Functie van de doordrukstrip van medicijnen

Naast dat het gemakkelijk is om medicijnen te bewaren in een doordrukstrip heeft dit nog meer functies?

Ik wil mijn medicijnen (capsules) uit de doordruk verpakking halen en bewaren in een medicijnbox. Is het mogelijk dat hiermee de kwaliteit of levensduur van de medicijncapsules achteruit gaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

De functie van doordrukstrips is ook dat je het makkelijk mee kunt nemen. Het is altijd hygiënisch verpakt. Je kunt ze per stuk afknippen als het moet. Daarnaast beschadigen ze niet omdat ze niet tegenelkaar aan komen, wat in een pillenpotje wel gebeurd. De houdbaarheid van medicijnen staat op de verpakking. Het is niet gegarandeerd dat de kwaliteit hezelfde blijft wanneer je het uit de verpakking haalt en elders bewaart.

In een doordrukstrip zijn ze vochtvrij en luchtdicht verpakt. Als jij ze in je medicijnendoos doet, staan ze wel onder invloed van de lucht om ze heen. Ook al is je medicijnbox goed afsluitbaar, dan nog komen ze terecht in een omgeving die waarschijnlijk vochtiger zal zijn dan de omgeving waarin ze in de stip verpakt waren. Capsules kunnen dan zacht worden door het vocht in de lucht. Dit gaat niet zo snel hoor, maar het gebeurt wel.

Je zou dat bij de apotheek even na moeten vragen. Bij sommige capsules maakt het niet uit, maar bij andere weer wel.

Bronnen:
Eigen ervaring

Als jij de medicijnen in een medicijnendoosje doet dan is dat geen probleem en het heeft geen invloed op de medicijnen . Maar ik zou je wel aanraden om niet langer dan 1 week de medicijnen uit de verpakking te halen en in het medicijnendoosje te bewaren .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100