Kan je een hersenschudding krijgen zonder dat je hoofd geraakt wordt?

Ik ben gister ochtend uitgegleden op de trap en viel behoorlijk hard op mijn billen. Mijn rug heeft een harde klap gehad, maar ook mijn hoofd (echter is die niet geraakt, ik zat namelijk rechtop) Ik ben toch gaan werken en had nergens last van, tot gister avond. Ik heb nu enorme hoofdpijn en voel me zwak, ook heb ik geen honger en ben wat misselijk. Ik lees alleen maar dingen over wanneer je hoofd ergens hard tegen aan komt maar niet als je hele lichaam hard op de grond terecht komt en je daardoor last van je hoofd krijgt. Moet ik mij zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Bel de huisarts voor advies
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Ja kunt na afloop van zo'n val ook heel naar worden van de schrik achteraf.... Je hele lichaam spant zich aan, en dat voel je naderhand in je spieren, in je spijsverteringsorganen, in je hoofd.... Ik ben zelf niet zo van het direct naar de huisarts gaan - je zou het ook een paar dagen rustig aan kunnen doen, en dan zo kijken of je je beter gaat voelen...

Antwoorden (1)

Ja. Een hersenschudding of licht traumatisch hersenletsel is het gevolg van een klap of stoot tegen het hoofd, maar kan ook optreden na een zeer abrupte beweging van het hoofd. Voorbeelden zijn:
• een val van een trap;
• een botsing in het verkeer;
• een harde klap op het hoofd bij een vechtpartij.
Hierbij worden de hersenen voor korte tijd letterlijk door elkaar geschud. De hersenen zelf worden hierbij niet (langdurig) beschadigd.
Morgen dus maar naar de huisarts!
Sterkte.
Toegevoegd op 12 november 2020 15:01: bron
SimonV