Ik zag op internet erg sumier staan dat een afwashulp hepatitus A kan oplopen, is dat echt waar?

Ik kan geen verder informatie vinden op internet, wil het graag weten omdat ik afwashulp ben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hepatitis heel erg besmettelijk. Als je eenwondje in je vinger hebt en je raakt besmet voedsel of bestek aan dan heb je kans besmet te raken. Advies is om altijd met handschoenen aan te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hepatitus A kan verspreid worden door bestek en servies. Wanner het virus op het bestek zit komt het door het afwassen op je handen en in het water. Het water is dan ook besmet. Draag handschoenen tijdens het afwassen, dat verkleint de kans!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien het om een heel besmettelijke aandoening gaat kan in principe iedereen het oplopen. De echter risicogroepen staan duidelijk op Wikipedia, maar inderdaad heb je als afwashulp iets meer kans als je met blote handen (met eventueel een wondje) met het afwaswater en vuile spullen in aanraking komt.

Handschoenen aan doen dus!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is echt waar. Via besmet bestek (en dat gaat uiteraard heel veel door je handen) kun je zelf ook besmet raken. Het is dan ook substantieel besmettelijker dan bijvoorbeeld HIV, dat je niet zomaar op zult lopen van afwassen.

Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat hepatitis A en B niet zijn opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma. Ik ben zelf dan ook tegen beide ingeënt.