Hoe komen er vlekken voor mijn ogen?

Vaak als ik opsta, of als ik uit bed kom, dan krijg ik zwarte vlekken voor mijn ogen. Ik krijg daarna soms ook hoofdpijn.
Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit komt doordat de cardiovasculaire reflex niet zo snel of niet zo goed reageert. Die reflex zorgt ervoor dat je hersenen altijd voldoende bloed krijgen, ongeacht of je ligt of staat.

Als je van liggen overgaat naar staan, zakt het bloed in principe naar je benen. Om dat tegen te gaan, moeten de bloedvaten in je benen samentrekken, en moet je hart wat harder pompen. Vandaar dat dit de cardio (hart) vasculaire (bloedvaten) reflex heet.

Hoe langer je bent, hoe groter de afstand tussen hoofd en benen, dus hoe sterker de cardiovasculaire reflex moet zijn.

Het is mogelijk flauw te vallen bij te snel opstaan. Om dit te voorkomen moet je heel snel hurken - dan is het effect ogenblikkelijk verdwenen. Even wachten, en daarna langzaam terug naar rechtop.

Je kunt het verschijnsel als volgt vermijden:

Bij het opstaan uit bed: eerst op de rand van het bed gaan zitten. Tien tot twintig seconden wachten. Dan opstaan.

Bij het opstaan uit een stoel of bank: eerst "actief" gaan zitten, rechtop, alsof je elk moment weg moet kunnen rennen. Even wachten. Dan opstaan.

Als je staat en het verschijnsel wordt te erg: afwisselend op je hele voet en op je tenen gaan staan. Daarmee span en ontspan je je kuitspieren steeds. Die spieren werken als een bloedpomp die extra bloed naar de hersenen pompt. Als je je bovenbeenspieren kunt aanspannen, helpt dat ook.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

mogelijks heb je wat bloedarmoede:
Het overkomt iedereen weleens. Je staat te snel op waardoor het allemaal even teveel wordt. Het is alsof het bloed er te traag omhoog wordt gepompt waardoor even een minimaal tekort is aan zuurstofrijk bloed. De aandoening komt dan ook veelvuldig voor bij mensen met bloedarmoede.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat doe je daaraan?
Rieneke1
9 jaar geleden
Of lage bloeddruk.
Even langs de huisarts kan geen kwaad.
Als je vanuit liggende positie rechtop gaat staan, zal het bloed in eerste instantie naar benedenzakken. En dus krijgen de hoogste delen, waaronder je ogen, even een tekort aan bloed. Dit heeft niets te maken met een te lage bloeddruk. Dat is puur een fysisch verschijnsel, namelijk de zwaartekracht.
Dat naar beneden zakken van het bloed moet vervolgens worden gecorrigeerd door de bloedvaten van je benen wat méér samen te trekken, en die in je hoofd wat minder. Dat heeft tijd nodig. Dat kan kort zijn, zodat je het niet merkt, maar het kan ook net iets langer duren, zodat je even duizelt.
Je hebt al reacties van mensen die het ook hebben. Ik heb het ook.
Zoals al gezegd, het kan zo heftig zijn dat je (bijna) flauwvalt.
Reddie
9 jaar geleden
Een vaakgehoorde klacht is een duizelig of licht gevoel in het hoofd als iemand opstaat. Als dit vaker gebeurt, is er sprake van orthostatische hypotensie. Dit betekent letterlijk: lage bloeddruk bij staan.
De orthostatische hypotensie is niet direct te behandelen. Wel kunnen de onderliggende oorzaken behandeld worden. Als je last hebt van orthostatische hypotensie, zijn er wel tips om het zoveel mogelijk te voorkomen:

sta rustig op en ga bijvoorbeeld even op de rand van het bed zitten
drink genoeg en eet voldoende zout (overleg dit wel met de huisarts vanwege het risico van zout bij hoge bloeddruk en bepaalde hartproblemen)
ga overdag niet op bed liggen, dat kan de klachten verergeren
word je toch duizelig bij het opstaan, ga dan even zitten
Soms ook kunnen medicijnen die u voor iets anders krijgt, de orthostatische hypotensie verergeren. In overleg met uw arts kunt u - als dat mogelijk is - andere medicijnen gaan slikken of de huidige medicatie afbouwen