Wat is het fenomeen dat er met mij gebeurd als ik probeer te slapen?

Gister nacht is voor de 2e keer bij mij een vreemd fenomeen opgetreden. Ik probeerde te gaan slapen en naar mijn idee lukte dat ook. Echter werd ik weer "half" wakker en trede er vreemde verschijnselen op
1. Ik zag wanbeelden/halucineerde waarbij angst optrad.
2. Ik had een hoge piep in mijn oren
3. zware/harde hardslag
4. kon mijn spieren niet aanspannen tot het moment dat ik wakker schrok en wel wist wat er gebeurd was. waarna er hevige tintelingen ontstonden in mijn armen/vingers die ik had geprobeerd aan te spannen.

Het klinkt misschien vreemd maar het leek of mijn hersenen al wakker waren en mijn lichaam niet. (verklaard de waanbeelden niet) de waanbeelden kwamen voort uit schaduwen en voorwerpen in mijn kamer maar de beelden die daarbij kwamen kon je zo gek niet bedenken. In het begin was het een soort droom die al gouw omsloeg naar hevige angst vanwaar waarschijnlijk de hoge hartslag. dit is de 2e keer in ongeveer een maand tijd. Ik zou graag willen weten wat het is en of het ernstig is en of het te verhelpen is.

btw, Ik ben een 18 jarige gemiddeld fitte jongen met verder geen problemen of angsten. Ik lig sociaal goed en ga volgend jaar studeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Amadea
9 jaar geleden
Heb je gisteravond veel alcohol binnen gekregen en/of drugs gebruikt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dezelfde avond niet, de avond daarvoor wel alcohol+speed. Kan me niet herinneren of ik de eerste keer ook gebruikt had. Ik doe dat overigens niet vaak
Ritsuka
9 jaar geleden
Soort slaapverlamming?

Het beste antwoord

Jouw omschrijving heeft erg veel weg vaan Slaapparalyse ofwel Slaapverlamming.

Ik ben geen huisarts dat allereerst maar dit is wat hierover wist en ik kon vinden.

Het is een stadium waarin de geest wakker word maar de bewuste aansturing nog niet op gang gekomen wordt en kent verschillende gradaties. Dit komt meer voor bij slechte slapers maar iedereen kan dit in theorie krijgen.

Hieruit komt bijvoorbeeld ook uit de mythes van de Hag die snachts op mensen kroop zodat die niet konden bewegen (old hag syndroom is dan ook wel de benaming van deze) ook visuele beelden en geluiden kunnen hierbij ervaren worden. Soms verkrampen mensen wat wellicht de tintelingen kan verklaren. Zuurstof kan hier ook een rol in spelen.

Lees mijn bron 1 hierin staat duidelijk en met omschreven wat dit is. Mijn vergelijking met jouw verhaal en symptomen en deze uitleg en de 2 andere bronnen ter verificatie concludeerde dit voor mij dat dit aanemelijk is.

Mijn advied luidt dan ook leg dit voor aan een arts.

Het door meerdere oorzaken veroorzaakt worden waaronder bijvoorbeeld stress of medicijn gebruik of verstoord slaapritmes.

Hoop dat u hier in uw antwoord vindt.

Toegevoegd na 7 minuten:
ps. dit is niet vreemd de huisarts zal dan ook voor u een passende behandeling weten waar dat nodig is (de mythes ontstaan hierdoor zijn door de jaren heen veel in de kunst gedocumenteerd bron 3 is een gebasseerd op die "Hag" of "succubus" theorie uit de middeleeuwen het doek is van Henri Fuseli uit 1751 )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is inderdaad wat je zelf al zegt, je hersenen werden al wakker maar je lichaam niet. Die is niet ernstig en komt wel bij meer mensen voor. Het heet slaapverlamming (http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming). Het komt voor bij het wakker worden in de ochtend, maar het kan ook zoals bij jou 's avonds tijdens het inslapen gebeuren.
Als je er echt vaak last van hebt, en je slaapt er slechter door zijn er medicijnen tegen te krijgen, maar dat is echt alleen in ernstigere gevallen. De oorzaak van slaapverlamming is nog niet echt bekend, er is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan.
Zorg ervoor dat je voldoende slaapt en dat je een goed dag en nachtritme aanhoud.

Misschien doordat je nu weet wat het is, de angst ook wat minder wordt tijdens de slaapverlamming.