Waarom knarsen mensen, 's nachts, met hun tanden?

Ik knarste vroeger, maar het ging onbewust...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De oorzaak van bruxisme - tanden knarsen - is moeilijk te achterhalen doordat er meestal meerdere factoren een rol spelen. Tandenknarsen kan bijvoorbeeld voorkomen als de tanden en kiezen in de boven- en onderkaak niet goed op elkaar sluiten. Psychische problemen kunnen ook van invloed zijn. Factoren die een rol kunnen spelen bij bruxisme:

Psychische stoornissen, zoals innerlijke spanning
Stress
Angst

Slaapproblemen, slaapapneu, snurken of slapeloosheid overdag
Overmatig alcoholgebruik
Tabak, bij rokers wordt tandenknarsen 2 keer vaker geconstateerd dan bij niet rokers
Te veel drinken en eten met cafeïne, denk bijvoorbeeld aan koffie, cola en chocolade
Drugs en medicijnen, bijvoorbeeld Prozac, XTC en cocaïne

Een niet goed passend gebit

Erfelijkheid, 40 tot 60 procent van de mensen met bruxisme is erfelijk bepaald
Bepaalde ziektes in het centrale zenuwstelsel, bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington

Meer lezen: http://www.slaapklachten.nl/tandenknarsen#ixzz0jKg1p0RK
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (4)

De spanning gedurende de dag, wordt voortgezet in de slaap in de vorm van knarsen en dat weet je dus zelf nooit, want het gebeurt in je slaap... Die spanning zet zich in de kaak vast, bij ontspanning is de kaak het laatste dat zich totaal ontspant... Controleer zelf maar vannacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan zit je kaakchakra vast.
Idd spanning tijdens otspanning.ongeveer zelfde by drugsgebruik ongecontroleérde handeling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tandenknarsen wordt ook wel bruxisme genoemd. Belangrijk is om na te gaan waarom iemand knarsetandt. Stress kan een oorzaak zijn. Tandenknarsen en/of -klemmen veroorzaakt overbelasting van de kaakgewrichten en kauwspieren. Dit kan leiden tot(pijn)klachten en slijtage van tanden en kiezen. Om dit te voorkomen kan de tandarts een kunststofplaatje, ook wel splint genoemd, maken. Het is de bedoeling dat je deze afhankelijk van de ernst van de klachten gedurende enkele uren overdag en/of’s nachts draagt. Bij de meeste mensen verdwijnen hierdoor de klachten en worden de tanden en kiezen beschermd tegen verdere slijtage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een soort 'ontlading' van spanning, onbewust.
Veel mensen doen het, sommige knarsen met hun tanden, anderen met hun kaakgewrichten.
Je kan er een 'plaatje' of een beugel voor krijgen bij de tandarts.