Ik neem aan dat je een peesplaatontsteking bedoelt. Die wordt vrijwel altijd veroorzaakt door overbelasting of andere mechanische problemen, niet door een bacterie. Dat is een zogenaamde steriele ontsteking, dus een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een bacterie, virus of ander organisme. Antibiotica helpen alleen bij een bacteriële ontsteking, dus zal niet helpen bij een ontsteking van een pees, peesplaat, peesschede, gewricht of andere ontsteking die meer mechanisch van aard is. Je zou dat ook een irritatie kunnen noemen of een ontstekingsreactie, om het onderscheid te maken met een ontsteking die komt door een infectie. En zolang er geen sprake is van een bacteriële infectie (van bacteriën die gevoelig zijn voor het gebruikte antibioticum) werken antibiotica niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje, al zouden we niet perse van "irritatie" of "ontstekingsreactie" hoeven spreken al we netjes onderscheid zouden maken tussen "ontsteking" en "infectie."
Het is namelijk eigenlijk heel simpel; antibiotica werken tegen een (bacteriële) infectie, niet tegen ontstekingen.