Bij welke operaties worden invasieve bloeddruk metingen gedaan? En hoe kun je de bloeddruk dan aflezen?

Ik las over een kathetersysteem dat bij de tricuspidalisklep wordt gelegd, hoe kan deze katheter de bloeddruk meten? En bij welke operaties is dit noodzakelijk ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit wordt bij operaties gedaan waarbij of de patiënt instabiel is, of wanneer er instabiliteit verwacht kan worden (bijvoorbeeld operaties waarbij patiënten veel bloed (dreigen te) verliezen. Soms wordt er op voorhand een arterielijn geprikt.
De katheter meet de druk in de slagader en zo wordt de bloeddruk bepaald