Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Detox-kruidenthee een veilige manier om te ontgiften?

Ik zag het bij de Tuinen en wil het graag proberen.
Ik las dat ontgiften soms ook slecht kan zijn.
Misschien heeft iemand er ervaring mee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet bent vergiftigd hoef je niet te ontgiften. Er bestaat overigens geen gif dat uit je lichaam verdwijnt door thee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft niks met vergiftigd te maken maar met afvalstoffen die in je lichaam zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.optimalegezondheid.com/alles-over-detox-deel-3-voor-en-nadelen/
Zorg gewoon dat je gezond eet en drinkt, voldoende drinkt, beweegt en slaapt, dan kan je lichaam dit ook zonder dit. De werking van de thee is niet wetenschappelijk onderbouwt, dus bewijs dat het werkt is er niet. Ook in jouw geval lijkt me het gewichtsverlies niet gezond.
fremar
11 jaar geleden
Een gezond lichaam beschikt over de nodige capaciteiten om ongewenste stoffen buiten te houden en weg te werken. Het is quasi onmogelijk en ook niet nodig om deze processen extra te stimuleren.
Een of enkele keren per jaar een ‘ontslakkingskuur’ kan ongezonde eet- en leefgewoonten niet goedmaken. Verschillende dagen niet eten, maaltijden overslaan of extreem weinig eten, zoals ontslakkingskuren meestal voorschrijven, is bovendien ongezond en kan zonder medische begeleiding of opvolging zelfs gevaarlijk zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het lichaam is zelf prima in staat afvalstoffen kwijt te raken [*]. Als je wilt dat er geen afvalstoffen in je lichaam zitten, moet je dus alleen zorgen dat je geen nieuwe afvalstoffen toevoert. Het lichaam doet dan zijn werk en zal de reeds aanwezige afvalstoffen verwijderen [**]. Natuurlijk blijf je last houden van afvalstoffen zolang je nieuwe afvalstoffen blijft toevoeren, dus dat moet je niet doen. Er is geen thee, kruid of ander middel dat ervoor zorgt dat bestaande afvalstoffen sneller zouden verdwijnen. Het idee dat dit zou kunnen gaat in wezen uit van een simplistisch beeld van het menselijk lichaam. In dit beeld is bijvoorbeeld de darm een eenvoudige pijp waar "slakken" in kunnen "vastkoeken". Zo'n pijp kun je schoonmaken door hem leeg te maken (vasten) en door te spoelen (thee of een ander wondermiddel drinken). Ook het lichaam zelf wordt in dit simplistische beeld gezien als iets dat je zou kunnen "doorspoelen" met heilzame middelen die dan de slechte middelen naar buiten zouden spoelen, of die de organen op een onbekende mystieke manier een soort "kracht" zouden geven waardoor ze hun werk ineens wél naar behoren zouden kunnen doen. In werkelijkheid zit het lichaam niet zo simplistisch in elkaar. Dat is jammer omdat je het daardoor niet eventjes kunt "doorspoelen" en "reinigen", maar het is wel de realiteit.   [*] Acute vergiftigingen vormen een uitzondering. Bij een acute vergiftiging is het lichaam vaak nog wel in staat het gif af te voeren, maar duurt dat zo lang dat er intussen al schade of zelfs de dood is ontstaan. Bij een vergiftiging van lever of nieren kan het zelfs gebeuren dat het lichaam zelfs niet meer in staat is de afvalstoffen af te voeren.
In zulke gevallen is ziekenhuisopname noodzakelijk. [**] Bij vetoplosbare afvalstoffen kan het heel lang duren voordat die door het lichaam worden verwijderd. Ook hier zal dit proces niet worden versneld door welk middeltje dan ook in te nemen.
Ritsuka
11 jaar geleden
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/l/t31.0-8/1403071_725694764128703_871933656_o.jpg
Cryofiel
11 jaar geleden
@viridiflavus, goede toevoeging.
Cryofiel
11 jaar geleden
Laurena, ik zat te denken... We maken hier met ons allen het detoxen min of meer belachelijk. Dat is met goede argumenten, en het moge duidelijk zijn dat ik dat terecht vind. Maar ik bedacht me dat dit op jou heel negatief kan overkomen. Daarom: wij maken het detoxen belachelijk, maar JOU niet. Hopelijk voel jij je dus niet persoonlijk aangevallen of belachelijk gemaakt. Het is goed dat je de vraag stelt, en ik kan me ook prima voorstellen dat het verhaal van het detoxen op het eerste gezicht best plausibel klinkt. Maar met wat extra informatie blijkt dat datgene wat op het eerste gezicht zo goed klinkt, in wezen nergens op slaat. Zie al deze reacties dus alsjeblieft als het toevoegen van een hoop extra informatie. Het is niets persoonlijks. Doe met deze extra informatie wat je wilt, dat is jouw keuze. Hoewel de meeste reageerders waarschijnlijk zullen hopen dat jij je geen geld uit de zak laat kloppen voor drankjes die niet doen wat ze beloven. Wat wel een persoonlijk puntje is: de meesten hier kennen jouw verleden (en deels nog jouw heden). Jouw problemen met de omgang met voedsel. In die zin maak ik me toch wel wat zorgen over jou. Want ook deze gedachte zou kunnen duiden op een obsessie voor voedsel en je lichaam. Deze obsessie (als het dat al is - dat mag ik natuurlijk niet direct concluderen uit één enkele vraag) is gelukkig wel een stuk minder schadelijk dan je vorige obsessie. Maar het blijft een obsessie (nogmaals: indien daar inderdaad sprake van is). Dat is dus mijn angst: dat je de ene obsessie aan het inwisselen bent voor de volgende. Hopelijk heb ik ongelijk, en is dit gewoon een onschuldige vraag waar geen problematiek achter schuilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel Maakt niet uit die reacties,het is ook goed niet zomaar alles tegeloven wat er belooft wordt.
Maar ja,obsessie,ik denk het niet hoor.
Ik wil graag weer helemaal gezond worden,dat zoiets gewoon een paar jaar duurt verwacht je niet,ik tenminste niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Deze is veilig ( geconsumeerd met mate) behalve als u hoge blooddruk heeft. (bron1)

Detoxen is een fenomeen die een stuk populairder is geworden recent. In veel culturen sinds oudsher gebruikt o.a. bij rituelen, naast kruiden is er natuurlijk vasten. Ook in de medische wereld bestaan er behandelingen waarbij een detoxificatie of detoxachtige staat van het lichaam gebruikt wordt. Het tekort door ontrekking door het aanspreken van reserves kan helpen deze (veel te hoge) concentraties "giffen" door het systeem te spoelen.

Van de thee soorten die hun botanische samenstelling gaven kan dit mits verantwoord en met mate (al varieerde het behoorlijk). Vrij grote lijst met planten worden gebruikt waarin allergien een rol kunnen spelen. Afslank detox was vaak niet erg duidelijk met een volle lijst en waar dat wel was bevatte regelmatig stoffen waarbij bijwerkingen van bekend zijn die soms best schade kunnen veroorzaken.

Het lichaam hoort evenwichtig essentiele voeding stoffen en bouwstenen te ontvangen in een gebalanceerd dieet ook voor de verwerking van toxische substraten in het lichaam. Bij Detox zijn twee kampen en de vraag is ook een tussen hoe goed de periodes vrij hoog in waardes ontgifting is en aan andere zijde in hoe de aanslag op ons lichaam van relatief korte periodes daar tegenover afweegd. Compromis kan zijn gezond te eten met dit proces daar natuurlijk in verwoven en waar mogelijk giffen te vermijden.

ingredienten van de tuinen thee passen (als u geen hoge bloeddruk heeft) gewoon in een gebalanceerd dieet:
Zoethout, kaneel, grote klis, paardenbloem, venkel, gember, anijs, koriander, jeneverbes, kardamom, zwarte peper, salie, peterselie, kruidnagel.

dat deed men vroeger ook :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
maar hoe weet je of het werkt? welke stoffen worden er afgevoerd en hoe meet je de begin en eind concentratie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om de residustoffen die achterblijven na opname als zware metalen zoals b.v. lood. Deze hopen zich op door accumilatie in organen en cellen. Deze aanslag wordt (gedeeltelijk) opgenomen door het bloed of ingecapseld door het immunsysteem en getracht te verwerken en te bewerken. "ongiften" heeft dus in deze vorm de functie van reinigen van de stoffen die we dagelijks binnen krijgen. Dit doet het door zuren, natrium verbindingen en stoffen die een chemische opbouw hebben die aanhecht, omzet of afbreekt. Het is dus een moleculaire troepenmacht insturen. Beste vergelijking is de Detox van harddrug patienten. http://www.able.org/studies/detox/drug_storage.pdf Tegenwoordig is er vrij veel op de markt die specifiec in de botanica de planten bij elkaar zoekt waarin deze verbindingen voorkomen of stoffien die het lichaam kan omzetten hiernaar. Net als de Homeopathie is er veel maar lang niet alles duidelijk. Wel weten we dat deze natturlijke stoffen kunnen worden gebruikt de afbraak te bevorderen en detoxthee ziet men dan als een compensatie voor de huidige vervuilingniveua's en het relatief (te) weinig binnen krijgen. Het is als een sopje door de huis houding en Detox is de voorjaars variant hiervan. De een poetst dagelijks sommige ook nog een voorjaarschoonmaak, ander alleen met die voorjaars schoonmaak. Roet bevat een hoop rotzooi zoals een diversiteit aan carbon verbindingen bijvoorbeeld waar ons lichaam niets mee kan. En dit blaas je niet allemaal uit. Meten is een legio aan methoden, resultaten als lood en arsenicum laten hun sporen achter in haar, nitraten in cellen bijvoorbeeld in bloed. Dat maakt mijns inziens het meten ook een complex geheel wat zou verklaren waarom het niet in 2 dagen bewezen kan worden. We nemen stoffen op chemisch kunnen sommige door wat hulp van de juiste koppelingen toch verwijderd/milder gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://superfund.sdsc.edu/non-biomedical/molecular-mechanisms-heavy-metal-detoxification-and-accumulation-plants
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle info!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing