Wat vinden jullie de uiterste tijd om nog over straat te gaan voor een 18-jarige?

Het gaat om een stuk van ong. 10min door de bebouwde kom, dus er staan wel overal huizen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gevaar is niet aan tijd gebonden. Om 22.00 kan net zo goed iets gebeuren als om 03.00 uur.

Een 18 jarige kan zelf heel goed bepalen wat hij/zij aankan. Loslaten dus, ook je angsten !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je 18 bent moet je denk ik niet meer willen bepalen hoe laat je kind over straat gaat. Wat je wel kunt doen is praten met je kind over jouw zorgen en de reden waarom je bezorgd bent. Zij of hij kan dan aangeven hoe ze/hij daar mee om zou gaan als dat speelt.
Weet jezelf beschermt maar leven in angst is geen leven (voor beiden niet). Jouw angst op je kind projecteren is geen goede les voor je kind. Wel zelf leren nadenken over de gevolgen van bepaalde keuzes.

Er zijn genoeg kinderen van 18 jaar die op kamers wonen omdat ze studeren (bijv) en waarvan de ouders helemaal niet weten waar ze uithangen en tot hoe laat ze op straat zijn. Leer je kind eigen verantwoordelijkheid te nemen en zelf risico's in te schatten. Jouw angst hoeft die van haar/hem niet te zijn of te worden.
Succes met loslaten van je (bijna) volwassen kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel het niet verkeerd, maar wat een vreemde vraag. Er is een reden dat een 18-jarige meerderjarig is. Hij / zij mag en moet dan ook zijn eigen beslissingen gaan maken op die leeftijd.

Dat je als ouder nog wel je kind wilt steunen is mooi en ook zeker niet verboden of fout als het iets wederzijds is, maar de opvoeding hoort eigenlijk al lang afgerond te zijn op die leeftijd.

Mijn antwoord is dan ook geen tijd. Een 18-jarige moet en mag, afhankelijk van omstandigheden over straat gaan wanneer hij/zij wil en het verstandig/veilig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van de betreffende 18-jarige af. Jongeren ontwikkelen zich niet in hetzelfde tempo.

Overigens, als 18 jarige mag je ook het leger in, waar ze er niet voor terugschrikken om je bij nacht en ontij buiten te laten lopen, en waarbij je allerlei onvriendelijke lieden tegenkomt

Toegevoegd na 42 minuten:
Overigens trok ik op die leeftijd zelf met de rugzak de halve wereld door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18 jaar? Onbeperkt. Dat heb je met mensen die meerderjarig zijn, die leg je niet meer op hoe laat ze thuis moeten zijn, maar laat je hun eigen oordeel gebruiken.

Op die leeftijd begeleid je ze niet meer naar volwassenheid door beperkingen, maar door vrijheid. Nog afgezien van het feit dat ze die vrijheid juridisch gezien al hebben.

En als het gaat om 10 minuten door de bebouwde kom, zou ik als ouder niet eens een vrijblijvend advies als "kijk je wel uit?" of "maak je het niet te laat?" geven. Hoogstens "hou je een beetje rekening met de buren als je thuiskomt?".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Hoewel ik mijn vrouw ook wel vaak vraag of ze voorzichtig doet, maar dat is toch meer omdat er gewoon altijd iets naars kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, er is ook niet mis mee om een volwassene te vragen voorzichtig te doen! Dat is geen controle maar simpelweg een teken dat je om de ander geeft. Alleen in dit geval, die 10 minuutjes door bewoond gebied, zou ik zelfs dát een beetje overdreven vinden. Natuurlijk kan er zelfs in die 10 minuten iets gebeuren, maar dat komt voor mij in de buurt van: als je overal maar bang voor bent, heb je geen leven meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn we het eens denk ik.
Ik moest echt deze vraag een paar maal lezen om te beseffen dat ik het echt goed las. Iemand van 18 in de bebouwde om 10 minuten... Op mijn 18e reed ik op echt elk tijdstip door de hele stad, sterker nog, op mijn 16e al en nee, mijn ouders vonden dat niet leuk maar als je wilt dat je kinderen een beetje met hun leeftijdsgenoten op kunnen trekken dan moet je ze loslaten.

Overigens denk ik ook dat vanaf pakweg je 15e/16e, leeftijd voor dit soort dingen niet meer uit maakt. Iemand van 15 kan in de problemen komen maar iemand van 50 net zo goed.

Door de media hebben we een verknipt beeld van de maatschappij gekregen, het is echt niet zo eng als het allemaal lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier (3 jongens, 2 die 's avonds weg gaan 15 en 17) is de regel, fiets zoveel mogelijk samen naar huis, met vrienden. Wij wonen in een dorp dus het gebeurt nogal eens dat er een flink eind gefietst moet worden voor een feest of iets dergelijks.
Ze krijgen hier zelden een 'tijd' mee, wel verplicht de telefoon aan, dat ze bereikbaar zijn, voor als mama ineens zich ongerust maakt :)
Ik maak me 's avonds niet drukker over hun veiligheid dan overdag als ze een flink eind naar school moeten fietsen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje maar dat kan ook 's morgens vroeg gebeuren.
Ik laat ze vrij, geef ze hun eigen verantwoordelijkheid, dat doe ik al, vanaf lang voordat ze wilde gaan stappen, op verschillende manieren, ze kunnen dat aan, hoop ik dan maar :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan je bij een 18-jarige eigenlijk geen grenzen meer stellen (toen ik 18 was woonde ik op kamers in Utrecht en ging ik uit tot ik er genoeg van had), maar ik zou het liefste hebben dat mijn dochters als ze die leeftijd hadden, zouden zorgen dat ze SAMEN met anderen waren als ze 's nachts naar huis kwamen. Maar dat kan niet altijd, helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de zelfstandigheid van de betreffende 18 jarige.
In een normale situatie zou een persoon van 18 de zaken om hem heen redelijk goed moeten kunnen inschatten. Dan is er dus geen tijdsafspraak nodig.

Het is natuurlijk ook van belang door wat voor buurt diegene moet, en daarbij dan ook of het om een jongen of een meisje gaat. Sommige buurten zijn dusdanig link dat je daar niemand 's avonds alleen door laat gaan.

Maar kijk dus wat de persoon zelf aan kan en wat die persoon zelf wil, als die zich prettiger voelt bij afspraken dan zou ik daar niet moeilijk over doen.

En als zijn leeftijd 18 is maar hij eigenlijk wat betreft gedrag nog maar 16 of jonger is, kun je toch beter wel afspraken maken, maar houd het ruim, niet teveel betuttelen.

10 minuten is trouwens wel erg kort, dat zou als het een betrouwbare buurt is toch echt moeten kunnen. een linke buurt daarentegen zou ik een meisje nog niet 3 minuten alleen laten willen rondlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje in lijn met bovenstaande antwoorden: 18 jaar is volwassen.
Behandel hem/haar dan ook als volwassene en vertrouw erop dat hij/zij zelf wel verantwoordelijk genoeg is om zelf te beslissen wat wel en niet veilig voor hem/haar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot 23.00 lijk me wel veilig