Ik heb in mijn leven vaak in een MRI gelegen, halfjaarlijks en zelfs 2 weken terug nog. De 'tunnel'waar je ingaat is klein, dus paniek zal niet heel vreemd zijn. Van tevoren een soort van training is aan te raden. Verder kun je tegenwoordig je eigen muziek meenemen en dat door een koptelefoon beluisteren. Dit zou je kind geruststellen. Verder kun je er als ouder bijzitten. Je kind (ik krijg het nog steeds) kan boven het hoofd een spiegeltje krijgen waardoor ze de ouder kan zien. Het apparaat maakt veel herrie dus praten kan niet. Daarnaast moet het kind ook stilliggen dus terugzeggen mag niet.

Mocht het kind alsnog in paniek raken, kan er altijd een roesje worden gegeven. Er gaat ook een alarmbel mee naar binnen, zodat ze ten alle tijden iemand kan roepen. Men kan je ook toespreken door de MRI.

In tegenstelling tot jaren geleden gaat het nu allemaal wat sneller, dat is alleen maar fijn.

Als voorbereiding kun je het kind nu aan de hand van al deze ervaringen (bovenstaande) proberen uit te leggen wat hij kan verwachten.

Als laatste tip: Doe kleding aan zonder metaal. Anders moet je de kleding nog uit doen en ik vind het er vrij koud.

(vroeger las mijn moeder me altijd voor in de pauzes tussen het lawaai door zegmaar. En ja ik ben het zo gewend dus mijn ervaringen zijn gelukkig altijd wel okee geweest, behalve het prikje vooraf.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat zal per kind verschillend zijn. Ik heb zelf als kind zijnde ook allerlei scans gehad en ik vond het vervelend omdat je stil moest zitten. Maar zolang he niet pijn deed en geen naalden aan te pas kwamen vond ik het niet erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zusje was 8 toen ze een MRI-scan kreeg en vond er niet zo veel bijzonders aan, m'n moeder mocht er gewoon bij blijven en ze vond het dus ook niet echt eng.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het 'oefenen' met m'n kind, in de week ervoor.
Zodat het kind leert, zich helemaal te ontspannen, want anders is dat stilliggen natuurlijk erg moeilijk en lang...

Ik zou, gewoon ergens op de dag, het kind op de grond laten liggen, en het dan vanaf zijn voeten door een ontspanning praten : je voeten zijn nu zó zwaar, dat je ze niet meer op kunt tillen - je knieën zakken helemaal door de vloer, je handen zijn nu véél te zwaar om op te tillen, en nu je hele armen, en als laatste het hoofd. Als het kind ontspannen ligt, zeggen, dat het nu 10 minuten niet mag bewegen, en dat jij nu gaat voorlezen...

Als je die ontspanning elke dag even oefent, leert het kind dit heel snel.

En natuurlijk uitleggen, van de plakjes-foto's die de doktoren gaan maken, zodat ze precies kunnen zien, wat er niet zo goed is, zodat ze het beste weten, hoe ze kunnen helpen en genezen.

Sterkte, voor zowel het kind als de bijbehorende ouder....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed antwoord, zo heb ik het ook gedaan. Maar daarna kreeg ik zelf allerlei scans en weet ik niet meer of de scans van mijn dochter ook zo lawaaierig waren? Ik heb met een koptelefoon in de scans gelegen omdat het geluid niet aan te horen was. Dus in dat geval zou je kunnen denken aan een door jou verteld verhaal opgenomen op een MP3 of iets dergelijks.
Succes, het is wel een ingrijpende gebeurtenis voor je kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mogelijk gaat het helemaal goed, het personeel is vaak goed getraind en geeft prima aanwijzingen. als je kind het toch als heel vervelend ervaart bestaat er in sommige ziekenhuize de mogelijkheid gebruik te maken van een 'open' mri-scan. dit moet speciaal aangevraagd worden en is specifiek voor mensen met claustrofobie of zwaarlijvigheid. succes en sterkte toegewenst hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
sorry eleo, mijn antwoord lijkt onbedoeld veel op het jouwe. Kan niet anders dan een + geven ;-)
Eigenlijk geen ik geen antwoord, maar een reactie laat niet toe dat ik een plaatje toevoeg (graag begrip mods). Als je vermoed dat het kind de MRI scan eng vindt, kun je vragen aan de verzekering of de scan gedaan mag worden bij Mediferia in Amersfoort. Ik heb daar zelf ook een scan ondergaan en het was een verademing t.o.v. de benauwde buizen waar je normaal inligt. Bijkomend voordeel is de snelheid. Waar ik in een buis 3 kwartier moest liggen, was ik binnen 20 minuten onder de open scanner vandaan voor dezelfde scan.

Sterkte, want het is en blijft toch een ingrijpend iets.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt paulus811.
wist niet dat het onderzoek
dus mogelijk ook sneller verloopt.