Er zijn steeds meer dikke mensen, ligt het dus toch aan vraatzucht of worden er steeds meer mensen dik door het eten van 1 blad sla per dag?

Ik heb familie die alleen nog dwars door een deuropening kunnen.

Volgens hen eten ze gezond.
Volgens mij liegen ze dat ze barsten en vreten ze zich helemaal vol.

Er zijn steeds meer dikke mensen, echt veel te dikke mensen, en ik geloof dat het door slechte eetgewoonten en teveel niks doen komt.

Wat is nu de oorzaak en wie liegt.

* Ik geloof zeker dat er een kleine groep mensen is die dik worden ondanks dat ze goed en gezond leven en eten.
Maar wat er nu gebeurd, dat ligt toch niet aan de genen?

Toegevoegd na 52 minuten:
LEES AUB DE VRAAG GOED !!

Dit gezien het feit dat er toch weer reactie's volgen van mensen die het onderste deel van de vraag weer eens niet lezen.

NATUURLIJK ZIJN ER MENSEN DIE ER NIETS AAN KUNNEN DOEN!

Maar FEIT is dat er steeds meer ENORM te dikke mensen zijn. Dit aantal stijgt explosief. FEIT.

En dat heeft NIETS te maken met mensen die er NIETS aan kunnen doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... Misschien een béétje suggestieve vraag? Natuurlijk weet je zelf ook wel dat mensen te zwaar worden omdat ze meer energie binnenkrijgen via voedsel dan ze verbruiken. En nu? Wil je horen dat jouw familieleden liegen dat ze barsten en dat ze zich volvreten? En dan? Voel jij je dan beter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar aanleiding van je toevoeging: wil je eens niet zo SCHREEUWEN!! Dat de antwoorden niet zijn wat je had willen lezen (namelijk dat dikke mensen zich volvreten, niksdoen en liegen dat ze barsten) is het risico van een suggestieve vraag. Je vraagt in feite waar het door komt dat er steeds meer dikke mensen komen. Daar wordt door meerdere mensen antwoord op gegeven. Als je zo van streek raakt van die antwoorden dat je begint te schreeuwen, was het misschien een slecht idee om de vraag te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LEES DE VRAAG DAN OOK GOED Ik krijg inderdaad die familie op visitie en heb er geen moer zin in. Altijd dat zelfde gezeik over hoe moeilijk ze het hebben en dat er naar ze gekeken wordt. En ik mag niet zeggen dat ze dan eens wat minder naar binnen moeten werken. Zij vreten zich dik en daarmee bepalen ze wel het onterecht beeld dat veel mensen hebben van mensen die dik zijn, vraatzuchtig, dat ze liegen en bedriegen over wat ze eten en dat ze ontzettend lui zijn En dat is het probleem wat ik er mee heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... Ik heb het vriendelijk gevraagd. Wil je niet zo SCHREEUWEN? Het is erg onelegant. Ik snap je probleem, én ik heb je vraag gelezen. Je zit ermee dat je er niets van mag zeggen als je het idee hebt dat dikke familieleden zich volvreten. Tja, heftig. Als dat ook nog eens het ergste probleem in je leven is, moet je het wel heel zwaar hebben. Maar waar GV voor bedoeld is, is niet het vragen naar bevestiging voor jouw idee van zich volvretende, nietsdoende en liegende dat ze barsten familieleden. Wil je weten hoe het komt dat er zoveel overgewicht is in de maatschappij, vraag dat dan. Zónder voorbehoud dat mensen alleen antwoord in jouw straatje mogen geven. En wil je weten hoe je ermee om moet gaan dat je familieleden naar jouw idee zich volvreten, nietsdoen, daar dik van worden en erover liegen dat ze barsten, vraag dát dan. Zonder je eigenlijke vraag te vermommen als 'vraag' naar de oorzaken van overgewicht.

Antwoorden (12)

Door bedrijven als mcdonalds en metgezellen, die dus junkfood verkopen, worden mensen steeds dikker.
Dit komt doordat er steeds meer zout gebruikt wordt (ook in andere dingen, zoals opwarmmaaltijden), waardoor je meer water vasthoudt en dus dikker wordt.

Ook hoef je tegenwoordig minder te bewegen door de opkomst van auto's en het openbaar vervoer. Vroeger fietste men nog wel eens 10 kilometer naar een familielid, maar tegenwoordig gaat dit met de auto, of met de bus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gezonde voedingsmiddelen eet, maar teveel calorieën binnenkrijgt, word je toch dik. Het is zelfs zo dat als je alleen ongezonde ongezonde dingen eet, bijvoorbeeld alleen gebakken spek, je enorm zult afvallen. DAt is wel heel ongezond. Onderzoek heeft uitgewezen dat het dik worden niet genetisch is bepaald. Het doorgeven van slechte eetgewoonten (bordje leegeten) is wel een belangrijke oorzaak. Verder zijn er veel mensen die denken dat je veel mag eten als je maar beweegt. Dat is niet juist. Bewegen is erg gezond en belangrijk, maar veel afvallen doe je er niet van. Een belangrijke oorzaak voor het steeds dikker worden van de bevolking is dat voedsel erg goedkoop is, steeds lekkerder wordt en overal wordt aangeprezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te veel opscheppen en / of anderszins te grote porties nemen lijkt me slecht gedrag in dit verband, maar je bord leegeten lijkt me (zij het om andere redenen) eerder goed gedrag. Hoe kun je trouwens wetenschappelijk bewijzen dat iets niet genetisch bepaald is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niet Labratje, dat zijn dingen waar ik me onder meer voor interesseer, ik zoek het zelf wel uit als ik er tijd voor heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pedro: door beweging val je echt wel af hoor! Dat is een enorm belangrijke factor. Maar als je echt heel veel calorien binnenkrijgt kan je daar niet tegenop sporten, dat klopt.
@Mlodewijk: Kunnen ze dat niet doen door te kijken naar een-eiige tweelingen en twee-eiige tweelingen? Dat is volgens mij een veelgebruikte manier om erachter te komen wat door nature komt en wat door nurture. Als een-eiige tweelingen gemiddeld veel vaker een bepaalde overeenkomst met elkaar hebben dan twee-eiige, komt het waarschijnlijk (gedeeltelijk) door nature, hebben een-eiige gemiddeld even vaak een bepaalde overeenkomst met elkaar als twee-eiige, komt het waarschijnlijk door nurture. Ik weet niet hoe het met dik worden zit hoor, maar misschien is dat ook een van de dingen die ze op deze manier kunnen onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem van altijd je bordje leegeten, is dat je ook alles moet eten als je genoeg hebt gegeten en dat je leert dat je niets mag laten staan. Als je dat in je jeugd maar genoeg gezegd wordt, kom je daar niet snel meer vanaf. Van beweging kun je wel afvallen als je veel beweegt en niet meer eet. Meestal is dat niet zo en je moet echt vijf km hardlopen om de energie van een boterham met pindakaas te verbranden. Voor de meeste menen is het gemakkelijker om de boterham te laten staan, al zou hardlopen veel gezonder zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is een ziekte genaamd lipoedeem
Lipoedeem betekent ziek vet en wordt veroorzaakt door de hormonen of via de genen, je kan verder niet zoveel doen omdat een dieët, sporten, maagverkleining of een combinatie ervan niet eens helpt
Meer info over lipoedeem kan je op www.lipoedeem.org vinden
Niet iedere dik persoon Is te dik Door het eten
Je kunt heel gezond eten, maar de definitie van gezond eten kennen mensen niet meer. Wat is volgens jouw gezond eten? Ik heb een tijdje terug een onderzoek gedaan onder 700 tieners, daarin zeggen veel tieners dat ze gezond eten in hen ogen. Alleen dat zijn bijv. andere richtlijnen, dan gesteld worden om "feitelijk" gezond te eten. Mensen die dik zijn kunnen absoluut gezond eten, maar in welke hoeveelheden praten we dan. Daarnaast kunnen ze in het verleden misschien minder gezond eten, zijn ze aangekomen maar nu eten ze net zoveel als ze nodig zijn. Eten ze wel gezond, maar komen niet aan, maar vallen ook niet af omdat de energiebalans goed is.

Waar het probleem bij veel mensen zit is dat ze niet bewegen. Dat zou heel veel schelen, zeker bij te zware mensen. (spreek liever over zwaar dan dik).

Het in de genen zitten is trouwens een fabeltje. Dat kan namelijk niet helemaal. Er zijn wel onderzoeken geweest naar de genen en dat is niet een uitsluitend antwoord op gekomen. Waar mensen vooral op doelen is dat ze zo zijn opgevoed en dus niet beter zouden weten. Echter is het helemaal aan mensen zelf of ze wel of niet iets eraan willen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezond eten is iets anders dan gematigd (lees voldoende) eten. Als je van gezond eten 3 borden vol eet dan is dat meer dan je nodig hebt en dus wordt je er nog steeds dik tegenin.
Ik had ook een collegaatje die altijd super gezond at, tussen de middag bruin brood met verantwoord beleg, 's avonds aardappels/groeten/vlees in normale porties of pasta met rode saus, een goede gevulde groentensoep, fruit, etc.....ze snapte niet dat ze toch niet afviel en zelfs aankwam... ze 'vergat' alleen dat pak koekjes wat ze regelmatig in 1 avond nuttigde...

Afgezien van inderdaad de mensen die er echt niets aan kunnen doen wegens fysieke oorzaken is het wel degelijk een luxe probleem. Wat je niet hebt kun je niet eten, heb je teveel dan eet je ook teveel (als je niet oppast).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke mensen zijn er altijd al geweest, en zullen er altijd zijn. Het komt denk ik eerder door de patronen die jij zelf ziet. Doordat jij toevallig familie hebt die dik is/zijn, valt iedere dikke persoon jouw op. Dit is jouw perceptie ( jouw ervaring van de werkelijkheid. )
Een ander leuk voorbeeld is de zwangere vrouw waarvan ineens de hele wereld om haar heen zwanger is.

Overigens kan overgewicht bij mensen meerdere ( medische ) redenen hebben dan je zou denken, en heeft echt niet altijd met vraatzucht te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ps ik eet drie keer per week bij de mac, ik stau me dan helemaal vol in de hoop er een paar kilo's bij te krijgen, maar het lukt me niet. Ik weeg 68 kilo en wil graag 75 wegen. Hoeveel en hoe vet ik ook eet, ik kom geen grammetje aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan het meespelen dat een bepaald iets je om een bepaalde reden gewoon telkens opvalt. Maar het is echt wel duidelijk dat er nu veel meer mensen met overgewicht zijn dan 30 jaar geleden. Natuurlijk zijn er altijd dikke mensen geweest en zullen er altijd zijn, maar het deel van de bevolking die te dik zijn is wel enorm hoger geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je aan wil komen, is het overigens niet verstandig allemaal junkfood te gaan eten. Dat heeft namelijk niet alleen invloed op je gewicht, maar ook zeer op je gezondheid en energie. Een dietist kan je helpen op een gezonde manier aan te komen.
Zwaarlijvigheid is over het algemeen een resultaat van een combinatie van factoren. Een aantal mogelijke factoren zijn:
Verkeerde eetgewoontes.
Beperkte lichaamsbeweging en zittende levensstijl.
Onderliggende ziekte (bijvoorbeeld de ziekte van Cushing)
Eetziekte zoals eetbuienstoornis (een verstoord hongergevoel.
Toename van de hoeveelheid koolhydraten in de voeding, vooral fructose
Psychische oorzaken zoals stress.
Te weinig slaap.
Genetische aanleg, dus erfelijke factoren.
Geneesmiddelen die als bijwerking gewichtsvermeerdering hebben.

Overgewicht wordt meestal veroorzaakt door een verstoorde energiebalans. Dat wil zeggen dat de verhouding tussen eten en bewegen niet goed is. Tevens is het de verantwoordelijkheid van het individu om overgewicht tegen te gaan en dat door de diverse marktpartijen hooguit stimulansen geboden kunnen worden om de juiste keuzes te maken. Slecht eten bestaat niet. Er is geen enkel bezwaar tegen het eten van frieten, mits niet te veel en niet te vaak. McDonald de schuld geven van obesitas is dus onzin. Hetzelfde geldt voor het eten van sla. Zeven dagen per week sla eten is niet gezond. Een juiste evenwichtige verdeling van wat mensen eten gecombineerd met voldoende beweging leidt tot de beste resultaten en houdt mensen optimaal gezond.
Hoewel er geen eenduidige verklaring voor de recente epidemie van zwaarlijvigheid is, komt de evolutionaire hypothese het dichtst bij een verklaring van dit fenomeen. In tijden toen het voedsel schaars was, was de capaciteit om uit zeldzame periodes van overvloed voordeel te halen door energie op te slaan ongetwijfeld een evolutionair voordeel.
Overigens is zwaarlijvigheid is bij wilde dieren vrij zeldzaam, maar niet ongewoon bij mensen en bij huisdieren, die vaak overvoed zijn en te weinig bewegen.
Oordeel dus niet te snel als je dikke mensen ziet, aan de andere kant mag gesteld worden dat in de meeste gevallen obesitas de oorzaak is van verkeerde eetgewoontes in combinatie met te weinig beweging. Maar vergeet daarbij de uitzonderingen niet.
Een goede voorlichting van de overheid en voedseldeskundigen is hierbij van "levensbelang" om dit fenomeen te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen denken dat zwaarlijvigheid voornamelijk te maken heeft met externe factoren zoals voeding, lichaamsbeweging, enz.

Naar mijn idee is dat niet de hoofdzaak. Vreemd genoeg herkennen mensen wel dat anorexia een mentale oorzaak heeft.
Zo denk ik dus dat je lichaam ALTIJD precies de juiste vorm heeft en uitstraling als dat men WIL hebben. Hierin zul je diep in de psyche moeten kijken van de persoon.
Ook is het niet juist om te zeggen dat dikke mensen per definitie ongezond zijn.
Soms is dik gezond, soms is dun gezond, soms is dik ongezond en soms is dun ongezond.

In mijn optiek leven mensen niet in hun eigen kracht. Leven zij hun leven niet zoals hun werkelijke zelf willen leven. Het lichaam vormt zich daardoor zodanig dat deze het dichtste bij hun ware zelf gaan weergeven.

Het lichaam past altijd precies bij hun leven, stemming en karakter op dat moment van hun leven. Dus soms is men lusteloos voor het leven, door hun postuur mogen ze dit ook blijven en hebben ze een excuus.
Soms is men een gangmaker en past een bierbuikje bij die persoon omdat hij daardoor een heerlijk ontspannen uitstraling heeft. Biertje erbij en in het middelpunt staan.

Wil je dus afvallen of aankomen, bekijk dan eens waarom je het lichaam altijd hebt willen hebben. Als je wilt dat je lichaam veranderd, dan zul jij je instelling in het leven moeten veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DIKKE plus!!! :)
Veelal een combinatie van verkeerde voeding en te weinig lichaamsbeweging:
Eten wordt doorgaans bij de huidige jongere generatie afgedaan met bijv. magnetronmaaltijden, frituursnacks, pizza's, shoarma's en Chinees of snackbar en Mc Donalds.Zelf piepers schillen en verse
groenten koken is dikwijls teveel moeite.

Qua beweging is het doorgaans ook alleen maar gemakzucht. Kinderen worden per auto of scooter naar school gebracht. Fietsen doen velen al niet meer. Zelfs als ze krantenwijk zouden hebben gebeurd dat doorgaans met een brommer. Uit school of werk gekomen eerst achter de computer kruipen om ca 2 uur eerst iedereen via msn, Hyves en Facebook op de hoogte te houden. Daarna gaan ze lekker kluiven aan bovenstaande voeding. Na de hap lekker DVD kijken of wederom de computer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kort antwoord van mij:
Grotendeels (!!!*) worden mensen dik door te veel eten, te vet eten of te veel suiker eten.

Aangetoond is dat mensen die te veel eten, zelf vinden dat ze een normale hoeveelheid eten. Zij zullen dus niet tegen je zeggen: ja, ik eet te veel, daarom ben ik zo dik.

Ik ben te dik... dat komt omdat ik te veel eet, te vet eet en te veel suiker eet. Ik geef dat gewoon toe. Het is mijn eigen schuld.

* Er zijn uitzonderingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt dikker als je meer Joules (vroeger calorieën) binnenkrijgt dan dat je verbrand. Als je minder binnenkrijgt dan dat je verbrand, val je af.

Wiskundig gezien is het zo simpel.

Door de eten en drinken krijg je joules binnen, door te bewegen verbrand je ze.

Het dagelijkse verbruik in Joules kan variëren van minder dan 1000 tot meer dan 3000. De stofwisseling bij mensen is dus erg verschillend.

Sommige verbranden heel veel energie en kunnen (moeten) dus heel veel eten. Dat kunnen topsporters zijn, of mensen die fysieke arbeid doen, maar dit kan ook komen door een actieve schildklier.

Andere mensen hebben een trage stofwisseling. Die hebben de aanleg om dik te worden, maar als ze niets zouden eten, zouden ze afvallen, vermageren en uiteindelijk doodhongeren. Je kunt dik zijn dus niet alleen aan genetica wijten.

Wel is het zo dat de omgeving vaak ervan uitgaat dat je een bepaalde hoeveelheid eet. Wie moeite heeft met nee zeggen tegen eten (en niet te licht is van gewicht), kan rustig 10 dagen vasten (alleen water drinken), om zichzelf daarin te trainen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals door anderen al beschreven is, kunnen er vele oorzaken zijn voor obesitas: Aanleg, vraatzucht (overigens vaak veroorzaakt door een stofje in de hersenen die ervoor zorgen dat je nooit een vol gevoel hebt, heel gemeen), medicijngebruik, armoede (slecht eten is goedkoper dan gezond eten) etc.

Wat mij echter, naast bovengenoemde redenen, de laatste jaren enorm opvalt, is het feit dat er steeds meer zwaarlijvige KINDEREN zijn.
Ik sta voor de klas, en waar ik zo'n 10 jaar geleden gemiddeld 1 dikkerdje in de klas had, zitten er tegenwoordig steeds meer dikke kinderen in de klas.
Dit jaar zijn 9 van mijn 26 leerlingen te dik, waarvan er 3 echt moddervet zijn. Dat vind ik zorgelijk.

En eerlijk is eerlijk: Deze kinderen houden niet van sporten, zijn verslingerd aan hun spelcomputer, en als ze 'smiddags na de lunch op school komen hangt er maar al te vaak een vette frituurwalm in hun kleren.
Een gezond 10-uurtje kost maandenlang overtuigingskracht naar de ouders toe, met evengoed vaak teleurstellende resultaten.

Wanneer kinderen al op zeer jonge leeftijd erg dik zijn, is de kans dat ze op volwassen leeftijd altijd zullen blijven worstelen met hun gewicht erg groot.

Ik denk dus dat een groot deel van het probleem ligt bij de opvoeding. Een aantal ouders heeft dat deel van de opvoeding dat kinderen leert om gezond te eten en te bewegen, niet goed op de rit. Geven vaak zelf het slechte voorbeeld en proppen hun kroost vol met vet eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dik worden door aanleg bestaat bijna niet. Er zijn wel mensen die door medicijnen dik worden, maar dit zijn echt uitzonderingen. Maar afvallen is heel erg moeilijk, vooral omdat je je levensstijl moet wijzigen, en ook omdat je ook tijdens het afvallen (goed) moet eten.

De McD de schuld geven vind ik ook erg kortzichtig. Vergelijk het met de bank de schuld geven van je geldproblemen.

Toen ik nog kind was gingen mensen op de fiets naar school en kantoor. Tegenwoordig gaan we naar de buren op bezoek met de auto. Bij het boodschappen doen zetten we de auto liever OP de stoep van de supermarkt dan op een vrije parkeerplek op 1 min. lopen. Drie keer per dag de trap op-en-af zien velen al als voldoende lichaamsbeweging. Maar ja, als je alleen nog dwars door de deur kunt, dan wordt 1 min. wandelen inderdaad ook problematisch.

Maar van 1 blad sla per dag wordt je echt niet dik. Dat houdt je doorgaans 2 dagen vol, en dan krijg je zo'n vraatkick, en daar wordt je juist dik van. Om af te vallen moet je "een lange periode" minder eten. Niet veel minder, maar een beetje minder. Het is er niet in 1 dag bijgekomen, dus gaat het er ook niet in 1 dag weer vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zeg ik