Na hoeveel tijd zijn de meeste mensen gewend aan de "nieuwe" tijd?

Ik werk in een restaurant waar het op zondag avond rond een uur of 7 altijd druk begint te worden. Uit het feit dat men men gisteren massaal om 20.00 uur kwam eten blijkt dat de biologische klok van de meeste mensen lak heeft aan het kunstmatige tijdsverschil. Ik ervaar het zelf ook als onprettig en ben er ook nog steeds lichtelijk door in de war.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit extra uur wordt door sommige mensen als te groot ervaren. Wellicht is dit bezwaar het verlengde van een ander veelgehoord bezwaar: het vergt elke keer een hele aanpassing in het dagritme van mensen om over te schakelen. Vooral kinderen, ouderen en avondmensen hebben hier last van, waardoor ze in de week na de aanpassing oververmoeid kunnen raken. In 2007 hebben wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met de Ludwig-Maximilians-Universiteit München, aangetoond dat de zomertijd een langdurig en behoorlijk groot effect heeft op de biologische klok van de mens.

Toegevoegd na 55 seconden:
Ten grondslag aan dit onderzoek ligt een online vragenlijst over slaapgedrag die meer dan 50.000 mensen hebben ingevuld. De biologische klok heeft een vaste cyclus van ongeveer 24 uur en past zich in de zomerperiode niet aan. Daardoor slapen mensen in de zomermaanden minder en slechter. Het verstoorde slaap-waakritme verdwijnt pas weer na het beëindigen van de zomertijd.

Organismen anders dan de mens laten hun levensritme niet door een uurwerk bepalen. Zo zal een plant of gewas midden op de dag meer water nodig hebben omdat de zon dan het hoogste punt bereikt. Door het verzetten van de klok in de zomer is dit midden op de dag niet meer tussen 12.00 en 13.00 maar een uur later. Kwekers en verzorgers van planten houden gedurende de zomertijd rekening met deze tijdverschuiving van een uur. In regelapparatuur die toegepast wordt in de tuinbouw worden de tijdstippen waarop het een en ander gebeurt dan ook in de zomermaanden een uur vooruit gezet, de klimaatstrategie voor het gewas verandert daardoor niet. Bij het terugschakelen naar wintertijd wordt dan de klok weer terug gezet, de tijdstippen worden dan ook een uur terug gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen idee. Zal per persoon verschillend zijn , net zoals de 1 veel last heeft van jetlag, de ander veel minder.

Ik heb overigens mijn jongste (nu 11) afgelopen week elke dag 10 minuten eerder naar bed gestuurd en zijn wekker 10 minuten eerder laten aflopen...uiteraard onder uitleg waarom.
Daarmee die "jetlag" proberen te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Per slot valt die 10 minuten binnen de normale marge van slaaptijd per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je krijgt toch geen jetlag van 1 uur tijdsverschil. Vind dit wat ver gezocht, wat moeten mensen die werken in ploegen/nachtdiensten dan. Heb zelf jaren nachtdiensten gedraaid, dan is het omschakelen van 12 uur liefst in 2 dagen want na 7 dagen moet je weer terug 'draaien' want dan ga je de nachtdienst weer in. Dat redt je niet met 10 min per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nelly....zoals ik al schreef, de 1 wel (meer) de ander helemaal niet. Ploegendienst is iets heel anders. En voor veel mensen inderdaad slopend. Enkele nachtdiensten...met als gevolg 36 uur continu is nog erger trouwens. En die 10 minuten/dag waren hier bedoeld voor een kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ga ik teveel uit van mijn eigen ervaringen en van alle mensen om me heen, wij staan gewoon weer fluitend op,ik ken echt niemand die er problemen mee heeft.
Bij het verwerken van een echt tijdverschil (jet lag) rekent men een gemiddelde adaptatietijd van 1 dag per uur tijdverschil. Bij deze overgang zou dat dus betekenen dat men na één dag in het nieuwe ritme zit.

Aangezien het natuurlijke ritme van de mens net iets langzamer loopt dan 24 uur, is een tijdvervroeging (zoals nu, bij de start van de zomertijd) moeilijker te verwerken dan een tijdverlating (zoals bij de start van de wintertijd). Best kans dus dat de gemiddelde verwerkingstijd nu wat meer dan één dag is.

Het is ook per mens verschillend. Ochtendmensen hebben minder moeite met deze overgang dan avondmensen.

Zelf heb ik er op zondag een heel klein beetje last van, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Vanaf vandaag (maandag) zit ik volledig in het nieuwe ritme.

Je moet er ook rekening mee houden dat deze overgang in een weekeinde gebeurt. Op zondag is er geen externe druk om je aan te passen; die druk komt pas op maandag, wanneer de werkweek weer begint.

De verschillen tussen mensen zijn echter behoorlijk groot. Sommigen houden er de hele week enige last van.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet de medewerkers in de 24 uurs , als ziekenhuis personeel, industrie ed. Die hebben wel degelijk een externe druk om op tijd te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moest eens weten hoe hoog die druk bij ons in het restaurant op zondag is....
Cryofiel
14 jaar geleden
@hans81, bij jullie is de druk heel hoog, bij de gasten niet... Maar inderdaad (ook @reinier), er zijn veel mensen die wel een externe druk hebben. Ook bijvoorbeeld mijn roeimaatjes die op zondagochtend 08:30 hadden afgesproken op de vereniging. Je ziet dan ook dat mensen mét externe druk sneller omschakelen dan mensen zónder externe druk. Heb je geen externe druk (zoals de gemiddelde mens op een gemiddelde zondag), dan moet je natuurlijk toch omschakelen; je stelt de omschakeling slechts wat uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Reinier dan is de overgang naar zomertijd in de nachtdienst wel lekker, kan je vertellen dat naar de wintertijd minder leuk is......wordt het om 3 uur ineens weer 2 uur.....
Maar ik vind het allemaal wat ver gezocht, we gaan toch allemaal wel eens een uurtje later naar bed dan wat we gewend zijn, dan hebben we het nergens over.
Voor iedereen verschillend.
Maar er is niets dat zich sneller aanpast dan een mens.
Ne een paar dagen hebben de meeste er al geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft binnen een paar dagen. Ik ben nu al gewend. Kan ook per person verschillen idd..