bloed is in dit geval goed, dat spoelt vuil e.d. eruit.
Wel even goed in de gaten houden, de kans op iets anders, bijvoorbeeld een flinke ontsteking is er altijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zeggen altijd dat je beter in een roestige spijker kunt stappen dan in een "nieuwe" schone. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het gezond is om met zo'n roestig mes in jezelf te snijden. Voortaan beter een gewoon mes en die even goed schoonbranden. Ook niet de perfecte oplossing, maar alles beter dan dit, denk ik. Was het een moedervlek ofzo?

Antwoorden (2)

Als je de laatste 15 jaar nog een DTP-vaccinatie hebt gehad, niet. Overigens raad ik je af om met roestige messen in jezelf te snijden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Strikt genomen is het antwoord op je vraag: ja. De kans lijkt me echter erg klein.
Tetanus is sowieso een zeldzame ziekte. Het beeld bestaat dat dit veroorzaakt wordt door verwondingen aan roestig metaal, maar in werkelijkheid wordt het veroorzaakt door een bacterie die soms voorkomt in straatvuil. Een wondje waar straatvuil in zit kan dus leiden tot tetanus, maar dan nog is de kans erg klein.

Als het mes op straat heeft gelegen en daar vuil heeft opgepikt, als de bacterie in voldoende mate in dat vuil voorkwam en als de bacterie de tijd heeft overleefd totdat udat wondje maakte, dan is er een (nog steeds kleine) kan op een infectie.

Als je gevaccineerd bent dan is er overigens helemaal geen kans meer. Als de vaccinatie meer dan 10 jaar geleden was, maar de afgelopen 10 jaar wel een keer een booster kreeg dan zit je ook goed. Als dat niet het geval is kan je bij he huisarts een booster krijgen, dan ben je dus ook veilig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
De kans lijkt me nog kleiner overigens als het meteen begon te bloeden nadat hij daarin gesneden had, dat wordt me niet helemaal duidelijk uit zijn post. Maar goed, ik ben geen medicus.