Ik heb een hartslag in rust van 43. Is dit normaal voor een jongeman van 26?

Heb iets gelezen over Bradycardie. Ben geen duursporter of uiterst fanatieke sporter..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
lijkt mij wel iets aan de lage kant, maar dit kun je beter laten nakijken door je huisarts

Het beste antwoord

Bradycardie is een abnormaal trage hartslag van minder dan 60 slagen per minuut. Een normale hartslag ligt in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut.

Een trage hartslag is soms normaal. Gezonde jonge volwassenen en sporters hebben vaak een hartslag van minder dan 60 slagen per minuut.
Bradycardie kan leiden tot duizeligheid, algehele zwakte, gebrek aan energie of flauwvallen. De meeste personen met bradycardie vertonen echter geen symptomen. Hoe bradycardie wordt behandeld is afhankelijk van wat de oorzaak is en van wat de symptomen zijn.

In jou geval zou ik dus zeker eens een arts consulteren om te zien of er een aandoening aan de grondslag ligt.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hm, huisarts is eind augustus weer terug. Ik ga er dan wel even langs.. Als ik een handstand doe tegen de muur, dan krijg ik enorme hoofdpijn. Kan ook de lage hartslag de oorzaak hiervan zijn?

Andere antwoorden (1)

De hartslag van de mens in rust is tussen ruwweg 60 en 80 slagen per minuut (30-40 voor sporters in topconditie; 70 is een gemiddelde waarde). Als uw hartslag lager is dan 60 kloppingen per minuut kan er inderdaad sprake zijn van bradycardie.

Oorzaak v/d lage hartslag kan bijv. zijn: sinusknoopdisfunctie, AV-blok, medicatie, littekenweefsel bij het hart. Ook alcohol, cafeïne, nicotine en bepaalde drugs kunnen een lage hartslag in de hand werken.

Als u een hartslag in rust van 43 hebt en geen sporter in topconditie bent, zou mijn advies zijn om met uw behandelend arts te spreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jah, mijn huisarts is eind augustus weer terug van vakantie.. ik ga er dan wel even langs.. bedankt voor je reactie :)