Wat gebeurt er in details als je 112 belt?

Ik stel deze vraag omdat ik zojuist mijn mobiel aan het testen was waaronder het LCD scherm, GPS, WiFi, NFC en het functioneren van het bellen. Toen ik het bellen wilde testen, begon de telefoon uit zichzelf direct 112 te bellen. Bovenaan stond namelijk "Alarmnummer". Uiteraard heb ik 20x achter elkaar op ophangen gedrukt, schrok me dood. Maar: wat gebeurt er nu?

Stel ik bel 112, krijg ik dan eerst de toetstonen te horen en vervolgens een soort bandje met "U belt met de alarmcentrale" o.i.d, of word je direct doorverboden naar de landelijke meldkamer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ooit eens per ongeluk meerdere keren achter elkaar gedaan terwijl mijn gsm in mijn broekzak zat. (tijdje geleden, oude telefoon)
Kreeg ik een (standaard) sms of ik beter wilde opletten en als het kon mijn telefoon anders instellen of zoiets, ik kan het me niet meer precies herinneren. Verder niks aan de hand.

Antwoorden (3)

Ik heb datzelfde ooit ook eens gedaan. Ik heb toen wel iemand aan de lijn gehad die vrijwel meteen had opgenomen.
Dus heb ik maar beleefd gezegd dat ik een nieuwe telefoon had en dat die automatisch belde. Ze zei me dat dat niet uitzonderlijk was. Maar ze was wel blij dat ik aan de lijn was gebleven om het te zeggen dat het niets erg geweest was.

Een keer moest ik echt eens naar de flikken bellen en ik belde het nummer voor de niet dringende hulp. Daar kreeg ik eerst een bandje met de gebruikelijke zever zoals welkom op het nummer van de .... Dan kreeg ik de vraag om een keuze te maken. Wat ik moest aantikken weet ik niet meer, maar ik kwam na een cijfertje meteen bij iemand aan de lijn. Die was jammer genoeg van de 'dringende hulp' maar heeft me wel geholpen.

Hoe het zit met de ambulance weet ik niet. Maar ik gok dat men tracht om zo snel mogelijk 'persoonlijk' aan de lijn te zijn om snel te helpen. Dus het aantal bandjes en zo zal wel minimaal zijn. Je kan moeilijk een kwartier bandjes horen en keuzes moeten maken als je aan het doodbloeden bent he.
9 jaar geleden
Je belt, hij gaat heel even over, dan zegt iemand; politie, brandweer of ambulance? En welke plaats?

Dan zeg jij wat je nodig hebt en waar je bent, en dan verbinden ze je door. Dan gaat hij een paar keer over en wordt er opgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je belt, er wordt opgenomen: 'wilt u politie, brandweer of ambulance'
En vervolgens 'welke plaats?' Stel je kiest voor ambulance, dan kan de meldkamer er alsnog voor kiezen om politie te sturen, sowieso zijn die vaak sneller ter plaatse.

Dan krijg je bijvoorbeeld de meldkamer ambulance, die zal eerst het adres vragen en het nummer waarop ze je kunnen bereiken in het geval dat de verbinding weg valt.
Vervolgens kan je je verhaal doen, waarna de centralist op basis van een protocol vragen terug zal stellen. Voor de ambulance is de belangrijkste vraag of het slachtoffer ademhaalt en bij bewustzijn is. Op basis van het antwoord hierop wordt bepaald met hoeveel spoed (A1, A2 of B) de ambulance gestuurd wordt en krijg je advies wat je met het slachtoffer moet/mag doen.
Over het algemeen zal de centralist met je aan de lijn blijven tot hulp is gearriveerd. Overigens is het ook mogelijk dat je in de wacht wordt gezet als een ander telefoontje belangrijker wordt geacht en er geen vrije centralisten beschikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het is ook mogelijk dat de centralist bepaalt dat er geen hulp van een ambulance nodig is en er dus geen ambulance wordt gestuurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, soms kan een goed advies of verwijzing naar de huisarts al een hoop helpen :)