Ik heb pretnison 20 tablette van 5 mg gehad,toen 5 tabletten 20 mg en weer 5 tabeletten van 20 mg ivm onsteking, is dit slecht?in 7 weken!

ze denken aan een allergie en dit word 9 april bekeken in het ziekenhuis, maar ik heb ook nog 1x een andere antiobiotica gehad, alles in 7 weken.
Ik kan niet zonder medicijnen, want dan komt het acuut terug, is dit slecht? Zoveel? Wat zouden de bijwerkingen zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Prednison onderdrukt de verschijnselen van in jouw geval de allergie, en zoals alle medicijnen heeft ook prednison bijwerkingen, maak je je zorgen ga maandag naar je huisarts.

Prednison word vaker in 'stootkuren' gebruikt om acute onstekingen te lijf te gaan. Dan heb je vaak ook niet zo veel last van of problemen met bijwerkingen. Een middel als prednison geeft vaak bij echt langdurig gebruik de bekende bijwerkingen. Succes en sterkte.

dit is een 'stootkuurtje' bijwerkingen zijn divers op de lange duur. lees je bijsluiter er op na en kijk ook eens hier http://www.dokterdokter.nl/medisch/medicijn/view/id/20383/prednison-5-mg-tablet sterkte! Toegevoegd na 1 minuut: en wat HenkJan zegt is waar: raadpleeg vooral je huisarts.

Wat anderen hier ook zeggen, stel de vraag vooral ook aan je arts(en) is iets wat ik ook onderschrijf. Prednison kent inderdaad behoorlijke (mogelijke) bijwerkingen, ik wil je niet vermoeien met lijstjes, die zijn wel te vinden via google als je het echt wilt weten en ook op je bijsluiter zullen ze vermeld staan. De kans op deze bijwerkingen is echter vrijwel nihil bij het gebruik zoals jij dit beschrijft, tenzij de bijwerking het gevolg is van een zogenoemde interactie met een ander medicijn, maar daartegen wordt veel gedaan door artsen en apothekers, die controleren namelijk allemaal of medicijnen wel met elkaar gebruikt kunnen worden. Als je langer prednison gebruikt merk je wel dat het echt geen lekker middel is. Als je prednison als medicijn gebruikt maakt je lichaam daar prednisolon van. Prednisolon is ook als zodanig als medicijn in gebruik, met dezelfde werking en bijwerkingen als prednison. Zelf gebruik ik al 20 maanden prednisolon, ik ben begonnen met 30mg per dag en nu zit ik op om de dag 5mg, hopelijk mag ik er in juli helemaal mee stoppen. Ik denk dat ik van geluk mag spreken dat de ergste bijwerkingen (diabetes bijvoorbeeld) me bespaard zijn gebleven, maar nogmaals, die risico's zijn erg klein bij stootkuren (dus kortdurend gebruik zoals je dat omschrijft). Nog even te verduidelijking, je legt in de toelichting op je vraag een soort vergelijking tussen prednison en een antibioticum. Predniso(lo)n is echter geen antibioticum, maar een corticosteroïd, oftewel een bijnierschorshormoon dat het lichaam gebruikt in regulering van onder meer stress, maar dat ook een belangrijke rol speelt bij (onderdrukking van (een gedeelte van)) het immuunsysteem. Om die laatst reden wordt het gebruikt bij auto-immuunziektes en ook in bepaalde mate bij allergieën en dergelijke.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100