Heb ik een bacterie in mijn lichaam ? last van buikpijn en diaree

Ik heb dus nu al een paar dagen last van diaree en buikpijn

met de dag word de buikpijn sterker

ik ging 2 dagen geleden gewoon nog normaal naar de wc

maar nu moet ik elk halfuur naar de wc of soms meerdere malen per uur

dan heb ik diaree en is de buikpijn over voor een tijdje

als ik klaar ben komt de buikpijn weer terug binnen 5 minuten

Owen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Wat voor hulp verwacht je hier?
De enige hulp die betrouwbaar is haal je bij de dokter
Het kan een buikgriep zijn, of iets verkeerds gegeten.
Zorg dat je voldoende drinkt en eet (probeert in ieder geval)
anneliez
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dokter is inderdaad je enige oplossing.
Het kan uiteenlopende oorzaken hebben, en kan best dringend zijn.. Even je huisarts bellen dus!
Ja, je hebt ongetwijfeld een hoop bacteriën in je lichaam en zeker ook in je darmen. Of daar ook bacteriën bij zitten die daar niet horen en of - als dat zo is - die iets te maken hebben met de klachten die je hebt, kunnen wij je natuurlijk niet vertellen.

De klachten die je hebt zouden kunnen passen bij een gewone buikgriep. Die wordt meestal veroorzaakt door een virus. Vaak gaat dat gepaard met misselijkheid en braken, maar dat hoeft niet. Als je - bijvoorbeeld in het buitenland - voedsel hebt gegeten dat je niet geheel vertrouwt, dan is de kans al wat groter dat het gaat om een bacteriële infectie. Zeker als je ook (hoge) koorts hebt, zou het ook kunnen gaan om een bacteriële infectie.

Je kunt ook iets verkeerds gegeten hebben of om een andere reden geïrriteerde darmen hebben. Bij sommige mensen zorgt stress voor diarree. En er zijn natuurlijk veel meer oorzaken voor buikpijn en diarree dan alleen de redenen die ik hier benoem.

Diarree door een virus of zonder specifieke oorzaak gaat meestal binnen een paar dagen over. Neem voldoende rust en zorg ervoor dat je goed drinkt. Met dit weer is het zaak om er extra goed op te letten dat je voldoende vocht binnen krijgt. Dus voldoende drinken, liefst gewoon water of (kruiden)thee en af en toe een beetje bouillon is ook goed omdat je je heel snel slap gaat voelen zo. Je kunt ook ORS (laten) halen bij de drogist of apotheek, dat vult je elektrolyten aan en zorgt er zo voor dat je minder snel uitdroogt. Als je ook misselijk bent en je hebt moeite om genoeg vocht binnen te houden, drink dan heel regelmatig een paar slokjes in plaats van in één keer een heel glas.

Je zou wat vaseline (of barrièrecreme, maar dat hebben de meeste mensen nu eenmaal niet in huis) rondom je anus kunnen smeren om te voorkomen dat je huid daar kapot gaat. Bij acute diarree zijn diarreeremmers meestal niet verstandig: zeker bij een bacteriële infectie metsel je dan de kat in de kelder.

Als waterdunne diarree langer duurt dan een paar dagen en nog niet minder wordt, is het verstandig om contact op te nemen met een arts. Doe dat zeker ook als je tekenen merkt van uitdroging zoals minder plassen, hele donkere urine, veel dorst, droge mond en huid of sufheid (let op: dit merk je zelf meestal niet) of als je hoge koorts krijgt. Als je bloederige diarree hebt moet je sowieso zo snel mogelijk contact opnemen met een arts. Ernstige en erger wordende pijn en erge bezorgdheid zijn ook altijd goede redenen om medische hulp te zoeken.