Is convergentiespasme zeldzaam?

convergentiespasme is kramp in de oogspieren. Het schijnt vaak voor te komen bij volwassenen, maar voor zover bekend ben ikzelf de enige die het heeft. Bij mij is het niet meer te genezen.
Convergentiespasme veroorzaakt dubbel en scheelzien, duizeligheid, vermoeidheid en brandewrigheid, allemaal in de ogen. Ook het evenwichtsorgaan raakt daarbij uit balans en het gehoor ook. Dit alles heb ik constant en de hele tijd.
Om te weten of jij het ook hebt, hoef je alleen maar naar boven en naar beneden te kijken met je ogen en je hoofd stil houden. Als het beeld uit elkaar gaat, of naar de neus toe, zit je in de eerste fase. Ga dan direct naar de oogarts en de orthoptist.

Toegevoegd na 1 dag:
convergentiespasme komt alleen voor bij volwassenen en is zeer zeldzaam. Het is een aandoening van de oogspieren zelf. Kinderen hebben gewoon scheelzien, volwassenen hebben alles wat hierboven is beschreven.
In het begin stadium (hierboven beschreven) is genezing nog mogelijk. Zodra je evenwichtsorgaan helemaal uit balans raakt, zit je in een te ver gevorderd stadium en dan is er helaas niets meer aan te doen. En dat heb ik dus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan te doen zeg je? Ook geen operatie of iets? Welke variant van convergentiespasma heb je dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen variant. Er zijn maar 12 oogspieren en die kunnen kramp krijgen. De oorzaak is onbekend.

Antwoorden (1)

Ja is heel zeldzaam... Gelukkig maar, en jammer dat je dit moet ondergaan... Ik hoop dat het weer snel tot genezing komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zegt dat het niet te genezen is bij d'r...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook Niet te genezen als het zich in een te ver gevorderd stadium bevind. Ik heb het al bijna een jaar en leef er goed mee. Ik heb een taststok en kan alles nog wel goed zien. Ik zie alles de hele tijd 4 keer, dus dubbel en scheel. Duizeligheid en vermoeidheid zijn ook daarbij constant aanwezxig. Ik heb ook een aangepaste computer. Verder ben ik met deze visuele handicap geheel zelfstandig, al gaat er wel eens het een en ander mis tijdens het koken. Ik zie dan 4 gasstellen maar 16 gaspitten.